Pieni vauva ja vaimo juoksee vieraissa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Uusi isä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

"Uusi isä"

Vieras
En kerjää nyt sääliä, mahtavana isänä olosta vaan apua ratkaistakseni pulman.
Vauva on minun, siitä olen varma. Vaimo ei pysty olemaan uskollinen, juoksee vieraissa, vaikka päätös lapsesta oli yhteinen. Vaimo huitelee ties missä ja kaikki hoito lapsesta on minulla ja tarvittaessa apuna oma äitini. Aion hakea eroa, koska ei tämä näin toimi. Voiko vauvalle jäädä emotionaalinen vaje ilman biologista äitiä ja voinko minä saada isänä täyshuoltajuuden?

Pahoittelut sekavasta tekstistä, mutta jos jokin asia jäi epäselväksi vastaan kyllä.

Vaikka eroaisitte, niin yhteishuoltajuus on ensisijainen vaihtoehto. Ei uskottomuus puolisolle trkoita, että olisi huono äiti.

alkoiko tuo vieraissa käyminen ennen vai jälkeen vauvan?

Parhaaseen lopputulokseen pääsisit varmaan, jos saisit asian sovittua lapsen äidin kanssa. Tiedän tapauksen, jossa lle 1v lapsi jäi erossa isälle. Perustelu oli se, että isä hoiti alusta asti lasta kaiken vapaa-aikansa ja äiti katosi välissä omille reissuilleen. Päihteitä tai väkivaltaa ei ollut, eli äiti oli periaatteessa ns hyvä äiti, muttei jaksanut vaan sitä vauva arkea. Lapsi jäi siis isälleen, muttaäiti oli suostuvainen siihen ja sai hyvät tapaamisoikeudet.

Voiko vauvalle jäädä emotionaalinen vaje ilman biologista äitiä -voi

ja voinko minä saada isänä täyshuoltajuuden? -noilla esitiedoilla vahvasti epäilen, mutta periaatteessa voit

Sehän kai on fakta, että joku trauma lapselle jää jokatapauksessa, olitte sitten yhdessä tai erikseen. Sen sijaan, jos lapsi saa kehittyä hyvässä vanhemmuussuhteessa, hänen traumoihin vastataan ja niitä käsitellään, ja lapsi näkee miten isäkin on päässyt asiasta ylitse, niin lapsi pystyy käyttämään tuota vaikeaa asiaa hyväkseen myöhemmin

Minäkin sanousin, että ensisijaisesti yritä äidin kanssa saada sovittua itsellesi huoltajuus. Muuten ehkä sinuna alkaisin kirjaamaan mahdollisimman paljon ylös teidän arkea, mitä sinä hoidat...

En näe mitään syytä mikset voisi saada lapsen täyttä huoltajuutta jos lapsen äiti on asiasta samaa mieltä. Jos tosiaan olet lapsen pääasiallinen hoitaja niin se vahvempi sidekin on vauvalla sinuun. Toki yhteishuoltajuus tai ainakin tapaamisoikeus olisi lapsen kannalta hyvä juttu, jotta yhteys ja suhde molempiin vanhempiin säilyisi.

Meillä oli naapurissa tällainen tapaus, missä nainen oli kotona hoitamassa vauvaa ja mies kävi töissä. Selvisi, että nainen oli hoitanut vähän muutakin kuin vauvaa, kun mies tule aikaisemmin töistä kotiin ja löysi tämän naisensa sängystä jonkun toisen miehen kanssa. Pari erosi, mies otti vauvan ja muutti toiselle paikkakunnalle.

Pieni vauva ei varmaankaan ole vielä päiväkodissa, kuka hoitaa häntä päivät? Onko äiti kuitenkin perhevapailla ja sinä töissä? Imettääkö äiti?

Et varmasti voi saada vauvaa itsellesi, jos äiti kuitenkin päivät häntä hoitaa ja sinä olet töissä. Siinä tapauksessa sinun pitäisi ensin järjestää itsellesi vapaata tai odottaa, että vauva on isompi ja aloittaa päivähoidon, jos sen on tarkoitus tapahtua heti vanhempainvapaan jälkeen (tosin varsinkaan tuossa tilanteessa se ei olisi kovin suositeltavaa, vaan parempi että voisit hoitovapaalla luoda vahvan suhteen lapseen).

Vauvahan ei sinänsä äidin vieraissa juoksemisesta välitä ja vaikea uskoa, että siihen menisi sen enempää aikaa kuin vaikka johonkin aktiiviseen kuntosaliharrastukseen, jota taas harva huonon äidin merkkinä pitää. Mutta toki jos vieraissa juoksemiseen liittyy runsasta päihteidenkäyttöä, äidin edellytykset huolehtia vauvasta ovat huonot ja sinä vahvoilla.

Yhteistyössä