pienituloiset vanhemmat ja vauva

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
Kokemuksia, kuinka pienellä budjetilla olette vauvan kanssa pärjänneet?Oletteko tietoisesti tehneet lapsen huonoon rahatilanteeseen?

Minulla on ihan järkyttävä vauvakuume, mutta olemme molemmat opiskelijoita. Olemme kesän töissä ja koulun ohellakin välillä ja mies valmistuu reilun vuoden päästä, mutta onkohan mahdollisuutta vauvaa elättää? Osaako kukaan heittää arviota paljon ensimmäisen vuoden aikana olisi mennyt rahaa vauvaan?

Riippuu siitä kuinka vaativia olette kelpaako suvussa kierrätettävä vauvan tarvike jne... ja kirpparin kiertely jne....Ei vauva tarvitse läheskään kaikkea mitä nykyinen mainosmedia väittää ja imettämällä ja tekemällä itse vauvansoseet säästää paljon mutta jos kaiken on oltava uutta saa panna useamman tuhat euroa jonoon....

Minä opiskeli ja mies myös (nyt tosin pitkällä sairaslomalla), valmistuminen vuosien päässä, mutta ihana tyttövauva kainalossa! :) Tiukkaahan tää on, mutta valtio auttaa. Ihan itse apua tarjosivat sossusta, eli ei mitään kerjäläisiä olla. Teillä vielä parempi tilanne kun miehes valmistuu pian. Onhan se kieltämättä varmaan helpompaa niin, että molemmilla on vakipaikat ennen lapsia, mutta onnistuu se näinkin.

Hyvin pärjättiin, mutta parasta jos on säästöjä tai saa koko ajan laitettua vähän rahaa syrjään. Muuten tulee itku, jos esim. pesukone laukeaa, eikä ole varaa hankkia uutta. Parhaiten pärjäätte, jos edes toinen teistä pystyy tekemään jonkinlaista keikkatyötä. Pelkillä opintoetuuksilla saa ihan tosissaan laskea kolikoita, etenkin jos koittaa ottaa mahd. vähän lainaa.

Sen vain sanon, että vähävaraisena opiskelijana oli tosi helppo tottua vauvaperheen pieniin tuloihin. :) Nyt työssäkäyvänä meinaa mennä vatta mutkalle, kun näkee miten paljon tulot tippuvat vauvan myötä, vaikka silti saan paljon enemmän käteen kuin opiskelijana äidiksi tullessani. :D Opiskelijoilla on lisäksi oikeus jos jonkinlaisiin alennuksiin ja meillä oli kohtuuhintainen opiskelijakämppä alla. Äitiyslomalla kävin välillä syömässä oppilaitoksessa ihan vain halvan ruuan ja seuran vuoksi.

Itse vauvaanhan ei ihan hirveästi rahaa mene, jos pysyy terveenä ja etenkin jos on rintaruokinnalla. Vaippoihin menee eniten rahaa, käytti sitten kestoja tai kertakäyttöisiä. Vaatteita saa hyvinkin halvalla alennusmyynneistä, sukulaisilta ja kirppareilta, samoin ihan hyväkuntoisia lastentarvikkeita saa käytettynä. Vasta taaperoiässä alkaa tulla enemmän vaate-, ruoka- ja lelukuluja.

Mies oli tuolloin työkkärin kautta jossain työharjottelussa, ja minä jäin suoraan koulusta äitiyslomalle. Miehen tulot oli sen n.500e/kk ja mun n.700e/kk - verot. Ei tarkoituksella tehty vauvaa siihen tilanteeseen. Mutta selvitty on, ja ei kadutakkaan. Seuraavan lapsen toivotaan tulevan sitten kun on molemmilla työpaikka jne. taloudellinen puoli tosi kunnossa :) Helpottaa, saa nauttia ihan täysin siitä vauva-ajasta, ei ressaa raha liikaa.

Jotenkin kummasti pärjättiin kyllä. Rahaa meni varmasti useita tonneja... Uudet vaunut, pinnasänky, hoitopöytä (ei pakollinen kylläkään), turvakaukalo, vaatteita, vaippoja, ruokaa. Huh, en tosiaan osaa arvioida paljon on mennyt.

Joo suoraan vaan tarkoituksella sossun luukulle. EI.

