Pientä purrkausta vanhempien juomisesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja minähän
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

minähän

Vieras
Heipatirallaa!

Kirjotan nyt vaan ihan sen takia että saan jakaa ajatuksia muillekin :) Eli olen 17v poika ja vanhempani ovat alkoholisteja.

Ovat olleet ihan pienestä asti. Muistan esim. kun olin ehkä jokin 9v ja äiti ja iskä oli baarissa. Iskä sitten heitti äitin kotiin ja äiti sammui lattialle. Luulin että se oli kuollu ja itkin ja huusin ja yritin herättää mut se vaan liikku ja mumisi. Soitin iskälle monta monta kertaa mutta se ei vastannu.

He eivät juo päivittäin. Eivät edes viikottain. Joskus on jopa muutama kuukausi väliä. Mutta sitten kun he juovat, juovat he kunnolla. Esim tänään on jäänyt pääsiäisputki päälle; 7 pvä.

Viimeiset 1-2v on ollut suht koht hyvää, juomaputket on kestänee vain 3-4pvää joskus vähemänkin. Olen tottunut vissiin hyvään kun nyt taas tää 7 pvä tuntuu ihan liialta. Äiti selittää töihin että on ripulissa ja iskällä oma pienfirma ja eipä tee hommia.

n. 3 vuotta sitten äiti ja iskä meni hotelliin sitten ja kuttuivat mutki sinne sitten. Juomaputkea kestäny muutamia päiviä. Tilasivat huonrpalvelusta pihviä kaikille (yrittävät miellyttää aina ostelemalla kaikkea ruokaa ja tavaroita humalassa). Halusin aamupalalle ja pakotin äitin mukaan. Iskä häippäsi silläaikaa. Äiti meni vessaan ja otti pihviveitsen ja viilsi itsellensä haavan. Soitin paniikissa respaan ja itkin ja olin ihan shokissa ja sitten tuli poliisit ja ambulanssit.

Äiti vietiin katkaisuun ja mut vietiin mummolle. Katkaisun jälkeen muutama kerta sossuu ja thats it. En halua sossun kanssa tekemisiin missään tapauksessa. Pelkään että jotakin tapahtuu...

Tänään heräsin 4.00 ja äiti tuli alakertaan ja yritti taas tappaa itteään puukolla. Keräsin kaikki teräaseet pizzahyrrästä lähtien ja piilotin ne. TIiä mitä ois tapahtunu jos en ois heränny.

Koulussa esitän normaalia, ajatukset saa muualle ja on mukavaa. Mutta kun koulu loppuu niin paska fiilis valtaa ja en jaksa enään tätä.

Mutta ainahan putki loppuu joskus. Nyt se kestää pidempään, ja loppua tuntuu ettei näy. Ehkä musta kasvaa näin itsenäinen ja omista asioista huolehtiva. Huomenna ois kokeita mut ei kiinnosta. Eka kerta kun koulu ei kiinnosta tän takia. Kaverit ei tiiä mitään mistään.

Sori tuli pitkä mut saipa purettua ajatuksia. En jaksa tarkastella virheitä yms. Mut mukavaa Vappua ja alkavaa kesää kaikille! :)

-Pohjoisemmasta poika :)

Halaus sinulle. Eräs minulle hyvin läheinen ihminen on kasvanut todella pahojen alkoholistivanhempien kanssa ja on tänä päivänä hyvin pärjäävä, menestyvä, hauska, mukava ja maailman kultaisin mies. Vaikka vanhempasi ovat mitä ovat, sinä pystyt mihin vaan. <3

Otahan vielä se kirja käteen ja opiskele, sinä pärjäät kyllä.

Itselläni on alkoholisti isä, joka katoili ryyppäämään. Hän saattoi olla viikonkin poissa, eikä kukaan tiennyt, että onko hän ylipäätänsä enää hengissä. Kotona saatiin pelätä koska isä tulee takaisin kun oli väkivaltainen äitiämme kohtaan ja hajoitti kotona paikkoja. Isän aiheuttamat henkiset haavat tuskin koskaan paranevat, mutta minusta on hänen paskasta käytöksestään huolimatta kasvanut kelpo kansalainen. Tsemppiä sinulle ap, kannattaa kyllä oikeasti tsempata sen koulun kanssa niin annat itse itsellesi sitä kautta paremmat mahdollisuudet hyvään tulevaisuuteen.

Itsellani vahan samanlaisia kokemuksia omasta lapsuudestani. Kamalaa se oli ja vielakin itkettaa ajatella etta pieni tytto joutui vanhempien takia sellaiseen pyoritykseen.

Mutta todella hyvin olen parjannyt omassa elamassani, sinakin parjaat varmasti!

Halaus sinulle!

