Pienipalkkaiset (brutto yht.2500-3000e)

Miehellä tällä hetkellä bruttotulot 1500e/kk. Hän on oppisopimuksella ja kun parin vuoden päästä valmistuu, tulot nousevat jonkin verran. Mulle tarjottiin osa-aikaista työtä, 25h/vko, nähtävästi vakituinen.. Työmatka pyörällä 10min ja työaika 5h/päivä. Unelma työaika, kun on 3 lasta.. Mutta mietityttää tuo tulopuoli.. Siksi kysynkin teiltä, joilla on jo kokemusta näin pienistä tuloista että miten olette pärjänneet? Oletteko uskaltaneet ottaa asuntolainaa ja paljonko? Meillä on vuokra 860e ja saadaan siihen asumistukea vähän. Päivähoitomaksut tulisivat olemaan n.120e. Me on totuttu elämään köyhästi, muttei sitä ihan loppuelämää jaksais.. Kokemuksia siis =)
 
vieras
no vaikee ajatella kun mies yksistään tienaa enemmän kuin teidän tulot yhteensä.. Mä toistaiseksi opiskelija, mut sit kun valmistun on munkin tulot tuota luokkaa. Meilä lainaa 150000e
 
Saako noilla tuloilla asuntolainaa nykysäännöksillä? Ihan hyväntahtoisesti kyselen mielenkiinnosta. Eikö noilla tuloilla saa enempää asumistukea? Onhan tiukille vedetty kelankin nyörit. Tsemppiä! Kokemuksia en valitettavasti osaa antaa. :hug:
 
tyttöjen äiti
Meidän yhteenlasketut tulot on tällä hetkellä alle 3000 bruttona. Asuntolainaa ollaan makseltu kohta viisi vuotta. Lainaa yhteensä n.50 000 euroa. Näillä tuloilla ei siis mitään isoja lainoja oteta. Nytkin tekee tiukkaa. Etenkin silloin kun tulee isommat laskut yht. aikaa. Meidän lyhennys on 300 euroo kuukaudessa. Toivottavasti ette asu alueella, jossa talot on tosi kalliita.
 
ihmettelijä
miksi sä "vieras" edes vastasit kun kysymys oli esitetty pieni palkkaisille!?!? turha vääntää veistä toisen haavassa..
Tsemppiä tillero, kyllä mä uskon että pärjäätte ja ainahan voi vaihtaa työpaikkaa jos parempaa tulee eteen!
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
no vaikee ajatella kun mies yksistään tienaa enemmän kuin teidän tulot yhteensä.. Mä toistaiseksi opiskelija, mut sit kun valmistun on munkin tulot tuota luokkaa. Meilä lainaa 150000e
Ilman vakuuksia saa tuollaisen summan. Mutta takaajilla huomattavasti enempi tietysti. Että jos ap:lla on takaajia niin tuo 150000 on varmasti mahdollinen.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ihmettelijä:
miksi sä "vieras" edes vastasit kun kysymys oli esitetty pieni palkkaisille!?!? turha vääntää veistä toisen haavassa..
Tsemppiä tillero, kyllä mä uskon että pärjäätte ja ainahan voi vaihtaa työpaikkaa jos parempaa tulee eteen!
Oliko sulla sit parempi kommentti ap:n kysymykseen? Eikä ap mitenkään katkera ole muiden tuloille
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja VanamoBr:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
no vaikee ajatella kun mies yksistään tienaa enemmän kuin teidän tulot yhteensä.. Mä toistaiseksi opiskelija, mut sit kun valmistun on munkin tulot tuota luokkaa. Meilä lainaa 150000e
Ilman vakuuksia saa tuollaisen summan. Mutta takaajilla huomattavasti enempi tietysti. Että jos ap:lla on takaajia niin tuo 150000 on varmasti mahdollinen.
Mitä vakuuksia? Meillä ainakin on takaajat
 
Omakotitalossa on kyllä lainanhoitokulujen jälkeenkin monenlaista maksettavaa ja laitettavaa. Tosin itsehän siitä päättää silloin, että laittaako vaiko ei =) Ja asunto-osakkeissa on yhtiövastike. Kannattaa laskea tarkkaan ja miettiä miten kulut hoidetaan, sillä niitä saattaa tulla myös yllättäen.
 
Omakehu haisee
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
no vaikee ajatella kun mies yksistään tienaa enemmän kuin teidän tulot yhteensä.. Mä toistaiseksi opiskelija, mut sit kun valmistun on munkin tulot tuota luokkaa. Meilä lainaa 150000e
Joo joo! Tämä kysymys ei ole tarkoitettu teille keskituloisille. Kiitos!
 
vieras
Meillä miehen tulot tällä hetkellä 2100e/kk ja minä hoitovapaalla, eli lapsilisineen saan käteen jotain 800 euroa. KUntalisää täällä ei ole. Aiemmin miehen palkka oli 1700e/kk, on nyt vasta juuri loppuvuonna noussut.

Palkkataso heitellyt meillä vähän tilanteiden mukaan, mutta noissa ap:n ilmoittamissa summissa on heiluttu.

Asuntolainaa on 85 000 euroa ja ollut jo kuusi vuotta. Lapsia on kolme. 5,5v, 3,5v ja 9kk. Lyhennetään korkoineen 550e kuussa lainaa. Hyvin on pärjätty. Itseasiassa moni ulkopuolinen pitää meitä varakkaina, törmään tähän jatkuvasti.
 
