Pienituloiset, mistä teillä tingitään, mistä ei?

  • Viestiketjun aloittaja Suzyanne
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Emme ole pienituloisia, mutta tingitään kuitenkin, kun tuntuu että rahat ovat tiukilla. Katson aina kaupassa tuotteen kilohinnan ja valitsen yleensä sen halvemman vaihtoehdon. Vaatteita ostetaan harvoin uusina, koska muutenkin tykkään tehdä kauppaa kirppiksillä ja huutonetissä. Kotioloissa yritetään mahdollisimman paljon käyttää lämmityksessä puuta, suihkussa vesi katkaistaan saippuoinnin ajaksi (mikä viekin aikaa neljän lapsen kanssa), turhat laitteet ovat kiinni ja pestään pesukoneet täysinäisinä. Ruuan laadusta ei juuri tingitä, syödään terveellisesti ja täyttävästi (paljon keittoja, laatikoita, salaattia) sekä koirien ruuat ostetaan eläinkaupasta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja sini:
Niin mikä se pienituloisen raja olikaan? Urpilaisen mukaan 3000 ja Arhinmäen mukaan alle 2000 e / kk tienaavat.
Joudun syömään sanani näköjään. Ei me ollakaan sitten pienituloisia jos alemman ottaa. Nuo summat ovat ilmeisesti kuitenkin per talous? Siis pienituloisia ovat ne jotka saavat alle 2000e/kk talous.
Nää, no me tingitään sit muuten vaan :)
 
köyhä
Alkuperäinen kirjoittaja tätinen:
Alkuperäinen kirjoittaja venus:
-en koskaan käy kampaajalla tai missään muuallakaan "hemmottelussa"
-en harrasta MITÄÄN maksullista
-en koskaan syö/juo ulkona MITÄÄN
-en aja autoa, en omaa korttia
-en käytä bussia tms. vaan kävelen/pyöräilen
-en käy lainkaan teatterissa, elokuvissa- missään maksullisissa kulttuuritapahtumissa
-en luonnollisestikaan osta mitään huonekaluja, laitteita jne.
-en matkustele
-en juo alkoholia/polta tupakkaa
-en osta kaikkia lääkkeitä/käy kaikissa hoidoissa mitkä maksaa liikaa kukkarolleni
-en osta juuri ikinä mitään "kalliimpaa" ruokaa
-en maksa tv-lupaa, en tilaa lehtiä

jne.

siten riittää rahat vaatteisiin ja ruokaan.
Nyt on jo kysyttävä, että mitä ihmettä sitten elämälläsi teet? Siis tuhlata ei tarvitse, mutta toi lista karsii jo kaiken muun paitsi nukkumisen ja hengittämisen!

Aika jännää miten toiset ei ole tietoisia että on olemassa oikeasti pienituloisia, jotka eivät voi ostella juuri mitään ylimääräistä jne.

Vissiin köyhät on luovempia koska kyllähän sitä tekemistä nyt todellakin on.... siis muutaki ku nukkuminen jne.

Tätinen, ymmärräthän että tekemistä riittää, myös ilmaiseksi!!
 
v
Meillä tingitään lomamatkoista, uusista tavaroista ja vaatteista. Auton ei tarvitse olla uusi.
Oikeastaan kaikesta muusta tingitään muttä ei lasten kotihoidosta. Pidämme sen tärkeimpänä lapsen kehitykselle.
 
vieras


[/quote]

Pitää taas ottaa osaa tähän keskusteluun. Meillä tulot yhteensä 4500 ja todellakin tingitään, koska meillä on:
a. iso asuntolaina
b. isot päikkämaksut
c. isot vakuutusmaksut.[/quote]

a. mitä olette niin tyhmiä, että otatte ylisuuren lainan´
b. paljon pienemmilläkin tuloilla joutuu maksamaan täyden hoitomaksun
c. vain tyhmä ylivakuuttaa omaisuutensa
 
vierailija
Ilmeisesti olemme pienituloisia, koska mieheni tulot ja minun opintotukeni ovat hiukan alle 3000?. Lapsilisät tulevat tosin siihen päälle.

