Pieni kiusaaminen pk:ssa (3-v.)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Normaaliako?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Normaaliako?

Vieras
Te, joilla on enemmänkin kokemusta päiväkodeista, kertokaapas: kuinka yleistä on, että lasten kesken on jotain pientä kähinää/kiusaamista/härnäämistä? Onko siis ihan päivittäistä ja ns. normaalia? Tarkoitan nyt pientä tönimistä, lällättelyä, paidan repimistä, huutelua tyyliin "mä en leiki tänään sun kaa".

Mulla tyttö 2v10kk aloitti päiväkodin pari viikkoa sitten. Hän on melkein joka päivä kertonut jostain tuollaisesta. Kun oltiin tutustumassa, niin muutaman kerran kuulin kun tytölle sanottiin, että et saa tulla meidän leikkeihin, mutta hoitajat tuntuivat puuttuvan näihin tilanteisiin aina kun kuulivat. Ei tunnu kuitenkaan tyttöä ihan kauheasti haittaavan, tykkää kyllä käydä hoidossa ja leikkiseuraakin ilmeisesti on, mutta äitiä tietysti heti mietityttää... Eli tuollaistako se meno siellä on että välillä hiukan kiusataan ja välillä taas ollaan kavereita? Vai pitäisikö tässä vähän jo huolestua?

kyllä ainaki omasta lapsesta olen huomannut (just täytti 4v) että välillä huutelee että en oo sun kaveri ja välillä huutelee sitä itsekkin. Leikit voi silti sujua jo ihan hyvin seuraavan 10 minuutin päästä, niin hetkellisiä nuo en oo kaveri jutut on. päiväkodissa ainakin olen huomannut sen että isompien kiistojen tullessa lapset on ohjattu sellaisen tekemisen pariin että äsköset kinat unohtuu. Tietty jos isommista ristiriidoista kyse niin niihin on aikusein puututtava.

Mun 3,5v poika kertoo myös samanlaisia juttuja kerhosta. Tuon ikäisillä on vielä heikot sosiaaliset taidot, joten ajattelevat aika itsekkäästi, joten helposti sanovat, että et saa tulla mukaan tms. Mutta ihan normina asiana munkin poika noita kertoo, joten odottelen mitä tuleman pitää. Itse kysyin kuitenkin kerhontädeiltä asiasta ja suosittelen samaa sinulle, ihan oman mielenrauhasi vuoksi.

Kyllähän päiväkodin henkilökunnan pitää tehdä kiusaamiselle loppu heti.

Mutta kyllä meidän viime vuonna 1v3kk päiväkotiin menijän sanavarastoon tuli hyvin pian lause "ei saa tulla meidän kotiin". Mutta kavereitta tämä tyyppi ei ole, 4-vuotiaat pojat on nyt idoleita vajaat 2.5veelle. Ja meille raportoidaan hoitajien tai pojan puolesta keiden kanssa tänään on leikitty. Kohtuu monipuolisesti leikkii, paitsi itseään pienempien kanssa ei oiken halua leikkiä. Toivottavasti poika ei ole mikään pomottaja-sortaja siellä päiväkodissa, vaikka muuten kuin enkeli onkin.

Ja meillä nyt on lapsen puheissa nämä kaveri-jutut tosi vahvasti. "Äiti on mun kaveri, mummi ei...."

Alkuperäinen kirjoittaja Harmillista:
Sellastahan se elämä on. Välillä kiusataan, välillä kaveerataan. Alkaa jo pikkulapsi-iällä ja pahenee kouluiässä.

...jatkuu työelämässä ja (omin silmin todistettuna) vielä vanhainkodissakin ;(

Mutta tuollaisesta pienestä en olisi huolissani, tärkeää sun on puhua lapsesi kanssa siitä (miksi jotkut tekee niin, kysyä miltä se lapsesta tuntuu, mitä silloin voisi itse tehdä...) ja mainitsisin kyllä sit päiväkodissakin tädeille, että lasta mietityttää tämä asia.

Kiitos vastauksista, to-del-la huojentavaa kuulla, että muillakin on samanlaisia kokemuksia (vaikka siis tietysti ikäviähän nämä on!). Itse olen jotenkin unohtanut omat pk-ajat, kai se meno silloin samanlaista oli.

Tosiaan, maanantaina voisin tyttöä viedessä sanoa hoitajille, että tällaista on kotona raportoinut, jos voisivat vähän seurailla. Mitäs mieltä olette tai miten itse teette, kannattaako näistä kiusaamisista erikseen lapsilta aina hoitopäivän jälkeen kysellä vai luottaa siihen, että itse kertovat, jos jotain erityistä on? Nyt olen tytöltä ihan erikseen kysellyt, että oliko mitään ikävää tms., ja siinä tilanteessa hän on näistä kertoillut. Mietin vaan, että kiinnitänkö samalla itse liikaa huomiota niihin ikäviin asioihin.

olisi hyvä jos päiväkodissa olisi ohjattua toimintaa päivittäin, eikä pelkkää vapaata leikkiä jossa konflikteja tulee helpommin. meidän päiväkodissa lapsilla on "muotia" kiusata sanomalla "mä en kutsu sua mun synttäreille". Jos kiusaaminen vaivaa perhettä, siitä pitää aina puhua päiväkodissa tai laittaa vaikka sähköpostia päiväkodin johtajalle.

kysy lapseltasi iloisista asioista sekä mieltä painavista. kerro sitten itse lapselle mikä omassa päivässäsi on ollut hauskinta/kurjinta. näin se ei tunnu utelulta vaan norm. keskustelua..