Mun mies saa bruttona jotain 1700e ja minä kotihoidontuen. Kun reilun 1v päästä meen töihin niin brutto varmasti pienempi kuin miehen. Köyhistellään ainakin nyt ja pahemmaksi menee(ruoka kallistuu yms :( ). Asuntolainaa ei oo eikä tuu, ei ole varaa kerätä pesämunaa ym et sais lainan Tre:lla. Vuokralla ollaan ja pysytään. kaksi lasta ja koira. Vuokra kohta yli 700e.
 
?
Alkuperäinen kirjoittaja FANG-ANN-75:
Mun mies saa bruttona jotain 1700e ja minä kotihoidontuen. Kun reilun 1v päästä meen töihin niin brutto varmasti pienempi kuin miehen. Köyhistellään ainakin nyt ja pahemmaksi menee(ruoka kallistuu yms :( ). Asuntolainaa ei oo eikä tuu, ei ole varaa kerätä pesämunaa ym et sais lainan Tre:lla. Vuokralla ollaan ja pysytään. kaksi lasta ja koira. Vuokra kohta yli 700e.
Eli tuosta vielä verot pois? Käteen jää?
 
Alkuperäinen kirjoittaja ?:
Alkuperäinen kirjoittaja FANG-ANN-75:
Mun mies saa bruttona jotain 1700e ja minä kotihoidontuen. Kun reilun 1v päästä meen töihin niin brutto varmasti pienempi kuin miehen. Köyhistellään ainakin nyt ja pahemmaksi menee(ruoka kallistuu yms :( ). Asuntolainaa ei oo eikä tuu, ei ole varaa kerätä pesämunaa ym et sais lainan Tre:lla. Vuokralla ollaan ja pysytään. kaksi lasta ja koira. Vuokra kohta yli 700e.
Eli tuosta vielä verot pois? Käteen jää?
Miehellä jää n. 1300e .

 
Vieras
Miehen brutto 1730, minä saan kht-tuen eikä me kyllä mielestämme köyhistellä, mutta ei olla isoihin tuloihin totuttukaan. Asuntolainaa on reilu 90 t ja asumismenoihin menee kaikkineen n. 780 euroa / kk.
 
Alkuperäinen kirjoittaja tillero:
FANG-ANN: Kuulostaa aika lailla meidän tuloilta siis. Tiukkaa varmasti tulis tekemään meilläkin. Työ ois kuitenki mukavaa ja lähellä, mutta eihän sillä vielä pieniä suita ruokita :/
Ja kun energiakulut kallistuu nyt hurjasti niin mies kertoi juuri et ruuan hintakin tulee nouseen tooooosi kovasti :eek: . Että öö...just :/

 
Alkuperäinen kirjoittaja hemuli:
Alkuperäinen kirjoittaja Jaanuska:
no ei miusta tuollainen bruttosumma mikään pieni ole.. mut kyllä sitä pärjää kun ei leveästi asu
No onhan se nyt herrajestas kahden ihmisen palkaksi..et tainnut taaskaan kunnolla lukea.

no ei miusta ole... makuasioita kelläkin ja luin tietty jutun.
 
on
Alkuperäinen kirjoittaja Jaanuska:
Alkuperäinen kirjoittaja hemuli:
Alkuperäinen kirjoittaja Jaanuska:
no ei miusta tuollainen bruttosumma mikään pieni ole.. mut kyllä sitä pärjää kun ei leveästi asu
No onhan se nyt herrajestas kahden ihmisen palkaksi..et tainnut taaskaan kunnolla lukea.

no ei miusta ole... makuasioita kelläkin ja luin tietty jutun.
No kyllä tuo nyt vaan on pieni summa. Jos 3000e vielä otetaan verot pois, maksetaan 700e vuokraa, niin onhan se VÄHÄN mitä siitä jää. Siis kaikkeen elämiseen, ruokaan jne.
 
Ei varmaan kovin isoa asuntolainaa saa, mutta onko teidän alueella asumisoikeusasuntoja? Se vois olla yksi vaihtoehto asua suht edullisesti ja säästää samalla pientä pesämunaa josta on myöhemmin apua omaa ostaessa. Tai sit asuu vuokralla vielä jonkin aikaa ja säästää asuntosäästötilille, samalla voi vaikka testata miten pärjää jos päättää laittaa tietyn summan sivuun joka kuukausi, pystyykö sen oikeasti laittamaan.
 
joopa
Alkuperäinen kirjoittaja Sokeripala:
Ei varmaan kovin isoa asuntolainaa saa, mutta onko teidän alueella asumisoikeusasuntoja? Se vois olla yksi vaihtoehto asua suht edullisesti ja säästää samalla pientä pesämunaa josta on myöhemmin apua omaa ostaessa. Tai sit asuu vuokralla vielä jonkin aikaa ja säästää asuntosäästötilille, samalla voi vaikka testata miten pärjää jos päättää laittaa tietyn summan sivuun joka kuukausi, pystyykö sen oikeasti laittamaan.
miten pystyy säästämään, kun ensin ottaa lainaa aso-maksua varten, lyhentää sitä ja maksaa asumisoikeusvastiketta tms samalla? Kysyn vaan.
 

Yhteistyössä