Pieniä ruskeaita kärpäsiä, banaanikärpäsiä(kö?)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierastus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierastus

Vieras
Pieniä ruskeaita kärpäsiä, banaanikärpäsiä(kö?)

Millä mä pääsen niistä eroon ja mistä ihmeestä ne tulee :(
Mä olen laittanut kaikki syötävät jääkaappiin ja vienyt roskikset päivittäin. Tiskitkin samantien tiskaan mutta silti niitä on satapäin tiskialtaan yllä jne. Enää en mene koko keittiöön!!!! Mä en käsitä...

Alkuperäinen kirjoittaja koivunkäpy:
ja ne vaan lisääntyy ja lisääntyy ja pikkuhiljaa nevaltaa koko talon.. imuri on ihan näppärä niitä vastaan, tosin noita vastaan taistelu on sama ku riitelis tuulimyllyn kanssa...

byääääää....
Mä yritin sitä fairy/vesi/etikka kikkaa jonka jostain täältä netistä luin. Mutta ei meidän pikkukärpäset ainakaan sinne kuppiin mennyt. Siihen reunalle kerääntyivät mutta yksikään ei sisään mennyt.

Missä ne lisääntyy. Jostainhan ne on tultava kun edellispäivänä saan listittyä suurimmanosan niin eiköhän seuraavana aamuna ole miljoona taas! Ja minusta ei ole enää mitään paikkaa missä ne pesivät. Heitin jopa rätit ja harjatkin pois.

Auttaako kylmä ilma? Jos mä jätän ikkunan yöksi selkosenselälleen? Meillä mies luuli että ne tulevat ulkoa juuri :)

Meillä on ollu kans sama ongelma, se on joka syksyinen riesa :headwall: Imuri tosiaan on kätevä! Ja sit kannattaa kokeilla sitäki, et laittaa yöksi uuniin hedelmänpalasen ja luukun auki. Yöllä kärpäset menee siihen pitämään juhlia. Sit aamulla ku herää niin hyvin varovasti luukku kiinni ja uuni hetkeks päälle. Ja kaikki syötävä jääkaappiin, astiat heti tiskikoneeseen ja roskat heti pihalle.

Monen syksyn pikkukärpäskokemuksen syvällä rintaäänellä uskallan sanoa, että ne sinänsä harmittomat mutta kuitenkin vastenmieliset pikkuötökät häviävät itsestään viimeistään lokakuussa. Yksi tuttavani oli unohtanut puolillaan olevan olutlasillisen tiskipöydällensä yöksi ja joukko pikkukärpäsiä uiskenteli siellä kuolleena aamulla kun hän meni keittiöönsä. Eli tämmöistäkin kikkaa voisi kokeilla.

Pääsee eroon kun biojäteastiassa on tiivis kansi, tiskiallas tyhjä, kaikki syötävä jääkaapissa tai tiiviissä pusseissa. Oma konstini on kun tiskikone tulee täyteen, pesuaine lokeroon valmiiksi, kansi raolleen esim.puolisen tuntia, kansi nopeasti kiinni ja pesu päälle, sinne kuolee ja huuhtoutuu raadotkin viemäriin. Lopullisestihan n

mies tekee keittiöremontteja ja sanoo et joskus Kun vanhat kaapit ottaa pois niin noita pikkukärpäsiä oikein lehahtaa sieltä kaapin ja seinän välistä,ja seinä ihan täynnä niitä.. Yök. Mut sinne ne ilmeisesti pesii. Meillä onneks tänä syksynä pysyny aisoissa toi kärpäskaarti.

Alkuperäinen kirjoittaja Dogimamma:
Monen syksyn pikkukärpäskokemuksen syvällä rintaäänellä uskallan sanoa, että ne sinänsä harmittomat mutta kuitenkin vastenmieliset pikkuötökät häviävät itsestään viimeistään lokakuussa. Yksi tuttavani oli unohtanut puolillaan olevan olutlasillisen tiskipöydällensä yöksi ja joukko pikkukärpäsiä uiskenteli siellä kuolleena aamulla kun hän meni keittiöönsä. Eli tämmöistäkin kikkaa voisi kokeilla.

Minä olen kanssa kuullut tuosta olut-konstista :) Ja toinen on omatekoinen mehu, ihan "raakana" kun jättää kupin pohjalle sitä, niin ainakin meillä on aamulla ollut kuppi täynnä niitä!

Itse olen suu vaahdossa opastanut koko perhettä, että kaikki syötävä pitää laittaa HETI jääkaappiin, kun osansa on ottanut. Ja astiat täytyy huuhtoa hyvin ja laittaa heti koneeseen. Ei sillä ole ollut suurtakaan vaikutusta, ihan samanlailla niitä sikiää, vaikka kaikkensa yrittää :/

Itse olen myös huomannut, että jossain vaiheessa, kun ilmat alkaa kunnolla viilentyä, niin ne vain häviää yhtä nopeasti kuin tulivatkin. Ja se on onneksi lohduttava tieto, ettei ne jää meille asumaan :kieh: :)

Alkuperäinen kirjoittaja parasta aikaa:
Alkuperäinen kirjoittaja Dogimamma:

Minä olen kanssa kuullut tuosta olut-konstista :) Ja toinen on omatekoinen mehu, ihan "raakana" kun jättää kupin pohjalle sitä, niin ainakin meillä on aamulla ollut kuppi täynnä niitä!