Itse olen kasvanut myös alkoholistiperheessä. Koulusta sai aina tulla kotiin peläten, että isä on ryypännyt itsensä kaatokuntoon ja kaatunut pahasti, sillä näin oli käynyt muutaman kerran. En jaksa tähän kertoa sen tarkemmin mitä paskaa sitä sai lapsena ja erityisesti nuorena niskaansa, mutta voin luvata, että hengissä selvittiin, vaikkakin hieman emotionaalisista ongelmista kärsien. Onneksi on terapia ;) Nyt olen kuitenkin melkein tasapainoinen ihminen, jolla ihana puoliso ja 3kk vauva. Sitä osaa iloita ihan ikiomasta perheestään niin paljon, kun voi tietää sen varmaksi, että pystyy olemaan lapselleen hyvä vanhempi ja tarjoamaan sen turvallisen kasvuympäristön mistä jäi itse paitsi. Kaikki voima ja sympatia sinulle. Sinun ei tarvitse huolehtia vanhemmistasi, sillä olet vieläkin lapsi, vaikkei itsestäsi siltä tuntuisikaan.

2: Kiitoksia kannustuksista :) Onhan tästä ennekin selvitty niin eiköhän tälläkin kertaa :)

3: Kiitoksia tsemppauksista. Ikävä kuulla että sinulla on ollut vielä pahempaa. Itse saan kuitenkin olla onnellinen ettei väkivaltaa esiinny. Meillä iskä kerran nelisen päivää "hukassa". Oli tyrmäystippoja laitettu ja oli matkalla jonneki etelään. Oli sitten hypänny liikkuvasta autosta ja kävellyt sanojensa mukaan 100km kun oli kaikki varastettu.

Toivotaan parasta että putki katkeaisi. :)

Mukava ja myös tosi ikävä kuulla että en ole ainoa. Eihän tätä kellekään toivoisi. Itse en vain pysty puhumaan kenelekään ihmiselle asiasta, mutta onneksi on netti keksitty jossa voi avautua ihan anonyymisti. Tuo kokeeseen luku ei nyt innosta ei sitten ollenkaa. Pitäisi lukea 2 kirjaa mutta oon lukenu toisesta 10 sivua. Kai netin arvostelut auttaa. Jos yhestä kurssista tulee vähän huonompi, saa se toivottavasti vähän äidin herätyskelloja soimaan kun on selvinpäin. Heille koulussa menestyminen on tärkeää mutta nyt ei heitä kiinnosta.

Onko mitään keinoa lopettaa heidän putki. Kaljaa heiltä löytyy kaverin tuomana 1 salkku. Antabusiahan ei voi antaa humalassa olevalle?

Moi.

pakko sanoa että mua suututtaa ihan hirveästi sun puolesta! oikeesti, kenenkään ei pitäisi joutua kokemaan tuollaista!

ihan ensiksi minä toivon, että tiedät ettet voi olla vastuussa vanhempiesi tekemisistä. minusta kuulosti tosi surulliselta kun kerroit että olit yöllä piilotellutveitsiä ettei äitisi voisi tappaa itseään. :-(

olit ossuista huolissasi..
sossun suurin huoli on yleensä alkoholistien lapset- pelkäätkö että joudut esim sijaisperheeseen? luuletko että vanhempasi tajuaisivat siinä vaiheessa miten pahaksi tilanne on ajautunut? tulisiko silloin loppu juomiselle ja seisahtuminen? lapset kyllä palautetaan vanhemmilleen huostaanottojen jälkeen kun tilanne on rauhoittunut. ja sekin että sinä olet pian täysi-ikäinen.

pääsisitkö minnekään sukulaisten luo asumaan? jos sellainen olisi järjestettävissä ei sinua varmasti vietäisi mihinkään.

oletko ottanut yhteyttämihinkään alkohlistien lapset/omaiset juttuun?

Onko läheiselläsi alkoholiongelma? - Al-Anon - Vertaistukea alkoholistien läheisille tässä olis yksi linkki..

pyydä apua sossuilta- ei he halua perhettä hajottaa. vaan suojella sinua ettet joudu äitisi itsemurhia estelemään.

En tiiä mitä pelkään sossuista. En varmaankaan sijaisperhejuttua, sillä tiiän että lapset laitetaan mieluummin sukulaisille/tuttaville kuin vieraille. Silloin sen hotellijupakan aikana ku oltiin sossujen kaa tekemisissä niin äiti ja iskä otti sen vaan vitsinä että "onko nääki ihan pakko". Ei se saanu heitä lopettamaan, vaikka sossut sanoivatkin että oli hyvä että mummo löytyi ettei pois tarttenu ottaa. Musta tuntuu vaan ärsyttävältä että joku tunkee meidän perheeseen ja äiti ja iskä joutuu katkaisuun. Se on tottakai ihan sairaan hyvä juttu et se loppuu mut jotenki mua ahistaa se et ne on sit poissa jne. En tiiä. Äiti kyl halus sinne katkasuun, ja sano et itsensä vahingoittaminen on ainoa keino sinne tai jotain...

