Piha/puutarha asiaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja innokas puutarhuri
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

innokas puutarhuri

Vieras
elikkäs aloittelevana "puutarhurina" ois pari kysymystä... ja nyt kysyn teiän omia mielipiteitä ja kokemuksia. Elikkäs mikä ois hyvä semmone peitekasvi tai vastaava talon ja kivetyksen välille, ku ihan turhaahan sitä nurmikkoa on siinä kasvattaa jos se ei kunnolla kasva ja huono siitä leikatakkaan sitä, eli ympäröis miltei koko talon ja sen kivetyksen tai "polun" noin puolen metrin (jos sitäkään ) matkalta... ja onko humalat yms köynnökset kovia leviämään, tai siis leviäähän ne mutta riistäytyykö helpostikkin käsistä... haaveissa ois myös pari omenapuuta ja viinimarjapensaita, omppupuista tiiän sen että niitä pitäs pari olla just sen pölytyksen takia.. ois kova into alkaa laittaa kaikkee ihanaa pihalle mut haluun vielä lisää tietoa, ennenko alan suhimaan, ja nimen omaan itse haluan tehdä enkä teettää muilla, kiitos jo näin etukäteen jos joku viitsii kertoa omia näkemyksiään/kokemuksiin :)

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
Maahumala on mun mielestä kiva, kukkii kauniisti just nyt, vaikka ajellaan ruohonleikkurillakin :)

Se on kaunis =) Omenapuita ei välttämättä tartte olla yhtä enempää, riippuu lajikkeesta.

no kiitos näistä, nettiä oon koko tämän illan nyt katellu, ja aion ottaa vielä selvää asioista, ja uskosin että ihan asiantuntemusta löytyy myös näiltä jotka näitä myy..

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
no kiitos näistä, nettiä oon koko tämän illan nyt katellu, ja aion ottaa vielä selvää asioista, ja uskosin että ihan asiantuntemusta löytyy myös näiltä jotka näitä myy..

Puutarha.net on aika hyvä sivusto. Taimistoilla ja puutarhamyymälöissä kyllä osataan neuvoa =)

Suikeroalpi on myös helppo. Kivikkokasvitkin voisivat olla ok, sammalleimu, kilkat, mitä nyt niitä on. Varjoon eri kasveja vaikkapa talvio. Osta hyvä perennakija kuvilla. Siitä on hyötyä

Menisin puutarhamyymälään ja tilaisin sieltä jonkun käymään pihassa katsomassa kasvuolosuhteet. Mieluummin maksaisin vaikka parisataa ammattilaiselle suunnitelmasta kuin tekisin noin ilman mitään hajua itse.

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
En suosittelisi mitään kasveja talon seinustalle, vaan kiviä tai soraa kaistaleen.

Olen samoilla linjoilla. Aluksi se on nätti mutta ihme ja kumma sinne sikiää hetkessä myös rikkaruohot ja sulla on ihan tajuton kitkeminen siinä et se näyttää hyvältä.

Alkuperäinen kirjoittaja rikkaruohojen vanki:
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
En suosittelisi mitään kasveja talon seinustalle, vaan kiviä tai soraa kaistaleen.

Olen samoilla linjoilla. Aluksi se on nätti mutta ihme ja kumma sinne sikiää hetkessä myös rikkaruohot ja sulla on ihan tajuton kitkeminen siinä et se näyttää hyvältä.

no nää oli kyl ihan hyviä pointteja, pistetään mietintään, onneks tässä ei oo vielä kiire ku todennäkösesti nämä kaikki jää ens kesään, kiitos kaikille :)

Seinien viereen noin puolen metrin matkalle ei kannata istuttaa mitään kasveja, ei varsinkaan pensaita. Seinään kiinni kasvava oksisto lahottaa puuseinää ja pitää kosteana myös muut seinärakenteet. Kasvien juuret tukkivat seinän vieressä maan alla olevat salaojaputket. Lisäksi useimmissa taloissa on seinien vierellä maan alla routaeristeet, joista johtuen ei siinä tahdo mikään kasvi kunnolla kasvaakkaan. Tavallisin tapa on kivetä seinusta pihakivillä tai #50-100 mm:n luonnonkivillä. Niitä saa puutarhaliikkeistä ja kiviainestoimittajilta.

Yhteistyössä