Pieniä sisustus ideoita kyselen.. (vanhan talon olohuone)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja anve
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

anve

Aktiivinen jäsen
01.05.2010
2 842
0
36
Tiedän että tämä huone on vanhahtava, talo on rakennettu 70-luvulla, nyt on kyseessä mieheni kotitalo jota me asustamme.

Täs muutamia kuvia. Kyselen lähinnä pieniä ideoita, miten saada ilmettä tähän huoneeseen tai mitä sinä tekisit.

Kritereinä on vain se, että seinä, katto ja lattia on menossa vaihtoon myöhemmin (nyt ei rahalliset eikä ajalliset resursit riitä ). Lattia on muovia ja jossain vaiheessa on tarkoitus vaihtaa koko taloon uudet samankuvioiset matot. Katto todennäköisesti säilyy puunvärisenä, mutta olemme suunnitelleet seinien levyttämistä uudestaan. (nuis seinissä on iki-lakka, joten niiden hiominen/peseminen ja lopuks maalaaminen jne. on niin iso urakka et helpompi laittaa uusiksi, mut ei tosiaan nyt pystytä ).

Taulu tai seinävaate vinkkejä kyselen?

mitä tykkäätte nuista verhoista (tuota verho listaa ei voi ottaa pois, koska sen takana on mm. ajan mittaan seinään lyötyjen verhotankojen jälkiä jne.). Mul oli aikaisemmin tuossa vain pitkä yläkappa ja nyt vaihdoin nuo.

Tuo sininen sohva (jos on peitto) on menossa kaatopaikalle/tai tarkoitus polttaa. Mitä siihen tilalle? Millainen matto?

Toinen kysymys.. meil on tarkoitus tehdä täs syksyn aikana vielä kahteen huoneeseen pintamaalaus..

toiseen tulee vanhempien makuuhuone ja toiseen lasten. Mitä väri-ideoita annatte?

Meidän nykyinen makuuhuone = tuleva toimisto huone on tän värinen

Lasten leikkihuone on tän värinen (lapsille tulee siis erillinen leikki ja nukkumahuone)

Näis kahdessa huoneessa oli ennestään puolipanelit jotka maalattiin. Nyt maalattavissa huoneissa niitä ei ole.

mä ottaisin verhokapan pois ja laittaisin neljä suoraa pitkää verhoa. luonnonvalkoista tai hyvin vaaleaa, vaikka tuon kulmasohvan väristä. kääntäisin pöydän niin, että on pääty ikkunaan päin, ellei tuossa ole tarkoituksella tuollaista tyhjää tanssilattiamaista tilaa.

Alkuperäinen kirjoittaja anve:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
voiko oikeesti jollain alle 70v olla tuon näköinen olohuone?????? KARMAISEVA!q!!!!

sanoppa muuta.. :ashamed: kaikki ei asu uudessa talossa :xmas:

no ei ollut talon iästä kysymys vaan sisustuksesta ja tyylistä! toi lakana tossa sohvalla :O
ja kaappikello, OMG
pirtinpöyt

Alkuperäinen kirjoittaja tea:
mä ottaisin verhokapan pois ja laittaisin neljä suoraa pitkää verhoa. luonnonvalkoista tai hyvin vaaleaa, vaikka tuon kulmasohvan väristä. kääntäisin pöydän niin, että on pääty ikkunaan päin, ellei tuossa ole tarkoituksella tuollaista tyhjää tanssilattiamaista tilaa.

tuo pöytä on niin pitkä ettei se mahu siihen poikittain. Pöydän takana on vesikiertonen patteri

voiko oikeesti jollain alle 70v olla tuon näköinen olohuone?????? KARMAISEVA!q!!!!

no ei ollut talon iästä kysymys vaan sisustuksesta ja tyylistä! toi lakana tossa sohvalla :O
ja kaappikello, OMG
pirtinpöyt

se sohva on niin likainen et on siinä suojana ja se on menossa poistoon..

