"Pieni" epäkohta joulun ajan lahjakorttien jaossa

Kaverini opiskelee ja hänellä on kolme lasta. On yksinhuoltaja.

Ei saa toimeentulotukea koska tulot menevät yli rajan, kiitos opintolainan. Ei ole lastensuojelun asiakas, vaan pärjää lastensa kanssa ja ylipäätään elämässään ihan hyvin. Näinollen ei saa sossun kautta mitään lahjakorttia.

Ei kuulu kirkkoon, ja diakonia kieltäytyi siihen vedoten auttamasta, vaikka jakaa kuulemma SPR:n tai MLL:n kortteja...

Mistä muualta voisi vielä kysyä? Neuvola ei tällä paikkakunnalla noista mitään tiedä.

On se vaan niin väärin, että ihminen, joka ei ole sössinyt luottotietojaan (eli saa opintolainaa) eikä ole lastensuojelun asiakas vaan hoitaa lapsensa hyvin ei saa apua mistään :headwall:

Jatkossa kai pitää hänenkin sotkea asiansa, niin apua tulvii ovista ja ikkunoista. Tai siltä aika usein ainakin tuntuu: mitä enemmän mokaat, sen enemmän apua ja ymmärrystä saat.

Lions club.
Ja SPR suoraan.

Outoa, että SPR:n kortit menevät siellä diakonin kautta... ja veilä oudompaa jos kirkko kieltäytyy auttamasta vain siksi ettei avun kohde kuulu kirkkoon. Täällä päin maata ei tuollaista sääntöä tai säännön sovellutusta ole.

Lions club.
Ja SPR suoraan.

Outoa, että SPR:n kortit menevät siellä diakonin kautta... ja veilä oudompaa jos kirkko kieltäytyy auttamasta vain siksi ettei avun kohde kuulu kirkkoon. Täällä päin maata ei tuollaista sääntöä tai säännön sovellutusta ole.
Mä jäin miettimään tätä asiaa siinä mittakaavassa, että jätin diakoniatyöntekijälle soittopyynnön. On se nyt prkl jos asia menee noin :O. Ja taidanpa pirauttaa SPR:ään myös.

Lions club-asia pitää selvittää...kiitos vihjeestä :)

• Tykkää
Reactions: Wandii
No ikävää mutta totta, oon törmännyt usein samaan..Niin kauan kun kukaan ei ole päässyt osoittaa et sussa on jotain vikaa, apua on vaikea saada..Ihan hemmetin hanurista tuo touhu et pitää oikesti sössiä asiat kunnolla ennenku kukaan ojentaa auttavaa kättä.. :(

....
Suomessa tuntuis nämä sossun jutut olevan niin perseestä ettei oo tosikaan. Juopot, narkit ja kaikki älykääpiöt jotka tyhmyyttään ovat sössineen taloutensa saavat kyllä rahaa ja apua. Mutta sitte jos yrittää elää kunnollisesti mutta joutuu tukalaan elämäntilanteeseen, niin sitten ei auteta yhtään.

Tuntuu kyl välil siltä että mitä järkeä on käydä töissä/opiskella ja yrittää tehdä kaiken niinkuin hyvä kansalainen, kun paremmin valtio tukee jos alkais vaan ryyppäämään ja sekoilemaan...

Suomessa tuntuis nämä sossun jutut olevan niin perseestä ettei oo tosikaan. Juopot, narkit ja kaikki älykääpiöt jotka tyhmyyttään ovat sössineen taloutensa saavat kyllä rahaa ja apua. Mutta sitte jos yrittää elää kunnollisesti mutta joutuu tukalaan elämäntilanteeseen, niin sitten ei auteta yhtään.

Tuntuu kyl välil siltä että mitä järkeä on käydä töissä/opiskella ja yrittää tehdä kaiken niinkuin hyvä kansalainen, kun paremmin valtio tukee jos alkais vaan ryyppäämään ja sekoilemaan...
Aamen, perkele.

