Pienikokoisten lasten äidit

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pienen tytön onnellinen äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pienen tytön onnellinen äiti

Vieras
Meidän tyttö on 1v3kk ja painaa vain 8,5kg (eilen neuvola). Pituutta on 74,4cm.

Synty melkeen neljäkilosena mut sitte kasvu vaan on ollut hidasta.
Muuten normaalisti kehittyny. Nyt kävelee ja välillä yrittää juoksuaskelia, muutamia sanojakin tulee. Todella reipas, ihana tyttö.

Onko muita äitejä paikalla joilla kans pienikokoinen lapsi?

Tyttö sairasteli tuossa kuukausi sitten. Kahteen viikkoon mahtui kurkunpääntulehdus, yskä, kuume, oksentelu, ripuli ..siinä se paino pääsi varmasti tippumaan.
Tyttö painoi saman verran helmikuun alussa mitä nyt painaa :(

Kyllä sitä vaan osataan ilkeitäkin kysymyksiä heittää muka vitsillä..esim. "saako tyttö ruokaa ollenkaan?" ..ei vaan enää jaksa tuollaset kommentit naurattaa.

Kokemuksia?

Meillä tyttö 1v 2vkoa ja painaa 8,2 kg, pituus 75 cm. Jotenkin joutuu aina selittelemään, tyttö on kyllä ihan hyvin kehittynyt, kävellytkin 10 kk alkaen. Toiset on vaan pienempiä.

Tuo mun kuopukseni on pienenpuoleinen tyttö. 10 kk-neuvolassa viikko sitten oli 8100g ja 73cm. Syntyessään oli 4080g ja 52cm. Neuvolalääkäri kertoi ettei vauvan syntymäpaino useinkaan korreloi mitenkään syntymän jälkeisen kasvun kanssa.

on ollut pienikokoinen/hoikka poika, 1v neuvolassa aikoinaan 76 cm ja 8,5kg. en kyllä muista että sitä olisi niin hirveän kamalasti ulkopuolisten toimesta ihmetelty... neuvolassa kyllä seurattiin ikään 1,5v, jolloin uskottiin että pojan oman kasvutyyli nyt vaan on sellainen. edelleen (14v nyt) keskimääräistä lyhempi, mutta ihan normaalivartaloinen.
ja sitten - suomalaisilla nyt vaan taitaa olla se tyyli että helpommin arvostellaan ulkonäköä kuin esim taitoja. opettele pari nasevaa vastausta joita tarvittaessa voit käyttää (tyyliin yks nätimpi vastaus: joo, tää on tällainen keiju, ja sit yks rumempi: niin, ei ole meidän tyttö mikään syöttöporsas kuten jotkut täällä)

mulla on myös pieni tyttö, en kyllä itse miellä häntä pieneksi.. Tänään oli 1½-vuotis neuvola ja kasvukontrolleihin ja lastenpolille TAAS!! Johan siellä viime vuonna juostiin ja mitään ei löytynyt.. Tyttö on nyt 80 cm ja 9.4 kg.

Alkuperäinen kirjoittaja Kylkiluu:
Tuo mun kuopukseni on pienenpuoleinen tyttö. 10 kk-neuvolassa viikko sitten oli 8100g ja 73cm. Syntyessään oli 4080g ja 52cm. Neuvolalääkäri kertoi ettei vauvan syntymäpaino useinkaan korreloi mitenkään syntymän jälkeisen kasvun kanssa.

totta, toi on hyvä muistaa. meidän nuorin oli 4,3 kg syntyessään, ja vuoden ikäisenä 9,5 kg/76 cm. parissa kuukaudessa oli siis syntyessään plus-käyräläinen tipahtanut nollille jonne on jäänyt.

Meillä poitsu täyttä juhannuksena 4v ja vielä on yhdet housut mitkä on kokoa 86cm. Pikku hiljaa alkaa olla 86/92 koko housuissa pienet mut koko92 menee monissa. Pituutta en osaa sanoo tällä hetkellä taitaa olla 92-95 välillä... talvihaalari oli koko 92 samoin kun tämän kevään vk-haalari. Ostin 98 kokoa olevan haalarin ni on kyllä aika reilu.

Poitsu synty 5 vko etuajassa joskin ihan hyvän kokoisena 48 cm ja vajaa 3 kg.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meillä poika paino 1v neuvolassa 8,1kg ja 1v3kk tasan 9kg. Nyt on kohta kolme ja käyttää 80 tai 86cm vaatteita.

Tiedän, etten kuulu tähän ketjuun, mutta kommentoin silti.