Alkuperäinen kirjoittaja ninni:
Mie maalaisin nuo olohuoneen seinät kokonaan valkoisiksi. Tulisi heti paljon valoisampi huone. =)

totta, mut tuo pinta on sellaista ettei voi maalata, ku pitäs ensin käsitellä tai hioa ja se on lähes mahoton urakka

ja kaappikello, OMG
pirtinpöyt

ottakaa huomioon, et mä oon tullu tähän taloon miniäksi, eli talo on sisustettu ennen mua (siis materiaalit valittu). Kaappikello on mun miehen tekemä, et se ei ainakaan lähe mihinkään, maalaistalossa pirtinpöytä ei minusta ole mitenkään KAUHEA asia (seki on suvun perintöä ja vasta kunnostettu).

ei tarvi olla uus talo että saa nuorekkaan ilmeen! ryijyt ja muu mummokama pois seiniltä, valkoset maalit pintaan ja sit jotain piristävää oman tyylistä ilmettä tältä vuosituhannelta. sitä ennen on edessä sulla kirpputori pöydän hankkiminen josta saat rahaa sitten ostaa maalipurkin.

Mä vetäsisin ihan ensimmäisenä sen katon valkoiseksi. Se madaltaa tollasena tummana huonetta entisestään. Lakatun pinnan päälle on olemassa sopivia maaleja eikä ne ole sen kalliimpia kuin muutkaan maalit.
Sitten maalaisin kyllä ne seinätkin valkoisiksi. Jos mahdollista niin levyttäisin kyprocilla yhden seinän ja maalaisin sen jollakin tehostevärillä...mikä nyt sitten sattuu olemaan mieleinen väri. ( olen nähnyt esim. todella kauniin turkoosin seinän.
Sensohvan tilalle hommaisin kaksi nojatuolia, jotakin vähän modernimpaa mallia jotka olisi värisävyiltään jotakin viileämpää...harmaata esimerkiksi. Ei haittaisi vaikka olisi jokin lanpaantaljamainen pinta, kunhan se sävy olisi viileähkö.
Lattiaan mä ostaisin laminaatin, sellasta harmaasävyistä tai vaaleaa. Ne on helposti asennettavissa ja kestäviä sekä helppohoitoisia ja näyttävät silti puisilta joten sopivat vanhankin taloan henkeen. Muovimattoja en pitäisi paitsi jos talossa on koiria eikä mattoja pidetä ollenkaan lattioilla. ( koiralle laminaatti on vähän liukas mutta menee kyllä)

Alkuperäinen kirjoittaja tea:

tuo pöytä on niin pitkä ettei se mahu siihen poikittain. Pöydän takana on vesikiertonen patteri

vedä se pöytä sitten reippaasti irti ikkunasta ja patterista.
hio pöydän ja penkkien pinnat ja lakkaa uudelleen, niin voit heittää tuon rievun siitä päältä pois, vaihtaa vaikkapa muutamaan kaitaliinaan.

nyt saa sellaisen vaikutelman, että huonekalut häpeilevät itseään ja yrittävät maastoutua seiniin.

varsinkin talvella se patteri lämmittää paremmin, kun siinä edessä ei ole mitään estämässä ilman kiertoa (vaikkei se mikään maailman nätein kapistus olekaan)

Alkuperäinen kirjoittaja ninni:
Mie maalaisin nuo olohuoneen seinät kokonaan valkoisiksi. Tulisi heti paljon valoisampi huone. =)

Nuo paneelit on varmaan lakattu, joten niin hintavaksi maalaaminen tulisi, ettei musta kannata, kun myöhemmin ollaan tekemässä isompaa remonttia. Vanhahtavat seinävaatteet pois ja modernia harmahtavaa tilalle. Oikeastaan mitä tahansa sellaista, jonka voit kuvitella pitäväsi vielä remontin jälkeenkin. Meillä oli sama tilanne, asuttiin 3 vuotta vastaavassa sisustuksessa. Mun ratkaisu oli olla tekemättä mitään, koska rempan myötä muutimme huoneiden järjestystä ja kokoa yms.

meil ois tuolla varastossa vanha ompelukone, ku keksis sille jostain paikan
Sun pitää keksiä sille joku paikka. Joskus näkee vanhoja ihania taloja, jotka on tärvätty uudenaikaisella sisustuksella. Koko talon sielu katoaa silloin. Siis mun mielestä.

