Pieni lasten ikäero, miten ihmeessä imetyshetket onnistuvat...?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rexrei
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

Rexrei

Vieras
Siis jos lapsilla on ikäeroa vaikkapa 1,5 vuotta, niin miten niin pienen kanssa voi rauhoittua vauvaa imettämään mitenkään? Miten ihmeessä olette selvinneet siitä? kaikki kokemukset ja neuvot kiinnostavat, kiitos etukäteen =)

Meil ei kerinny esikoinen täyttää vuottakaan kun sisko syntyi ja hää oli aluksi mustasukkainen ja huus vaan vieressä sit mun oli vaan pakko mennä aluksi toiseen huoneeseen imettää ja isi touhus muuta esikoisen kanssa vähitellen totutin tytön sit siihen viereen... muutamassa päivässä meni onneksi ohi...

Just tuon vuoksi ei ole järkeä tehdä lapsia niin pienillä ikäeroilla, kaikki kärsivät tilanteessa eikä kellekään riitä tarpeeksi aikaa ja rauhaa.

Meillä kahden vanhimman ikäero 1v. ja imetin milloin lattialla istuen ja esikon kanssa samalla leikkien, milloin kaikki yhdessä sängyllä pötkötellen ja kirjaa lukien, milloin sohvalla höpötellen, milloin ruokapöydän ääressä istuen, esikon syödessä jne..

Meillä oli pakko laittaa mustasukkaiselle lapselle lasten ohjelmaa pyörimään ja lelulaatikko olkkariin. Siinä sai tutkia leluja tai katsoa ohjelmaa ja imetyshetket rauhouttui.

Imetys on myös vauvan ja äidin yhteinen vuorovaikutushetki. Vauva hakee äidin katsekontaktia ja haluaa "keskustella". Eipä taida vuorovaikutuksesta tulla mitään, jos huomio on vaan esikoisessa...

Alkuperäinen kirjoittaja tt:
Imetys on myös vauvan ja äidin yhteinen vuorovaikutushetki. Vauva hakee äidin katsekontaktia ja haluaa "keskustella". Eipä taida vuorovaikutuksesta tulla mitään, jos huomio on vaan esikoisessa...

Kyllä meillä multa riitti huomiota ihan molemmille :D Ja imetys hetket oli mukavia ja rauhallisia kaikille..

Meillä ikäeroa 1v2kk ja imetyshetket on onnistunut loistavasti. Mulla tulee onneksi maitoa niin paljon että imetyshetket kestää 5-10 min kerrallaan. Mun vauvat ei koskaan oo asunu tissillä..Isompi usein leikkii vieressä tai sitten yhdessä katsellaan kirjoja. Useimmiten kuitenkin imetän sohvalla ja isompi leikkii lattialla. Ei ole välittänyt ollenkaan että imetän.. Esikoinen on kyllä muutenkin tosi helppo ja kiltti tapaus.

Onnistuu se, vaikka voi vaikeeta ollakin. Itse en kyllä antanut 1,5 vuotiaan katsoa telkkaa sillä aikaa, mutta lukeminen joskus onnistui ihan hyvin, vaikka toinen oli tissillä.

Myöhemmin 1,5 vuoden ikäero on tosi jees kun yhtisiä leikkejä löytyy ja äiteekin saa sitten jo omaa aikaa.

Jaksamista!

Mä ainakin annoin isommalle/isommille erikoishuomiota juuri silloin kun imetin. Silloin kerkes lukee kirjaa, kuunnella niiden juttuja yms. ja olla vain läsnä sille/niille isommille kun vauva ei silloin sitä huomiota ole vaatimassa.

Kiitos paljon vastauksistanne! Meillä viimeisin vauva on ollut niin "hankala" imetettävä, ettei mistään kirjan lukemisesta esikolle olisi tullut kyllä mitään... Onneksi ikäero olikin heillä jo suurempi. Jos vaikka joku hääräsi samassa huoneessakin, niin ei meinannut tulla mitään koko hommasta... Täytyy toivoa, ettei tulokas ole samaa maata =( Lisää vinkkejä kaipailisin, jos löytyy.

Meidän 1,5v tuntui tajuavan jo vaikka mitä. Joskus vaan juttelin lapselle, kun se leikki vieressä, leikin siis juttelemalla. Joskus laitoin lastenohjelmaa telkkarista, joskus luin sille samalla. Joskus en tehnyt mitään ihmeellistä. Opin imettämään vaikka samalla kun isompi söi ja sitä syötinkin vähän. Oikein hyvin meni.

Meillä oli "iso" ikäero eli tasan 2 v, mutta en mä imetyshetkiä sen erityisemmin rauhoittanut. Vauva lutkutti tissiä kantoliinassa, perhekerhossa, kävelyllä (juu...), kun luin satua esikoiselle, jne.

Alkuperäinen kirjoittaja Mrs Bean:
Meillä kahden vanhimman ikäero 1v. ja imetin milloin lattialla istuen ja esikon kanssa samalla leikkien, milloin kaikki yhdessä sängyllä pötkötellen ja kirjaa lukien, milloin sohvalla höpötellen, milloin ruokapöydän ääressä istuen, esikon syödessä jne..

Näin minäkin. Paitsi ikäeroa oli 1v9kk.

Yhteistyössä