Mulla on 1 v 8 kk ikäinen tyttö, joka oli 1,5 v neuvolassa 87 cm pitkä ja painoi n. 12 kg.
Pitkä, sopusuhtainen, mutta pyöränaamainen, pyöreiden poskien takia tekee vaikutelman, että on lihava, mutta ei ole.

Oli jo syntyessään pitkä. Ei painava / pullea, vaan pitkä. Samaa rataa on jatkanut.
Ei syö sen enempää kuin muutkaan pienet ja kuluttaa ihan hyvin, eli kuvitelmat että pulleaan lapseen tungettaisi rasvapitoista ruokaa kahmalokaupalla , lihotettaisi, ovat yhtä älyttömiä kuin kuvitelmat, ettei pieni ja hento lapsi saa ruokaa...

Monet pienikokoisten lasten vanhemmat pitää isompikokoista lasta tyhmänä. Se suuri koko jotenkin antaisi vaikutelman, että lapsi olisi kömpelö tai typerys. Vaikka toimii täysin ikätasoisesti ja olisi varsin ketteräkin.

Minulla on myös jo isot lapset edellisestä liitosta. He olivat pienenä hyvin pieniä.
Ilmeisesti isän koolla on merkitystä. Minä äitinä olen saman kokoinen ollut koko ajan, mutta vanhempien lasten isä oli aika pienikokoinen, eikä se suku muutenkaan mitään pitkää tai isoluista ole.

Tämän pienen ison tytön isä sen sijaan on varsin pitkä ja rakenteeltaan isohko.

Alkuperäinen kirjoittaja kolmen mutsi:
(tyyliin yks nätimpi vastaus: joo, tää on tällainen keiju, ja sit yks rumempi: niin, ei ole meidän tyttö mikään syöttöporsas kuten jotkut täällä)

Törkeästi opettajalta!
Ei ihme että tytöillä on niin paljon syömishäiriöitä, jos pientä koululaistakin arvostellaan sen perusteella, onko pitkä vai ei ja onko rakenteeltaan isompi tai pyöremäpi vaiko pieni ja hento.

Siitä pienestä ja hennosta hoikkeliinista voi tulla aikuisena aikamoinen syöttöporsas, läskiperse, kun lyhyessä varressa yksikin lisäkilo näkyy herkemmin kuin pidemmässä varressa.

Alkuperäinen kirjoittaja heh :
Monet pienikokoisten lasten vanhemmat pitää isompikokoista lasta tyhmänä. Se suuri koko jotenkin antaisi vaikutelman, että lapsi olisi kömpelö tai typerys. Vaikka toimii täysin ikätasoisesti ja olisi varsin ketteräkin.

Tää on muuten totta..tai siis en tiedä pitääkö just pienikokoisten vanhemmat..mutta siis meillä tuo esikoinen on pitkä poika ja siis näyttää vanhemmalta kuin on. Silloinkin kun oli 1,5-veenä leikkimässä 10kk vanhemman sukulaispojan kanssa niin tuntui kurjalta kun poikia verrattiin taidoissa kun olivat niin saman kokoiset.

Alkuperäinen kirjoittaja ms:
mulla on myös pieni tyttö, en kyllä itse miellä häntä pieneksi.. Tänään oli 1½-vuotis neuvola ja kasvukontrolleihin ja lastenpolille TAAS!! Johan siellä viime vuonna juostiin ja mitään ei löytynyt.. Tyttö on nyt 80 cm ja 9.4 kg.

Meidän samanikäinen tyttö painaa yhtä paljon ja on vielä sentin lyhyempi! Eikä tarvi mitään kasvukontrolleja.

Alkuperäinen kirjoittaja mm:
Meillä tyttö 1v 2vkoa ja painaa 8,2 kg, pituus 75 cm. Jotenkin joutuu aina selittelemään, tyttö on kyllä ihan hyvin kehittynyt, kävellytkin 10 kk alkaen. Toiset on vaan pienempiä.

Suunnilleen tuollaisiakin meillä olleet ja painavin painanut syntyessään 3110g. Hän, tytär on nyt pienin mutta pojat komeita, pitkiä hoikkian, noin 180cm.