Tuo seinävaate tuo mummomaisuutta hurjasti lisää, samoin kun pirtin pöytä.

Mä kyl näkisin vaivan ja käsittelisin/levyttäisin ja tapetoisin nuo seinät. Ne on aika painostavat...

Alkuperäinen kirjoittaja ladymary:
ei tarvi olla uus talo että saa nuorekkaan ilmeen! ryijyt ja muu mummokama pois seiniltä, valkoset maalit pintaan ja sit jotain piristävää oman tyylistä ilmettä tältä vuosituhannelta. sitä ennen on edessä sulla kirpputori pöydän hankkiminen josta saat rahaa sitten ostaa maalipurkin.

Ne ryijytkin voi olla todella kauniita ja uudemman oloisia kun niiden ympärilläon jotakin muuta kuin vanhaa tummunutta paneeliseinää. Pölyähän ne kerää mutta jos jaksaa tuuletella ja jos huoneessa muuten esim. kaikuu, ne voi olla ihan hyviäkin.Taustan vaan olis syytä olla yksivärinen, ja mielellään valkoinen tai vaaleasävyinen, ei oksaine puu.Sillä saa vaan mummomaista.

Meil on lattiamatto ihan käytännönsyistä, koska talossa on patterilämmitys ja lattiat on kylmät. Parketti tallaiseen 200m2 taloon tulee ihan törkykalliiksi ja laminaattia en halua.

Tiedän et seinien ja katon maalaaminen piristäs paljon, mut tosiaan se on edessä lähiaikoina, mut ei tällesyksylle. Ensin on saatava nuo kaksi muuta huonetta kuntoon.

Tuoho kyl passais 2 nojatuolia tai sit oon miettiny jotain kirjahyllyä.

Materiaalien häätyy olla lapsiystävällisiä, koska meil on pienet lapset.

no minä olen 23v ja hyvin tuolla asuisin ja viihtyisin, itseasiassa meillä on samanlainen lamppu :) Toki uusittavaa ja entrattavaa on paljon, kuten sanoitkin, mutta ei mitään mikä estäisi asumisen ja viihtymisen nyt, eikä minusta mitään hävettävää helvetti soikoon.
Ei meilläkään ole uusi talo mikä ostettiin (aika paljon "modernimpi" kuitenkin) mutta joskus tässä pikkuhiljaa laittelemme sitten paikkoja uusiksi. Onhan tämä meilläkin aika mummola.
Jotain hyvin vaaleita sävyjä käyttäisin kun tila näyttää aika pimeältä. Mutta, niinhän tuolla kyllä onkin.. anteeks, en minä ossoo auttaa.siks kai tässä itsekkin "mummolaa" asutan :D

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
meil ois tuolla varastossa vanha ompelukone, ku keksis sille jostain paikan
Sun pitää keksiä sille joku paikka. Joskus näkee vanhoja ihania taloja, jotka on tärvätty uudenaikaisella sisustuksella. Koko talon sielu katoaa silloin. Siis mun mielestä.

Jos ei ole käyttöä sille ompelukoneelle, siitä voi ottaa esimerkiks sen jalan talteen ja tehdä siihen pöytälevyn. Silleen on suuretkin taiteilijat tehneet kalliita pöytiä design-koteihin, eikä ne näytä vaan vintiltäesiin nostetuilta museokamoilta.

Yhteistyössä