Pieni lapsi ja opiskelu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ruttusukka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

Ruttusukka

Vieras
Onko kellään kokemusta opiskelusta pienen lapsen kanssa??
Kuinka pian lapsen syntymän jälkeen olette aloittaneet opiskelut?

Olen tehnyt 3 vuotta lähihoitajan hommia ja kyllästynyt täysin naisvaltaisten alojen paskamaisuuteen. Nyt sitten hain Amk:hon opiskelemaan Tuotantotaloutta...musta tulee INSINÖÖRI B) . Hain siis aikuispuolelle niin että mulla ei ole mitään kiirusta käydä niitä kursseja vaan voin rauhassa käydä tunneilla sen verran kun muksusta pääsen irtautumaan ja etäopiskeluna jonkin verran kotona sillon kun ehtii.

Opintoohjaaja piti suunnitelmaani fiksuna, koska näin pystyn 2 vuoden aikana saamaan kasaan jonkun 20-40ov tai vaikka vähemmänkin niin kaikki on silti käyty. Kun 2 vuoden päästä sitten haen täyspäiväseks opiskelijaks niin saan ne hyväksluettua...eli näin nopeutan valmistumistani.

Lasta siis en laita hoitoon vaan opiskelen hänen ehdoilla, äitini ja ystäväni varmasti katsovat muksua jonkin verran ellei sitten tuo ukkokulta satu olemaan kotosalla...

Aloitin yliopistossa, kun esikoinen oli n. 1v 4kk ja poika on anopin ja äitini suosiollisella avustuksella ja tietenkin myös miehen puolelta löytyneen jouston turvin ollut myös kotihoidossa.

Kuullostaa varsin toimivalta tuo sinun suunnitelmasi. Itse olen hakenut ajallista joustoa opintoihin tekemällä sivuaineopintoja avoimessa niin on saanut luentoja ilta-aikoihin ja muuten sitten tekemällä niin paljon kuin vain voi kirjatentteinä. Lukemisen/ kirjoittamisen ym. ajat olen pääasiassa ajoittanut iltoihin ja vkoloppuihin ja luennolle mennessä junamatkoille. Eli järjestelykysymyksiä vain nämä mielestäni. Joustavampaa opiskelu on kuin työelämä.

Opinnoissani olen edennyt jopa keskimääräistä nopeammin (ja silti erinomaisesti menestyen :saint: ) - olen nyt 2 opiskeluvuoden jälkeen hieman yli puolessa välissä matkalla maisteriksi :)

Nyt on toinen muksu syntymäisillään ja tenttejä aion tehdä mamma"loma" vuoden aikanakin. Jaksoin esikoisen ollessa vauva lukea pääsykokeisiin, joten enköhän selviä muutamasta tentistä kahden pyöriessä jaloissa, kun aion ottaa homman lapset ensin asenteella eli jos ei ehdi lukea aina voi ilmoittautua seuraavaan tenttitilaisuuteen.

Olen ehdottomasti pro lapset+opiskelu yhtäaikaa tekee sen sitten niin, että lapsi on kotihoidossa tai niin, että lapsi menee hoitoon. Ei kannata pelätä - käyväthän pienten ja isompien lasten vanhemmat töissäkin.

Taloudellisesti ei ole ollut meillä ainakaan mikään ongelma. Ei nyt, kun mies on siirtynyt työelämään mutta ei myöskään silloin, kun hän vielä opiskeli. Mutta siinä onkin mielestäni opiskeluista, työttömyydestä tai työssäkäynnistä tai kaikista samassa perheessä yhtä aikaa enemmän kiinni kulutusvalinnoista ja elämäntavoista ja siitä, mitä kukin kokee tarvitsevansa, jotta elämä tuntuu hyvältä.

Opiskelun ja vanhemmuuden iloa :flower:

Opiskelu onnistuu mielestäni paremmin kun on pieni lapsi...siis kun lukuaikaa on rajoitetusti niin sitä lukee jotenki paremmin ku tietää et aika on kortilla. Itsellä kävi niin, että aloitin sairaanhoitaja opinnot syksyllä 2000 ja tulin raskaaksi keväällä 2001. Poika syntyi marraskuussa 2001. Menin takaisin koulunpenkille syksyllä 2002 jolloin äitiyslomani loppui (syyskuun alkua). Laitoin poikani perhepäivähoitajalle ja hyvin sujui. Tulin uudelleen raskaaksi keväällä 2004 ja valmistuin 2004 jouluna, tyttäreni syntyi 02/05. Täytyy sanoa että rankkaa oli kun töissäkin piti käydä ja monesti mietin koulun lopettamista mutta jatkoin kuitenkin. Nyt olen todella tyytyväisenä äitiyslomalla ja onnellisesti koulu suoritettu. Kannattaa ehdottomasti opiskella

Yhteistyössä