Mitä enemmän sössit ja mitä vähemmän itse yrität, sen enemmän saat apua. Lapsesi pääsevät ihan harrastamaankin vaikket itse jaksaisi persettäsi sohvasta nostaa. Älytöntä.

Mä jäin miettimään tätä asiaa siinä mittakaavassa, että jätin diakoniatyöntekijälle soittopyynnön. On se nyt prkl jos asia menee noin :O. Ja taidanpa pirauttaa SPR:ään myös.

Lions club-asia pitää selvittää...kiitos vihjeestä :)
Hyvä. Jäi kaivelemaan minuakin ja teki mieli kysyä, mikä seurakunta noin epäasiallisesti toimii. Siinä on törkeä ristiriita kirkon kristillisyyden kanssa.

• Tykkää
Reactions: Anatolia
foodia
Kirkollako sitten ois loputtomiin varaa jakaa avustuksia? Mä veikkaan et tähän aikaan vuodesta siellä on semmoset jonot et joillekkin on pakko sanoa ettei ole mistä antaa. Harmi vaan tosiaan että niille jotka asiansa hoitaavat ei apua ole tulossa mutta juoppas aivos pellolle niin koko elämä kustannetaan.

No ikävää mutta totta, oon törmännyt usein samaan..Niin kauan kun kukaan ei ole päässyt osoittaa et sussa on jotain vikaa, apua on vaikea saada..Ihan hemmetin hanurista tuo touhu et pitää oikesti sössiä asiat kunnolla ennenku kukaan ojentaa auttavaa kättä.. :(
Itse kyllä luulen että se on kiinni myös virkailijoista, jotka apua jakavat. Jotkut ovat nyrpeitä, auttavat vain tiettyjä kohderyhmiä ja unohtavat sitten toiset ryhmät. Itse ainakin tunnen perheitä, jotka apua saavat/ovat saaneet, vaikkeivät ole mitenkään asioitaan sössineet, vaan ovat vain olleet huonossa taloudellisessa tilanteessa. Itsekin muutama vuosi sitten sain apua neuvolasta, juuri tuon MLL:n kortin, vaikkeivat asiat olleet muuten huonosti, rahallinen tilanne oli vain surkea miehen työttömyyden ja mun hoitovapaan aikana. Neuvolantäti ohjasi myös diakonissan luo, josta sain joulukassin (täynnä ruokaa ja herkkuja) ja ostoluvan kauppaan. Ja kaikki olivat tosi ystävällisiä ja auttamishaluisia. Ja tuolloin myös opiskeleva naapurin yh sai samat jutut, eikä hänkään ole asioitaan sössinyt sen pahemmin.

Eli ei kaikki avunsaajat aina ole mitään hulttioita tai sen huonompia kuin muutkaan, virkailijat vaan kohtelevat eri paikoissa eri tavalla, mikä on tietysti väärin. Ja kyllä seurakunnan pitäisi auttaa, vaikkei kirkkoon kuulukaan.

"vieras"
Kirkollako sitten ois loputtomiin varaa jakaa avustuksia? Mä veikkaan et tähän aikaan vuodesta siellä on semmoset jonot et joillekkin on pakko sanoa ettei ole mistä antaa. Harmi vaan tosiaan että niille jotka asiansa hoitaavat ei apua ole tulossa mutta juoppas aivos pellolle niin koko elämä kustannetaan.
no ei se nyt ihan noin ole. me ollaan ihan tavallinen perhe. kaks pientä lasta, minä hoitovapaalla. mies jäi työttömäksi kuukausi sitten. eikä millään tavalla itse työttömyyttään aiheuttanut vaan hänen osastonsa lakkautettiin eikä muista töitä samaisesta firmasta olut tarjota. saadaan toimeentulotukea ja saadaan jouluavustus paketti seurakunnalta. ihan vaikka ei juoppoja ja narkkareita ollakaan. ei edes itse haettu mitään jouluavustusta vaan soskusta sitä meille tarjosivat.

