Pieni karhunkierros 3-vuotiaan ja vauvan kanssa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"Vieras"

Vieras
Pieni karhunkierros 3-vuotiaan ja vauvan kanssa?

Onko kukaan kävellyt pientä karhunkierrosta pienten lasten kanssa? Miten onnistui? Tarkoituksena olisi kantaa vauvaa Manducassa ja isompaa rinkassa ja isompi jaksaa pieniä pätkiä toki itsekin kävellä. Olen itse vaeltanut joitain vuosia sitten koko ison karhunkierroksen, mutta koska pienestä kierroksesta ei ole kokemuksia, en ihan hahmota millaisessa maastossa kulkee, onko pahoja nousuja jne?

Ja millainen ajanohta olisi lokakuun puoliväli vaellukselle Kuusamossa? Ruskahan tuolloin on jo ohi, mutta onko vielä ihan ok sää?

Kiitos vastauksista jo etukäteen!

Oon kiertäny ton pienen karhunkierroksen muutaman kerran ison karhukierroksen jälkeen. Näistä on kyllä jo vuosia aikaa. Aika vaativaa maastoa sekin. Paljon rappusia. Melko raskas urakka sulla jos yksin meinaat sen mennä.

Säästä en osaa sanoa ku omat vaellukset olleet elo-syyskuussa.

"Pieni Karhunkierros sopii suhteellisen hyväkuntoisille, koska nimestään huolimatta reitti on varsinainen kuntopolku. Kiviset, kuluneet polut ja jyrkät nousut antavat kulkijalle haasteita."

Pienellä Karhunkierroksella ei ole kiertosuuntaa määrätty. Reitti on helpompi kulkea myötäpäivään eli Juuma-Myllykoski-Kallioportti-Jyrävä-Myllykoski-Juuma -suuntaisesti. Silloin Kallioportin jyrkät portaat laskeudutaan alas niiden kiipeämisen sijasta.

[QUOTE="Vieras";28979228]Vauva olisi tuolloin vähän alle puolivuotias.

Ap[/QUOTE]
Ei sillä ole merkitystä, vauva ei huomioi Karhunkierrosta mitenkään, vaan kuinka jaksatte kantaa häntä. 12km ei ole pituudella pilattu ja kolmivuotias kävelee osan matkasta itsekin, joten vauvaa voitte kannella vuorotellen.

En ole aivan pienten lasten kanssa kiertänyt, mutta muuten. Kolmevuotiaan kantaminen rinkassa on jossain kohti varmasti vähän haastavaa. Kallioportille on lähes 300 porrasta, jotka joko noustaan tai lasketaan riippuen siitä, kumpaa kautta kierroksen kiertää. Muuallakin on portaita noustavaksi tai laskeuduttavaksi, mutta esim. Myllykosken-Jyrävän välillä portaikot voi kiertää.

Joskus Kuusamossa on ollut lokakuussa niin kylmät ilmat, että Rukalla on avattu kaksi rinnettä lokakuun puolivälissä.

Pitäähän lapsen kantamisesta olla kokemusta ennalta ja sitten huomioida sää. Liukkaalle ja sateeseen ei kannata pienten kanssa lähteä ja kengät pitää olla turvalliset.

[QUOTE="vieras";28979243]Ei sillä ole merkitystä, vauva ei huomioi Karhunkierrosta mitenkään, vaan kuinka jaksatte kantaa häntä. 12km ei ole pituudella pilattu ja kolmivuotias kävelee osan matkasta itsekin, joten vauvaa voitte kannella vuorotellen.[/QUOTE]

Sillä voi olla merkitystä saako vauvan selkäpuolelle vai ei, siksi kysyin sitä tuolla aiemmin. Vauva selässä ainakin itse koen, että liikkuminen maastossa kuin maastossa sujuu, vauva edessä on raskaampaa ja huterampaa.

ja aivan loistava kierros. Uudestaan täytyy mennä joskus. Meillä tuolloin 4v jaksoin kiertää koko matkan, samoin tietenkin isompi (silloin 6 v).

Jos ilma on hyvä mikä ettei, sinne metsään vaan. Lokakuussa saattaa toki olla sateista ja kylää, joten se aiheuttanee haasteita pukeutumiselle ja sille, mitä kaikkea mukaan kannattaa ottaa. Lisäksi varmasti tiedätkin, että reitti on ajoittain hyvinkin vaativa, on riippusiltoja ja kurun reunalla kävelyä. Mietin vaan, että itseäni ehkä vähän hirvittäisi kulkea niitä lapsi selässä tai vielä pahempaa 3 v juoksentelemassa.

[QUOTE="moi";28979361] Mietin vaan, että itseäni ehkä vähän hirvittäisi kulkea niitä lapsi selässä tai vielä pahempaa 3 v juoksentelemassa.[/QUOTE]

Sama juttu kävi mielessäni. Polku menee jossain kohti tosi korkean jyrkänteen reunalla. Mutta ainakin joitain pahimpia paikkoja pääsee kiertämään muualta.

Kuten yllä on sanottu, reitti on aika monipuolinen ja nousua/laskua riittää. Itse olen sen juossut pariin kertaan, eikä se muuten ole mitenkään hankalakulkuinen. Ajankohta on hieman myöhäinen sikäli että siellä saattaa tosiaan lunta jo sadella tuolloin. Toisaalta voi myös olla aurinkoinen poutapäivä. Rappuset, pitkokset ja juuret ovat petollisen liukkaita aamukasteen tai sateen jäljiltä.

Yhteistyössä