Pieni ikäero lapsilla, kuinka nukutte?

Helmikuun loppupuolella pitäisi pikkukakkosen syntyä ja pohdin tässä tulevaa nukkumisjärjestystä. Ikäeroa muksuille tulee n.1v4kk.

Tarkoituksena olisi siirtää taapero jo hyvissä ajoin ennen vuodenvaihdetta nukkumaan omaan huoneeseen. Tai itseasiassa taapero jäisi nukkumaan samaan huoneeseen kuin nytkin, mutta minä ja mies siirtyisimme toiseen makkariin. Vauva tulisi sitten nukkumaan meidän kanssa, kunnes olisi valmis siirtymään taaperon kanssa samaan huoneeseen.

Nyt kuitenkin mietin käytännönjärjestelyitä. Olen välillä yksin kotona iltaisin, niin kuinka onnistuu lasten nukuttaminen, jos ovat eri huoneissa...? Pitäisikö sittenkin koko porukan nukkua samassa huoneessa ja sisarukset muuttaisivat omaan huoneeseen sitten jossain kohtaa yhdessä...?

Tällä hetkellä taapero nukkuu kohtuullisesti eli saattaa herätä pari kertaa yössä, jolloin täytyy peitellä uudestaan ja ehkä pieni hetki pitää kiinni.

Mitä mieltä olette? Kuinka teillä homma on järjestetty?
 
Moikka!
Meilä lapsilla vähän enemmän ikäeroa, 2,5v ja seuraavaksi tulee 2v. Meillä esikoinen nukkui meidän kanssa, kunnes oli noin vuoden ikäinen. Silloin siirtyi omaan huoneeseen nukkumaan. Kakkonen nukkui noin kaksi kuukautta vanhempien huoneessa ja siirsimme hänet omaan huoneeseen, meillä siis kolme makkaria. Nyt ovat yhdessä samassa huoneessa, ja siirto tapahtui kuopuksen ollessa noin vuoden ikäinen.
Näin meillä sai nukkua melkein kokoperhe rauhassa. Toki kuopus heräilee edelleen öisin, ja saattaa herättää isoveljensä.
Hyvin ovat kyllä tottuneet ja nyt molemmat tykkää nukkua samassa huoneessa.
Ennen samaan huoneeseen siirtymistä kuopus tuli usein meidän väliin nukkumaan. Nyt enää todella harvoin.
Mutta näin meillä ;)
 
Meillä kans tulee vähä enemmän ikäeroa, tasan 2 vuotta, mutta vastaanpa silti..

Esikoinen muutti omaan huoneeseen vajaan 6kk iässä, vaikka silloin tällöin imetinkin vielä öisin. Siirto sujui hyvin, joten ajattelin että tämä tuleva vauva saa kans nukkua meidän kans siihen saakka et yösyötöt vähenee (toivottavasti ennen 6kk) ja sit menee isoveljen huoneeseen.

Olen kuullut monelta että ei se vauva mahdollisella itkullaan ison sisaruksen unta häiritse, kunhan ensin tottuvat nukkumaan samassa huoneessa. Eikä mene kuulemma ku pari viikkoa niin esikoinen nukkuu vaikka huoneessa räjähtäisi! :LOL:

Ja vielä tosta nukuttamisesta, niin mulla kans mies silloin tällöin työreissussa jolloin hoidan muksut yksin.. Ajattelin tehä sit niin et esikoinen eka maate ja sit vasta vauva. Ku vauvan nukuttamisessa voi mennä enemmän aikaa (esikoinen vaan pusutellaan ja peitellään petiin.. ei vielä ole satu tms iässä ) niin mielummin nukutan sen vasta ku isoveli on jo pois jaloista. Ei se varmaan niin vaikeaa voi olla, onhan sitä iät ajat naiset pärjänny ja lapset on nukkunu hyvin vaikka kaikki olis nukkunu samassa huoneessa....
 
Ja ai niin- kyllä musta on ihan hyvä ajatus siirtää esikko omaan huoneeseen jo nyt! Parempi varmaan sit vauvalle antaa iltaisin 100% huomiota ku saa rauhassa imettää sängyssä jopa valot päällä vaikka lehteä lukien! Kuulostaa luksukselta, sitä odotellessa! :heart:
 
Sillon ku kuopus synty ni esikoinen oli 1v5kk, esikoinen nukku alkuun pinna sängyssä samassa huoneessa ja kuopus meidän vieressä. Jossain vaiheessa sitte siirrettiin esikoinen jatkettavaan ja kuopus pinnasänkyyn, en muista enää tarkalleen, mut aika pitkään vauva meidän vieressä nukku. Mutta me asuttiinkin silloin kaksiossa ettei ollut mahollisuutta edes ajatella toisen laittamista toiseen huoneeseen.


Kumpi teillä yleensä käy nukuttaan teiä esikoisen yöllä kun heräilee, aattelin että jos sinä niin varmaan väsyttävää pomppia huoneesta toiseen kun vauvakin varmaan heräilee usein. Mutta kokeiltaa mikä teistä tuntuu parhaalta =)
 
ja vanhempi oli nukkunu 8kk iästä lähtien omassa huoneessa.Asuttiin silloin kerrostalossa ja kun vanhempi oli 1v3kk muutettiin omakotitaloon ja heti siirtyi omaan huoneeseen sieläkin.Sit syntyi pikkuveli joka nukkui meidän huoneessa reilu 1v asti.Nyt odotetaan kolmosta ja ikäeroa tulee 2v,tarkoitus olis saada meiän oma yläkerran makkari valmiiksi ennen helmikuuta jolloin on laskettuaika ja nukkua kaikki sit yläkerrassa,aluksi minä ja vauva saatetaan nukkua alakerran makkarissa joka sit jää ylimääräiseksi huoneeksi.
Musta oli ainakin helpompaa kun isompi oli jo eri huoneessa tosin ei sitä ikinä tarvinnut nukuttaa tai öisin pahemmin käydä huoneessa ellei ollut kipeä.

 
Mun lapsilla oli ikäeroa 1v.7kk. Esiokoinen siirrettiin hyvissä ajoin nukkumaan omaan jatkettavaan sänkyyn pinniksestä ettei kokenut vauvan vievän hänen sänkyään.
Meillä oli aluksi niin että esikoinen nukkui omassa huoneessa ja vauva pinnasängyssä meidän makkarissa. Olin kanssa noihin aikoihin paljon yksin kotona ja nukuttaminen sujui oikein hyvin. Esikoinen nukahti rauhakseen omaan sänkyynsä ja nukkui hyvin omassa rauhassaan.
Vauva nukkui mun vieressä niin kauan kun söi rintaa ja sen jälkeen siirtyi siskon kanssa samaan huoneeseen nukkumaan. Ovat aina nukkuneet hyvin! Tytöt ovat tänä päivänä 6 ja 8v. ja joskus aamuisin löydän heidät vierekkäin nukkumasta. Toinen on hiipinyt toisen viereen hakemaan läheisyyttä.
Kolmas syntyy ensikuun alussa joten harmittaa ettei samanlaista pienen ikäeron sisarussuhdetta tule uusi tulokas saamaan.
Kaikkea hyvää sinulle kahden pienen kanssa jaksamiseen!
 

Yhteistyössä