Mä aattelin et jos tää ei lopu nyt vklp mennessä ni maanantaina muutan ehkä kummi tädin- ja sedän luokse. He ovat aina niin mukavia ja he eivät ole saaneet lasta joten olen heidän "lapsi" :) Eivät tiedä tästä putkesta mutta tietävät että ongelma on olemassa.

onpa loistava että sulla on jotain verkostoa. ota ihmeessä yhteyttä kummisetääsi ja tätiisi. kokemuksesta tiedän, että niiden on tosi vaikea auttaa tilannetta, jos sinun vanhempasi eivät myönnä mitään ongelmaa. mutta sinä sanot että haluaisit tulla vähäksi aikaa, kun et jaksa juomisen keskellä, niin olisi helpompi. heillä on varmasti halua auttaa ja olettaisin että ovat olleet jo pitkään huolissaan sinusta.

tuolla al anonin sivuilla on erikseen joku nuorten chattikin olemassa- en tiedä tarkemmin mutta sen verran vilkaisin että on alle 20-vuotiaille. kaipa tuolta sivuilta löytyy apua, saman kokeneita ja paikka missä purkaa..

pidähän huoli itsestäsi nuori mies. sinä ja sinun elämäsi on tässä tärkein. älä kanna vanhempiasi- se helposti käy alkoholistiperheiden lapsille..

Olen todella pahoillani tilanteestasi... Ei ole mitään sanoja, joilla voisin lohduttaa.

Yhden asian haluan kuitenkin sulle sanoa: Et voi äitiäsi ja isääsi pelastaa, jos he eivät sitä itse halua, mutta tekstistäsi näkee, että olet viisas poika, joten pelasta itsesi! Pidä itsestäsi huolta! Kirjoitit, että ekaa kertaa koulu ei kiinnosta tämän takia, ja se on varmasti ihan ymmärrettävää tilanteessasi, mutta älä anna oman elämäsi mennä pilalle vanhempiesi sekoilujen takia. Olet nuori ja sulla on koko elämä edessä, joten luo itsellesi niin hyvät edellytykset kuin vain pystyt, esim. hankkimalla sellainen koulutus, joka takaa sulle työn, jota haluat tehdä.

Kaikkea hyvää sun elämään!

sen verran vielä sanoisin että noita sossujuttuja työn puolesta seuranneena arvelen että tuskin se vanhemmillesi on ollut "pitääkö näitäkin nyt" juttu.. se että näyttelee välinpitämätöntä on jonkinlainen puolustautumiskeino- viimeinen keino vakuuttaa itselleen ja muille että homma ei heilauta.

vaikka oikeasti- oli vanhempi millainen tahansa, se on tosi kova paikka jos tajuaa olevansa tilanteessa jossa yhteiskunta ihan tosissaan arvioi, että onko kunto sellainen että ihminen kykenee huolehtimaan omista lapsistaan. kyllä ihminen lapsiaan rakastaa, vaikka miten olisi alkoholisoitunut..

Täytyypä katsastaa noi sivut, saattas olla hyvää seuraa tosiaan :) Joo ehdottomasti heille sitten menen vähäksi aikaa jos ei lopu, miettivätpä että missä se yks joka kokoajan nalkuttaa...

Pidän itsestäni huolen ja mulle koulu on silleen tärkeä että en ota sitä niin rennosti ett- lintsailen jne. Mutta yks koe menee penkin alle ni nyt ei vaan jaksa. Mutta vanhempien en anna muuten kouluun vaikuttaa!!

Ja tosiaan saattaa hyvinkin olla, että se sossutapaaminen on mietityttäny enemmän mutta he niin vähättelevät ja puolustelvat juomista. Tainu unohtua heiltä tää häppeninki...

Mutta ihana kiitos teille kaikille! Kiitos kun jaksatte kirjottaa jotakin, saa paremmalle mielelle. Huomenna on uus päivä ja jospa se ois taas vähän selvempi päivä :))

Eilen aamulla eno vei äitin katkaisuun ja tulee tänään pois. Iskä lähti jonnekin, on ollu yöt ja kaikki kokoajan tuolla erillisessä työskentelyrakennuksessa. MUt ainakin toinen on selvinnyt, toivotaan kun tulee kohta kotiin... :)

Mukavaa vappua kaikille :)

Äiti ottanut itse yhteyttä... :) Nyt on äiti kotona ja selviämässä. Syötiin justiinsa hyvin ja levähdellään. Iskä vielä ottaa mutta eiköhän seki selviä huomenna kun annetaan vähän pilleriä niin nukkuu pitkän yön ja aamulla antabusta. Kyllä se tästä :)

Yhteistyössä