Riippuu täysin menoistanne/tuloistanne ja vaatimustasostanne, sekä tuuristakin (mahd. lahjoitukset, kipparilöydöt jne.), huomioisin terveyden johon voi, koskaan ei tiedä, upota tolkuttomasti rahaa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
opiskelija/työtön ja hyvin pärjättiin! vauvan tekoon vaan :)

mekin oltiin kun esikoinen sai alkunsa. mä valmistuin just ennen äitiyslomaa ja mies oli edelleen työtön. sosku auttaa esim vaunujen hankinnassa. köhilläkin on oikeus perheenlisäykseen. mekin päästiin jaloillemme emmekä ole soksun asiakkaita enää. mies töissä ja miä kotona esikoisen ja vauvamme kanssa :) todella tiukkaa tekee edelleen mutta jotenkin pärjätään. ikinä en rahan takia olisi jättänyt perheetä perustamatta. meidän perhe oli köyhä kun olimme lapsia mutta olimme tosi onnellisia. onnelliseen ja turvalliseen lapsuuteen ei vaadita rahaa enempää kuin tavallinen toimeentulo vaatii :D

Alkuperäinen kirjoittaja Mam:
Mies oli tuolloin työkkärin kautta jossain työharjottelussa, ja minä jäin suoraan koulusta äitiyslomalle. Miehen tulot oli sen n.500e/kk ja mun n.700e/kk - verot. Ei tarkoituksella tehty vauvaa siihen tilanteeseen. Mutta selvitty on, ja ei kadutakkaan. Seuraavan lapsen toivotaan tulevan sitten kun on molemmilla työpaikka jne. taloudellinen puoli tosi kunnossa :) Helpottaa, saa nauttia ihan täysin siitä vauva-ajasta, ei ressaa raha liikaa.

Jotenkin kummasti pärjättiin kyllä. Rahaa meni varmasti useita tonneja... Uudet vaunut, pinnasänky, hoitopöytä (ei pakollinen kylläkään), turvakaukalo, vaatteita, vaippoja, ruokaa. Huh, en tosiaan osaa arvioida paljon on mennyt.

Mistä nämä tonnit revitte? Säästöjä? Kun tonni kuussa tienausta =O

Alkuperäinen kirjoittaja iltatähtien äippä:
Riippuu siitä kuinka vaativia olette kelpaako suvussa kierrätettävä vauvan tarvike jne... ja kirpparin kiertely jne....Ei vauva tarvitse läheskään kaikkea mitä nykyinen mainosmedia väittää ja imettämällä ja tekemällä itse vauvansoseet säästää paljon mutta jos kaiken on oltava uutta saa panna useamman tuhat euroa jonoon....

No meillä on silleen huono tilanne että molemmilla on vain pienempiä sisaruksia ja serkkuja, joten vauvoja ei vielä suvussa ole ja ystävilläkään ei ole kenelläkään. Olisin kyllä valmis koluamaan kirpputoreja ja kaikkia mahdollisia vauvan tarvikkeita emme tarvitse.

Kun ei sossutukien pitäisi olla moinen itsestäänselvyys että tarkoituksella synnytetään lapsia luukulle. Eri asia poikkeustilanteet (mihin tuet on tarkoitettukin) mutta tietysti voihan niinkin ajatella, että itsellä on jokin erityisoikeus lisääntyä varattomana.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
No meillä on silleen huono tilanne että molemmilla on vain pienempiä sisaruksia ja serkkuja, joten vauvoja ei vielä suvussa ole ja ystävilläkään ei ole kenelläkään. Olisin kyllä valmis koluamaan kirpputoreja ja kaikkia mahdollisia vauvan tarvikkeita emme tarvitse.

Meilläkään ei ollut lähipiirissä ketään vauvallisia, joten kaikki hankittiin itse. sekä mies että minä elimme opintoetuuksien varassa, joten kekseliäisyyttä sai käyttää. Käytetyt vaunut ja turvakaukalo saatiin ostettua sukulaisten lahjoittamilla rahoilla, muuten oltiin aika lailla omillamme. Ei tarvittu mitään hoitopöytää, megakallista pinnasänkyä tms. Amme oli marketin halvin, vaatteet alesta ja kirppikseltä jne. Ei tarvittu mitään itsevalaisevia mobileja tai kehittäviä vauvanero-leluja. :D Paljon turhaa roinaa sai jättää kauppaan.

