pieni-keskikokoinen -suuri ja niiden mukaan eläminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kuhan mietin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kuhan mietin

Vieras
Mua on alkanut oikeasti ihmetyttään, nähtävästi pienituloisten, keskustelut ja kannanotot näistä hallituksen päätöksistä. Ei kaikki, mutta iso osa, sanoo että "katainen eläköön kuukauden sillä ja tällä tuella niin plaa plaa plaa" - siis eikö suomen maassa saa elää tulojensa mukaan, vai pitääkö KAIKKIEN elää niin kuin kaikkein pienituloisimmat ja sitten loput tulot jemmataan jonnekin? jotain varten? MITÄ varten pienituloiset siten huutavat lisää rahaa, jos sitä ei kuitenkaan nekään saisi käyttää joilla sitä on yhtään enemmän?

Sehän on kommunismia, jos kaikilla pitää olla yhtä kurjaa jos itselläkin on. Ja minä lue itseni kovinkin pienituloiseksi, tosin luulin että perheemme on hyvätuloinen, koska meillä on koti ja ruokaa ja kaikki perusasiat hyvin, mutta nähtävästi sitä ei lasketakaan sen mukaan :)

[QUOTE="löpö";29716326]Oliko todella yllätys, ettei hyvätuloinen tarkoita kaikkia, keillä nyt ruokaa ja rakkautta on.[/QUOTE]

Oli! Olen olut kyllä köyhäkin, nälässä ja rahaton, koko lapsuuteni ja osaksi aikuisuuttanikin. Siksi koen olevani hyvinkin hyvässä tilanteessa nyt.

Ehkä siinä se ajatus on se, että näkisivät kuinka tiukkaa se elämä on pienillä tuloilla. Ja kun tuloja pienennetään ja veroja nostetaan, menee aina vaan tiukemmaksi. Jospa sitten ymmärtäisivät, miten heidän päätöksensä vaikuttavat isoon osaan kansasta.

Jokainen saa tehdä rahoillaan mitä huvittaa, eikä rikkaiden tarvitse alkaa huvikseen kituuttamaan. Mutta hetkeksi voisi asettua muidenkin saappaisiin.

[QUOTE="V ieras";29716351]Ehkä siinä se ajatus on se, että näkisivät kuinka tiukkaa se elämä on pienillä tuloilla. Ja kun tuloja pienennetään ja veroja nostetaan, menee aina vaan tiukemmaksi. Jospa sitten ymmärtäisivät, miten heidän päätöksensä vaikuttavat isoon osaan kansasta.

Jokainen saa tehdä rahoillaan mitä huvittaa, eikä rikkaiden tarvitse alkaa huvikseen kituuttamaan. Mutta hetkeksi voisi asettua muidenkin saappaisiin.[/QUOTE]

Ja mikä saa ihmiset ajattelemaan etteivätkö ole joskus olleet samassa tilanteessa...?

Erikoisena pidän sitä mikä saa pienituloisen ajattelemaan että muut ja varsinkin yhteiskunta olisi hänelle jotenkin jotakin velkaa? Että miksi muiden pitäisi maksaa terveen työkykyisen ihmisen puolesta yhtään mitään?

Suomessa on kohtalaisen hyvä sosiaaliturva mikä tarkoittaa ettei kenenkään tarvitse nähdä nälkää ja kaikille on katto pään päälle. Rahan kanssa toimeentulotuella eläminen on kituuttamista, mutta niin se on monella pieni- ja keskituloisellakin.

Rikkailta pois ja köyhille lisää ajattelua pidän vähän omituisena kun jo nyt keskituloiset on ne jotka maksavat kaikesta suhteessa eniten. Todella hyvätuloisethan eivät ota tulojaan palkkatuloina vaan pääomatuloina jolloin verotus on kevyempää. Maksimissaan 32% kun palkkatuloista vero voi mennä yli 50%.

En väitä että pienillä tuloilla eläminen olisi mukavaa tai että se ei olisi kituuttamista mutta miten ajattelet että tilannetta voisi muuttaa? Lisäämällä tulonsiirtoja ja koventamalla verotusta?

[QUOTE="V ieras";29716424]Näistä olen eri mieltä.

Valitettavasti on paljon esim. vanhuksia joille ei jää asumiskustannusten ja lääkemenojen jälkeen juurikaan rahaa ruokaan, saati sitten muihin "huvituksiin".

Asunnottomiakin löytyy.[/QUOTE]

Asunnottomuuden syy on joku muu kuin raha, noin suurimmassa osassa tapauksia. Päihde- ja mielenterveysongelmat, tai hetkellinen tilanne esim opiskelujen alkaessa isoissa kaupungeissa.

Vanhuksille joille ei jää asumiskustannusten ja lääkemenojen juurikaan rahaa ruokaan tilanteesta en niin hyvin tiedä mutta toimeentulotuki koskee myös heitä ja sitten on kirkon, pelastusarmeijan ym järjestöjen ruoka-apu olemassa.

Erikoisena pidän sitä mikä saa pienituloisen ajattelemaan että muut ja varsinkin yhteiskunta olisi hänelle jotenkin jotakin velkaa? Että miksi muiden pitäisi maksaa terveen työkykyisen ihmisen puolesta yhtään mitään?

Suomessa on kohtalaisen hyvä sosiaaliturva mikä tarkoittaa ettei kenenkään tarvitse nähdä nälkää ja kaikille on katto pään päälle. Rahan kanssa toimeentulotuella eläminen on kituuttamista, mutta niin se on monella pieni- ja keskituloisellakin.

Rikkailta pois ja köyhille lisää ajattelua pidän vähän omituisena kun jo nyt keskituloiset on ne jotka maksavat kaikesta suhteessa eniten. Todella hyvätuloisethan eivät ota tulojaan palkkatuloina vaan pääomatuloina jolloin verotus on kevyempää. Maksimissaan 32% kun palkkatuloista vero voi mennä yli 50%.

En väitä että pienillä tuloilla eläminen olisi mukavaa tai että se ei olisi kituuttamista mutta miten ajattelet että tilannetta voisi muuttaa? Lisäämällä tulonsiirtoja ja koventamalla verotusta?

Olen tästä aivan samaa mieltä. Tosin muistan lapsuudestani nälän, mutta se lienee ollut äitini valinta kuitenkin eikä minun (tyhmänylpeä ei hae mitään avustusta mistään, jokuhan luulis vaikka köyhäksi :D). Mutta hyvin samoilla linjoilla olen.

Yhteistyössä