Alkuperäinen kirjoittaja kolmen mutsi:
on ollut pienikokoinen/hoikka poika, 1v neuvolassa aikoinaan 76 cm ja 8,5kg. en kyllä muista että sitä olisi niin hirveän kamalasti ulkopuolisten toimesta ihmetelty... neuvolassa kyllä seurattiin ikään 1,5v, jolloin uskottiin että pojan oman kasvutyyli nyt vaan on sellainen. edelleen (14v nyt) keskimääräistä lyhempi, mutta ihan normaalivartaloinen.
ja sitten - suomalaisilla nyt vaan taitaa olla se tyyli että helpommin arvostellaan ulkonäköä kuin esim taitoja. opettele pari nasevaa vastausta joita tarvittaessa voit käyttää (tyyliin yks nätimpi vastaus: joo, tää on tällainen keiju, ja sit yks rumempi: niin, ei ole meidän tyttö mikään syöttöporsas kuten jotkut täällä)

Mun poika oli 2040/44 ja pieni vuosia. Nyt myös 14v ja käyttää 170cm vaatteita joka vastaa ihan ikää. Ei kuitenkaan ihan niin pitkä ole mutta hoikka kumminkin ja lihaksikas.
Pienistäkin lapsista voi tulla ihan normipituisia, riippuu vanhempien ja suvun pituudesta.

Meillä tytöt nyt 11 kuukautta ja käytiin juuri keskussairaalassa jatkokontrollissa hitaan kasvun vuoksi. Tyttöjen pituudet oli noin 67-68 cm ja painot 6,5-7 kg. Tytöt menee nyt korjatulla iällä -3 kasvukäyrällä, lääkäri ei ollut pituus/paino-suhteesta mitenkään huolissaan eikä pituuskasvullekaan välttämättä tehdä mitään. Joskus kuulemma pienikokoisena syntyneille keskosille saatetaan antaa muutaman vuoden iässä kasvuhormonia, mutta ainakin tässä vaiheessa tytöt passitettiin takaisin normaaliin neuvolaseurantaan. Tytöillä olisi nyt ennustepituus alle 155 cm ja itse olen sentään lähes kymmenen senttiä pitempi ja mieskin on keskipituinen. Itse olen iloinen siitä, että tytöt ovat tyttöjä, koska omasta mielestäni lyhyys ei haittaa tytöillä ainakaan aikuisena niin paljon. Perheessämme on myös poikalapsia, joista parhaiten kasvava menee keskikäyrällä, esikoinen on luokkansa pienin ja pienikokoisin 4-vuotias kasvaa -2,5 käyrällä. Häneltäkin on tutkittu kasvua sairaalassa, mutta mitään sairautta ei ole taustalla. Poikien pienikokoisuus on aina hieman vaivannut itseäni (en tosin aio sitä pojille kertoa), mutta muistan yhden puistokeskustelun isokokoisen lapsen äidin kanssa, joka valitteli sitä, että toiset lapset luulevat isoa lasta vanhemmaksi kuin onkaan eivätkä osaa varoa. Itse taisin tuolloin valittaa sitä, että pienikokoisuuden vuoksi toiset lapsetkin luulevat omia lapsia aina nuoremmiksi kuin ovatkaan.

Kaikki pojat on syntyneet normaaliaikaisina, mutta tytöt syntyivät 5 viikkoa etuajassa ja etenkin A vielä pienikokoisena viikkoihin nähden. Neiti B oli syntyessään -2 käyrällä. Saavutuskasvu oli ensin molemmilla hyvää, mutta hiipui sitten. Ruoka ei ole koskaan kummallekaan kamalan hyvin maistunut (varsinkin lihasoseille on irvistelty), pari kuukautta sitten olin tyytyväinen kun sain syötettyä 6-8 teelusikallista sosetta yhdellä syötöllä, mutta nykyisin menee sentään jo puolet isosta purkista/syöttö. Lääkäri kannusti syöttämään tytöille kesällä jäätelöä eli eipähän tarvitse linjoja vahtia:)).

Minkäpituinen itse olet? Entä sukulaiset? Perintötekijöillä taitaa ainakin meillä olla kasvussa iso rooli. Olemme molemmat hoikkia ja lasten isovanhemmat ovat kummankin puolelta lyhyitä. Jos neuvolasta ei ole lähetetty mihinkään tutkimuksiin voit varmaan olla ihan huoletta. Yrität vaan päästää tyhmät kommentit samantien toisesta korvasta ulos. Useimmiten niillä ei varmaan tarkoiteta mitään pahaa, ihmiset vaan sanoo mitä sattuu vaan jotain sanoakseen. Muistan, että omaan korvaan särähti pahasti naapurin kommentti pari kuukautta sitten. Heidän pian 3-vuotiaansa ei vieläkään puhu ja oppi kävelemään reilusti yli 2-vuotiaana. Naapuri mietti ääneen, johtuuko siitä, että tyttö syntyi pienenä (2,5 kg täysiaikaisena) vai jostain muusta. Tuo jostain muusta on varmasti oikea syy, sillä tyttö tippui kuukauden iässä tapaturmaisesti päälleen sementille.

Yhteistyössä