Meillä EI tingitä
- autolla ajamisesta, koska molemmilla on 40 km matkaa töihin/kouluun (eri suuntiin vielä ), ja jos kulkisin esim. junalla, lasten hoitopäivät pitenisivät turhaan.
- ruoan laadusta, vaikka ostankin -50% tuotteita aina kun mahdollista, hamstraan alesta leipää pakastimeen jne. Tosin kasvikset ovat talvella järkyttävän kalliita.
- lasten vaatteista ja kengistä, eli ovat aina ajanmukaisia, puhtaita, ehjiä ja sopivia. Vaatteita ostan kyllä mahdollisuuksien mukaan alesta ja kirppareilta, kengät alesta jos sattuu löytymään.

Meillä tingitään
-omista harrastuksista, emme harrasta mitään maksullista
- hiustenleikkuusta: mies ajaa itse (tykkää muutenkin siilitukastaan), minä käyn kampaajalla joka toinen kk ja värjään hiukset itse
- omista vaatteista ja kengistä
- lehtitilauksista: sanomalehti tulee, aikakauslehdet olemme peruuttaneet
- matkailusta.
 
vieras
Pitää taas ottaa osaa tähän keskusteluun. Meillä tulot yhteensä 4500 ja todellakin tingitään, koska meillä on:
a. iso asuntolaina
b. isot päikkämaksut
c. isot vakuutusmaksut.[/quote]

a. mitä olette niin tyhmiä, että otatte ylisuuren lainan´
b. paljon pienemmilläkin tuloilla joutuu maksamaan täyden hoitomaksun
c. vain tyhmä ylivakuuttaa omaisuutensa[/quote]

Miksi tässä alkuperäinen edes tuli ketjuun mitään sanomaan kun ei ole pienituloinen. Vain huonosti asiansa hoitanut.
 
hyvinn rahaa
Alkuperäinen kirjoittaja Äiti kahdelle:
Olen hoitovapaalla ja asun lasten kanssa keskenämme. Tingin vain omista menoistani. Lapsille ostan kaiken tarvittavan, vaatteet ym uutenakin esim. ulkoiluasut. Itse voin tinkiä omista hankinnoistani, en tarvitse esim. joka talvi uutta takkia mutta lapset tarvitsevat :) Ruoasta en tingi koskaan. Lapsilla kun on kaikki tarpeellinen, voin mahdolliset jäljelle jäävät käyttää itseeni (meikit, ulkona syöminen yms)
siis kuulostaa että et tingi mistään. meillä 2 aik, 2 lasta eikä ole kyllä toisen jälkeen ollut varaa ostaa itselle meikkejä tai talvitakkeja,,, 10 vuotaa samalla takilla.
käytkö töissä?
 
v
Alkuperäinen kirjoittaja hyvinn rahaa:
Alkuperäinen kirjoittaja Äiti kahdelle:
Olen hoitovapaalla ja asun lasten kanssa keskenämme. Tingin vain omista menoistani. Lapsille ostan kaiken tarvittavan, vaatteet ym uutenakin esim. ulkoiluasut. Itse voin tinkiä omista hankinnoistani, en tarvitse esim. joka talvi uutta takkia mutta lapset tarvitsevat :) Ruoasta en tingi koskaan. Lapsilla kun on kaikki tarpeellinen, voin mahdolliset jäljelle jäävät käyttää itseeni (meikit, ulkona syöminen yms)
siis kuulostaa että et tingi mistään. meillä 2 aik, 2 lasta eikä ole kyllä toisen jälkeen ollut varaa ostaa itselle meikkejä tai talvitakkeja,,, 10 vuotaa samalla takilla.
käytkö töissä?
Justa samaa mietein.. Tosin meillä 3lasta.
 

Yhteistyössä