Pieniruokaisten (pienten/keskosten jne,,) vauvojen äidit!!! Imetyksestä kysyttävää!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mammaliini83
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

mammaliini83

Jäsen
08.01.2008
590
0
16
Meille maanantaina syntyi tyttö, 3190g ja nyt viimesin paino keskiviikkona 2976g. Edelliset olleet paljon isompia ja syöneetkin eri malliin.

Nyt pieniruokainen tyty ja itse sormi suussa;

Vauva nukkuu pitkiä pätkiä 3-6h. Syntyessään tytöllä limaa ja lapsivettä keuhkoissa ja sitä imettiin muutamiin otteisiin. Varmaan vieläkin jäljellä ja sitä tulee välillä. Aiheuttaa ongelmia syömisessä. Tytölle vaikeaa saada tissi suuhun kun pieni suu, aina mutrussa ja ja pieni alahuuli jota imee herkästi. Mulla noussut maito vauhdilla ja tissit koko ajan täynnä. Koitan lypsää enimmät pois mutta silti tulee välillä vauhdilla ja tyttö vetää itsensä tukkoon. Ja sitten väsähtää taas. Nyt oon siis lypsänyt ja imetän "hörpyttämällä" eli annan pienen hetken imeä ja sitten hengitystaukoa.

Onko muilla ollut kokemusta? Pelkään että menee keltaseksi ja muuta?! Kokemuksia kaipaisin ja neuvoja kuinka ootte saaneet rytmin? Huomenaamuna tulee terkka neuvolasta joten otetaan varmaan biliarvo. Ja oog saan neuvoa mutta olis kiva kuulla jo nyt kokemuksia muilta! Nyt koitan herätellä muutaman tunnin välein ja antaa vauvalle edes muutamia tippoja maitoa. Ja pitää luonnonvalossa.

Kaikki käytännönkokemus ja muu otetaan kiitollisena vastaan!!

Mulla on molemmat syntyneet pieninä..eli poika painoi 970g ja tyttö 2520g. Kumpaakaan en imettänyt ihan siitä syystä että kumpikaan ei jaksanut tissistä imeä. Tyttö ei teholle joutunut vaan sai olla vierihoidossa ja imetystä yritettiin kaikin keinoin mutta nukahti heti parin imun jälkeen, niin pieni kun oli. Pulloruokinnalla molemmat olleet ja valohoidossa joutui kumpikin olemaan. Tuo väsymys kertoisi kyllä siitä että joutuu valohoitoon... Multa sitten loppui kokonaan maidontulo vaikka lypsinkin.. Toivottavasti tämän kolmannen saisi imettää!

Meillä esikoinen oli alle 3 kg syntyessään, syntyi 2 viikkoa etuajassa. Ekat pari viikkoa herätettiin 3-4 h välein syömään, mutta paino nousi hitaanlaisesti. Vasta sitten, kun parin viikon jälkeen alkoi oma-aloitteisesti herätä syömään n. 10-12 krt/vrk, alkoi paino paremmin nousta. Alussa imetys oli hankalaa, mutta onneksi se lähti siitä sitten sujumaan... Mulla tuli maitoa alussa kanssa ihan liikaa, ja pumppasin jonkun verran pois, vaikka sehän vain lisää maidontuloa, mutta rinnat olivat niin täynnä, ettei vauva saanut niistä otetta.

Eli tämän kokemuksen perusteella voisin sanoa, että kannattaa pitää vaikka kirjaa, että syöttöjä tulee vähintään se 8 per vuorokausi, mielellään 10, ja herätellä sitten aina tarpeen vaatiessa syömään. Ja aika pian vauva kuitenkin kasvaa ja imetys helpottuu. Tsemppiä!

Meillä vauva syntyi aika pienenä (2500g) ja piti herätellä tosiaan syömään. Alkuun ei jaksanut/osannut kunnolla imeä, joten pumppasin ja annoin pullosta. Pikku hiljaa alkoi imetys sujumaan ja lopulta päästiin tuosta pullo/pumppu hommasta eroon.

Yhteistyössä