Alkuperäinen kirjoittaja .....:
eikö olisi järkevämpää tehä se vauva, ku opiskelut on vaikka sulla ohi´? Ei sitte myöhemmin harmittas, ku jätit kesken

En siis jättäisi opiskeluja kesken vaan olisin vuoden poissaolevana koulusta ja sitten jatkaisin. On siis ihan unelma-ammatti, jota opiskelen, joten en missään tapauksessa jättäisi kesken. Millään en malttaisi odottaa opiskelujen loppuun kun vasta eka vuos takana. :)

Alkuperäinen kirjoittaja xxx:
Alkuperäinen kirjoittaja Mam:

Mistä nämä tonnit revitte? Säästöjä? Kun tonni kuussa tienausta =O

Jaa-a, noista rahoista osa, ja osa tuli mun vanhemmilta.

eikö olisi järkevämpää tehä se vauva, ku opiskelut on vaikka sulla ohi´? Ei sitte myöhemmin harmittas, ku jätit kesken

En siis jättäisi opiskeluja kesken vaan olisin vuoden poissaolevana koulusta ja sitten jatkaisin. On siis ihan unelma-ammatti, jota opiskelen, joten en missään tapauksessa jättäisi kesken. Millään en malttaisi odottaa opiskelujen loppuun kun vasta eka vuos takana. :)

Niin, voi kovasti mieli muuttua kun on se vauva sylissä. Et välttämättä haluakkaan laittaa niin pientä hoitoon, ja opiskelu jää...

Alkuperäinen kirjoittaja niin:

Niin, voi kovasti mieli muuttua kun on se vauva sylissä. Et välttämättä haluakkaan laittaa niin pientä hoitoon, ja opiskelu jää...

No se on totta, että se kyllä mietityttää kun pitäisi niin pieni laittaa hoitoon, mutta ajattelin, jos sen jotenkin saisi järjestettyä niin, ettei hoitoon tarvitsisi vielä silloin viedä (mies hoitaisi tai äiti) Opiskelijana ei ole niin pitkiä päiviä.

Voisiko siis päätellä, että pärjää ilman sossua, jos ei halua kaikkea uutena ja on valmis tinkimään omista ostoksista? Jos on siis tilanne, että mies töissä kesällä 5kk ja minä töissä 2kk ja sitten vielä opiskelujen ohella olisin niin pitkään kun mahdollista. Sitten kun äitiyslomalle jää niin tulisi lapsilisä ja äitiysraha+miehen opintotuki ja työt opiskelujen ohella.

Voisiko siis päätellä, että pärjää ilman sossua, jos ei halua kaikkea uutena ja on valmis tinkimään omista ostoksista? Jos on siis tilanne, että mies töissä kesällä 5kk ja minä töissä 2kk ja sitten vielä opiskelujen ohella olisin niin pitkään kun mahdollista. Sitten kun äitiyslomalle jää niin tulisi lapsilisä ja äitiysraha+miehen opintotuki ja työt opiskelujen ohella.

Täytyy pärjätäkin, ellette halua ottaa opintolainaa. Sossu nimittäin laskee sen teidän tuloksenne joka tapauksessa.

Täytyy pärjätäkin, ellette halua ottaa opintolainaa. Sossu nimittäin laskee sen teidän tuloksenne joka tapauksessa.

Siis sossusta ei edes saisi rahaa, jos ei olisi ottanut ensin opintolainaa vai mitä tarkotit?

Nimenomaan pienen vauvan kanssa ei mene järkyttäviä summia. Oikeastaan ainoa suuri menoerä on vaipat ja kestovaipoilla pääset vähän halvemmalla. Me tehtiin ensimmäinen lapsi opiskelijoina ja pärjättiin rahallisesti kun köyhäiltiin eli elettiin samalla tavoin kuin ennenkin. Paitsi että omat menot jäi vähemmälle ja siinäkin säästettiin.
Ostettiin vaatteita ja tavaraa kirppareilta ja tutuilta saatiin hirvittävät määrät vauvanvaatteita jne. Eli oikeastaan juuri mitään isompaa ei tarvinnut hankkia.

Siis sossusta ei edes saisi rahaa, jos ei olisi ottanut ensin opintolainaa vai mitä tarkotit?

Jep, näin se menee.

Yhteistyössä