Pienistä puroista kasvaa iso virta....koskien uncefia ja muita

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tike
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

tike

Aktiivinen jäsen
28.09.2004
4 722
0
36
Mutta, miten teillä muilla, onko tapana antaa rahalahjoituksia noihin keräyksiin (spr, unicef, mitä niitä nyt on)

10v poikani alkoi kyselemään mielenkiinnosta, että kuinka suuriosa hänen lahjoittamastaan vitosesta mahtaa mennä perille sinne jonnekin....kuinka suuren osan siitä saa jokumuu välistä....

Oletteko miettineet näitä juttuja?

Jos lahjoitan suomeen, suomalaisille avuntarvitsijoille, meneekö apu "varmemmin" perille:wave:

Mä olen yleensä antanut Kirkon ulkomaanavun kautta. Niiden sivuilla on tiedot siitä miten rahoja käytetään. Unicefille tulee laitettua sen verran harvoin että en ole edes katsonut miten he keräämänsä rahat käyttävät.

Mä olen yleensä antanut Kirkon ulkomaanavun kautta. Niiden sivuilla on tiedot siitä miten rahoja käytetään. Unicefille tulee laitettua sen verran harvoin että en ole edes katsonut miten he keräämänsä rahat käyttävät.

Oukei. Meinasi miehen kanssa tulla rähinä, kun sanoin olevani skeptinen asian suhteen, että edes puolet menisi rahastani sinne jonnekin. Tuskinpa näihin asioihin on edes varmaa varmuutta...muistan laittaneeni niitä reppuja venäjälle joskus, mihin piti laittaa saippua ja vaatekerta ym. Sanoin pojulle, että luulisin niiden menneen perille, mutta varmahan ei voi olla.

Minä annoin aiemmin SPR:lle, he kun toimittavat avun itse paikan päälle ja avustukset ovat tavaraa tai avpuhenkilöitä tai esim. kenttäsairaaloita. Nyt kyllä hieman arvelluttaa kun kavallus tuli julki. Unicefille en anna missään nimessä. Olen nähnyt itse kuinka apu ei mene perille, vaan esim. Unicefin tarroilla varustettuja ruokapaketteja myydään mustassa pörssissä. Reilu vuosi sitten tuli taas ilmi että Unicef toimittaa apuaan asekuljetusten mukana, eli siis tukevat välillisesti sotatoimia. Muutenkin lähinnä lähettävät rahaa tai avustuspaketeja, mutta eivät itse toimita perille ja apu on pelkästään aineellista ja siksi helposti väärissä käsissä.

En anna mihinkään enkä luovuta vertakaan, koska sekin myydään eikä anneta tarpeeseen. On suorastaan sairasta, että suomalaiset sairaalat joutuvat OSTAMAAN tarvitsemansa veren- aika moni antaisi sitä ilmaiseksi suoraan paikan päällä, jos vaan sairaaloilla olisi resursseja sen säilömiseen/käsittelyyn jne.! Minähän en anna hyvälaatuista vertani jotta SPR voi myydä sen ulkomaalaisille (hinnasto netissä, googlettakaa)!

On mennyt maku näistä avustusjutuista. Nytkään eivät aio Japaniin antaa mitään, koska heistä kyseessä rikas maa. Joo, no laman jälkeen siellä on kasvanut kodittomien ym. määrä ja eihän se pankkitiliä katso, että osuuko katastofi kohdalle vai ei..! Miksi vain köyhiä valtioita, joista osalla ei ole mitään mahdollisuuksia koskaan kehittyäkään toimeentulevaksi, autetaan??

Palataas nyt hieman todellisuuteen. Unicef vie apua niin materiaalin muodossa kuin työntekijöidenkin. Sen omat työntekijät ovat varmistamassa avun perille menoa. Tosin se voi toimia myös tukijana toisen järjestön pitämässä projektissa antamalla käyttöön tarvittavia materiaaleja. Tällöin kyseisen järjestön tulee tietenkin olla osoittanut luotettavuutensa. Tietenkään jokainen projekti ei onnistu niinkuin tarkoitus olisi esim. eräs ystäväni pääsi näkemään kuinka pakistanissa rakennettiin koulu päivässä pystyyn ja sinne lavastettiin opettajat ja oppilaat näyttelemään tämän jälken koulussa kävi unicefin tarkastajat ja sen toimintaa päätettiin ryhtyä tukemaan. Koulun saatua ensimmäinen tarvike erä se purettiin ja annetut tarvikkeet hävisivät sen siliän tien. Tosin tässäkään tapauksessa ei tukea annettu rahalisessa muodossa vaan ainoastaan koulumateriaaleina.
Tämä ei kuitenkan tarkoita että näin kävisi yhtenään. Itse pidän unicefia yhtenä luotettavammista järjestöistöistä, onhan se palkittu tilintarkastus toimisto PwC:n toimesta. Eikä sillä ole tullut ilmi yhtään sisäisen korruption tapaustakan koko toiminnan aikana eli yli 60 vuoteen.
Toiminnan tehokkuudesta sen verran että suomen unicefin kaikesta saamasta tuesta n. 80% menee puhtaaseen apuun ja n.20% menee toiminnan pyörittämiseen ja kaikkeen muuhun (eli kyseessä on prosenttuaalisestikkin yksi tehokkaimmista järjestöistä) lisäksi tästä menee vielä n.4% kansainvälisen unicefin kuluihin. On kuitenkin miistettava ettei organisaatio ole pelkkä kuluerä vaan siitä on myös taloudellista hyötyä esim rokotteita hankittaessa jotka unicef saa huomattavasti ketään muuta halvemmalla onhan se maailman suurin rokottaja (55% maailman lapsista)
Lopuksi vielä sen verran että skeptismillä ja ennakkoluuloisuudella on vissi ero. Hyvät netti "skeptikot" mikäli arvostelette jotakin toimiaa niin tutustukaa siihen ensin vaikkapa jonkun muun kuin skuuppien kautta ja oppikaa ymmärtämään sen kokonaisvaltaista toimintaa.
PS. Ei suomeen menevän tuen perille menevyyttä ei voida varmentaa yhtään sen paremmin, ellei ole tutustun toimiaan. Tässä ei ole niinkään väliä mihin tuki menee vaan sillä että kuka sitä vie, järärjestöjen välillä on eroja.
(kaikkein suurin laiskuuden/tyhmyyden osoitus on yleistys "minä en luota enkä tue ketään")

Se rahahan ei mene sinne mihin pitäisi, spr ainakin käyttää ne omiin menoihinsa ja niin tekee unicef:kin. Syöpäjärjestö teki kaikista härskeimmän tempun. Tavara avut rosvotaan aina ennen kuin ne pääsee edes perille afrikkaan jos lahjoittaa. venäjälle ne menee sinne minne pitää.

[QUOTE="vieras";26899351]Se rahahan ei mene sinne mihin pitäisi, spr ainakin käyttää ne omiin menoihinsa ja niin tekee unicef:kin. Syöpäjärjestö teki kaikista härskeimmän tempun. Tavara avut rosvotaan aina ennen kuin ne pääsee edes perille afrikkaan jos lahjoittaa. venäjälle ne menee sinne minne pitää.[/QUOTE]

Suurin osa tuonne Afrikkaan menevistä avustusrahoista menee suoraan sotalordien aseisiin

Yhteistyössä