Pientä intiimiongelmaa...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja harmaana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

harmaana

Vieras
Kokemuksia ja mielipiteitä pyytäisin.

Eli meillä on kohta 2 v lapsi joka syntyi sektiolla. Sen jälkeen ei mun alapääni ole tuntunut "palautuvan" ollenkaan. Ensin pistin imetyksen piikkiin mutta sen loppumisestakin on jo vuosi. Eli siis tosi kuivat paikat on, seksi kivuliasta liukkarista huolimatta. Kesällä jouduin syömään antibiootteja ja siitä seurasi hiivatulehdus mikä ei ehkä sitten ole parantunutkaan kahdesta Canesten-kuurista huolimatta, ainakin epämääräistä kutinaa ja kirvelyä on ajoittain. Lisäksi nyt viime aikoina on alkanut ilmetä tiputteluvuotoa.

Onkohan mulla jo joku tulehdus..? Kun nyt tästä joulukonkurssista selvitään niin varailen aikaa gynelle mutta kiinnostaisi onko vastaavia kokemuksia ja mistä oli kyse?

Mietin että voisiko olla ettei hormonitoiminta ole käynnistynyt imetyksen jälkeen vielä kunnolla. Mulla oli samaa ongelmaa vielä lähes vuosi imetyksen loputtua. Nyt ole raskautta yrittänyt ja syönyt kiertojen säännöllistämiseksi terolut keltarauhashormonia sykleittäin kierron 15-25pvnä ja limakalvotkin alkavat toipumaan kun kuukautiskierto toimii. Imetyksen aikanahan limakalvot ovat kuin vaihdevuosien jälkeen kuivat ja ohuet. Sitä sitten horjuttaa antibioottikuurit, yhdynnät, tulehdukset ym.
Vois myös kokeilla Vagifem paikallishoitoa (estrogen), vain reseptillä saa. Se elvyttää limakalvoa ja aina kuurien aikaan käyttää maitohappobakteeria.

Alkuperäinen kirjoittaja samaa vaivaa kokenut:
Mietin että voisiko olla ettei hormonitoiminta ole käynnistynyt imetyksen jälkeen vielä kunnolla. Mulla oli samaa ongelmaa vielä lähes vuosi imetyksen loputtua. Nyt ole raskautta yrittänyt ja syönyt kiertojen säännöllistämiseksi terolut keltarauhashormonia sykleittäin kierron 15-25pvnä ja limakalvotkin alkavat toipumaan kun kuukautiskierto toimii. Imetyksen aikanahan limakalvot ovat kuin vaihdevuosien jälkeen kuivat ja ohuet. Sitä sitten horjuttaa antibioottikuurit, yhdynnät, tulehdukset ym.
Vois myös kokeilla Vagifem paikallishoitoa (estrogen), vain reseptillä saa. Se elvyttää limakalvoa ja aina kuurien aikaan käyttää maitohappobakteeria.

Joo siltä tämä tuntuisi ettei hormonitoiminta ole käynnistynyt kunnolla. Ihmetyttää vaan tuo tiputteluvuoto kun se ei ole mulle ollenkaan tyypillistä.

aloita ala pään suihkuttele joka wc käynnin jälkeen vaikka se hullulta kuullostaa.. elä hinkkaa paperilla vähän kuivaat varovasti.. rasvaa sit ain kun tuntuu kuivalta.. perusrasvaa.. juo vettä enempi.. pikkarit vaihdat joka päivä ainakin.. elä käytä pikkuhoususuojia ne pahentaa.. kokeile.. mulla loppu vaivat näillä..

Mulla ainakin puolivuotta imetyksen jälkeen tuli kuukautiset 2vk välein tai jokatoinen vuoto oli ehkä kuin tiputtelua... Ja selkeästi ei ollut hormonikierto normaali, alapää tosi kuiva ja jatkuvaa kutinaa. Ei ne hiivalääkkeetkään auttaneet. Töissä pohdin näitä ongelmia muilla muttei ne ole aina niin itsestään selviä. Alapään kutina on ylipäänsä usein vaikea diagnostisoida tietyksi taudiksi.

Alkuperäinen kirjoittaja kuule:
aloita ala pään suihkuttele joka wc käynnin jälkeen vaikka se hullulta kuullostaa.. elä hinkkaa paperilla vähän kuivaat varovasti.. rasvaa sit ain kun tuntuu kuivalta.. perusrasvaa.. juo vettä enempi.. pikkarit vaihdat joka päivä ainakin.. elä käytä pikkuhoususuojia ne pahentaa.. kokeile.. mulla loppu vaivat näillä..

Kokeillaan... pikkuhousunsuojat on nyt kyllä vähän pakollisia tuon tiputtelun takia.

Alkuperäinen kirjoittaja samaa kokenut:
Mulla ainakin puolivuotta imetyksen jälkeen tuli kuukautiset 2vk välein tai jokatoinen vuoto oli ehkä kuin tiputtelua... Ja selkeästi ei ollut hormonikierto normaali, alapää tosi kuiva ja jatkuvaa kutinaa. Ei ne hiivalääkkeetkään auttaneet. Töissä pohdin näitä ongelmia muilla muttei ne ole aina niin itsestään selviä. Alapään kutina on ylipäänsä usein vaikea diagnostisoida tietyksi taudiksi.

Mulla on käytössä ehkäisyrengas joten luulisi hormonitoiminnan jo tasaantuneen, ehkä sitten ei. Ehkäisyrengasta olen kyllä ennenkin käyttänyt ja on sopinut. Toivotaan että gynellä olisi joku hyvä hoitokeino takataskussa...

Alkuperäinen kirjoittaja samaa kokenut:

Kannatta siis käydä gynellä ja tarkastuttaa paikat, jos ei ole sukupuolitauti mahdollisuutta niin varmaan keltarauharhosmonikuurit olisi hyvä kierron säännöllistämiseksi. Itse päätin että jos saan vielä lapsen niin imetyksen loputtua aika pian käytän Terolut kuurit enkä kärvistele kuivien paikkojen kanssa.

Yhteistyössä