Itse olen suu vaahdossa opastanut koko perhettä, että kaikki syötävä pitää laittaa HETI jääkaappiin, kun osansa on ottanut. Ja astiat täytyy huuhtoa hyvin ja laittaa heti koneeseen. Ei sillä ole ollut suurtakaan vaikutusta, ihan samanlailla niitä sikiää, vaikka kaikkensa yrittää :/

Itse olen myös huomannut, että jossain vaiheessa, kun ilmat alkaa kunnolla viilentyä, niin ne vain häviää yhtä nopeasti kuin tulivatkin. Ja se on onneksi lohduttava tieto, ettei ne jää meille asumaan :kieh: :)

Mä en keksi mitään missä ne lisääntyisivät, voiko putkistossa?viemärissä? Kaikki on meinaan ollut jo 3 päivää pois pöydiltä ja joka aamu on kuin alkaisi alusta tän sodan.

Meillä on kanssa ollut niitä pikkuvihulaisia.Jos teillä on jossain erikseen kaappi tyhjille pulloille niin tyhjentäkää se.Kärpäset rakastavat kaljan tuoksua.Meillä tepsi se ja sitten keittiön perusteellinen kuuraus ja myrkytettiin kaksi kertaa koko kämppä.Sillä hävisivät.Ja todennäköisesti ovat täällä taas kahden viikon sisällä...

Raid tosiaan on ainoa, joka tehoaa.

Ja ellei sillä koko tupaa tahdo myrkyttää, imuroidaan ne itikat ja sumautetaan imuriin perään Raidia.

(ja heti kun yksikin inhoöttiäinen leijailee köökissä, kaivetaan imuri taas esiin)

Alkuperäinen kirjoittaja vierastus:
Auttaako kylmä ilma? Jos mä jätän ikkunan yöksi selkosenselälleen? Meillä mies luuli että ne tulevat ulkoa juuri :)

No ulkoahan ne alun pitäen tulevat! Voi niitä tulla tietysti esim. hedelmien mukana, mutta aika vähän kuitenkin. Meillä noita pikkuhöttiäisiä on lähinnä kolmea eri lajia. Joku kehotti vaihtamaan kukkamullat: se on turhaa. Vain kaikkein pienimmät ja itse asiassa harvinaisimmat harsosääsket pesivät mullassa. Ne eivät kuitenkaan koskaan esiinny kymmenpäisinä parvina vaan lähinnä yksittäisinä lentelijöinä. Ne saa häviämään, kun antaa kukkamullan kuivua välillä; ne kehittyvät vain märässä mullassa.

Minusta paras keino pikkuhöttiäisten hävittämiseen on imurointi. Raidia tai muita myrkkyjä en halua hengitysilmaan enkä sisätiloihin ylipäätään suihkutella.

Meitä ei ole banskukärpäset kiusanneet sen jälkeen kun laitoin omatekosen loukun pöydälle. Eli pieni pullo, sinne neljännes vettä, kunnon loraus punaviinietikkaa, lusikallinen sokeria ja loraus tiskiainetta. Sinne menee ja siellä pysyy eikä enää lentele hedelmien perässä! Päivä päivältä vähenee saaliin määrä, että kaipa ne jo loppuvat kun ei ole lisääntyjiä...

Imuri oli vielä viime kesänä käytössä, mutta silti niitä kärpäsiä tuli heti kun oli imuroitu, Tämä etikkakikka on erinomainen!

Meillä on tehonnut tämä: Tyhjä pilttipurkki, sinne 1/3 osa omenaviinietikkaa (huom omena) 2/3 osa vettä ja pari tippaa fairyä. Sen purkin sit antaa olla ihan rauhassa pöydällä tai missä niitä kärpäsiä on enemmän. Ensin ne menee siihen reunalle ja pikkuhiljaa veteen ja lopuksi uppoa pohjaan.
Kävin katsomassa niin meitin purkissa on varmaan 50 niitä pohjalla ja muutama enään lentelee.

Alkuperäinen kirjoittaja vatruska:
Meillä on tehonnut tämä: Tyhjä pilttipurkki, sinne 1/3 osa omenaviinietikkaa (huom omena) 2/3 osa vettä ja pari tippaa fairyä. Sen purkin sit antaa olla ihan rauhassa pöydällä tai missä niitä kärpäsiä on enemmän. Ensin ne menee siihen reunalle ja pikkuhiljaa veteen ja lopuksi uppoa pohjaan.
Kävin katsomassa niin meitin purkissa on varmaan 50 niitä pohjalla ja muutama enään lentelee.

Meillä ei mene sinne pohjalle. Ne hilluu siinä reunalla ja siitä tulevat ja menevät. Nyt on ollut etikka-konsti ja punaviini-konsti käytössä...

Yhteistyössä