Ei nuo lahjakortit tuu kirkon kirstusta, vaan SPR:n ja MLL:n lompakoista.
Niin, tuttua varsinkin tuo alkoholistien hyysääminen, sivustaseuranneena onneksi vain, kyllä monta kertaa ihmetytti se toiminta! Muka lasten parhaaksi....

Anatolia, oikein upeeta, kun viitsit ystävääsi auttaa, tarkoitan tuota soittopyyntöä, oikein hienoa! :heart:

[QUOTE="vieras";25125964]mä en ole sössinyt asioitani ja olen kolmen lapsen yh ja saan mll-kortin. En saa sossusta mitään. Itse otin yhteyttä neuvolaan ja kysyin asiaa.[/QUOTE]
Kiva sulle että saat. Mutta kuten jo kerroin, ei tällä paikkakunnalla neuvola tiedä asiasta mitään, vaan diakonian kautta jaetaan (kuulemma ja mukamas, mä kyseenalaistan tätä nyt vahvasti) nuo kortit.

Yllättävän monilla seurakunnilla olisi enemmän kortteja ja -koreja kuin keksivät avustuskohteita. Ja vaikka loppuisi kesken, on ristiriidassa kirkon opin (sekä diakonaiohjeistuksen) kanssa rajoittaa avunanto seurakunnan jäsenille.

• Tykkää
Reactions: Kurjenkello
Yllättävän monilla seurakunnilla olisi enemmän kortteja ja -koreja kuin keksivät avustuskohteita. Ja vaikka loppuisi kesken, on ristiriidassa kirkon opin (sekä diakonaiohjeistuksen) kanssa rajoittaa avunanto seurakunnan jäsenille.
Sitähän minäkin. Kristillinen lähimmäisenrakkaus ja silleen.

Ja jos asia tosiaan on niin, että eivät edes ns. omistaan jaa vaan MLL ja/tai SPR kustantaa...

Ei tuo kirkkoon kuulumattomuus pitäisi kyllä vaikuttaa lahjakorttien jakoon....on mun ystäväkin saanut vaikkei kuulu kirkkoon.
Pelastusarmeijalta saattaa jotain saada, Bettel-kirkko, Helluntaiseurakunta, neuvola, spr...en kyllä tiedä mitä noista saa ja miten. Kannattaa ihan kysellä mikä on heidän systeemi.

Miä
Kiva sulle että saat. Mutta kuten jo kerroin, ei tällä paikkakunnalla neuvola tiedä asiasta mitään, vaan diakonian kautta jaetaan (kuulemma ja mukamas, mä kyseenalaistan tätä nyt vahvasti) nuo kortit.
Hmm.. Täällä noita kortteja voi kysyä myös ihan siltä taholta joka niitä jakaa, MLL ja muut sekä neuvolasta ja soskusta. Diakonit taas ei liity tuohon asiaan pätkääkään, he jakavat omia avustuksiaan, yleensä maksusitoumuksen kauppaan. Varmaan jotain ruokakassejakin niillä on..

Ne kirkon avustukset katsotaan tilanteen perusteella. Taloudellisen ja muun elämäntilanteen.

Viimeksi muokattu:
jepss
no me ollaan tytön kanssa saatu kahtena viimevuotena se 70e lahjakortti, olen yh ja kotihoidontuella,enkä itse hakenut eli jostain neuvolasta ilmotettu mut siihen? viimeeks sanottiin ettei yleensä kahta vuotta peräkkäin saa niin tuskin saadaan tänävuonna,mut ei haittaa kyl me ilmankin pärjätään:)

Sitähän minäkin. Kristillinen lähimmäisenrakkaus ja silleen.

Ja jos asia tosiaan on niin, että eivät edes ns. omistaan jaa vaan MLL ja/tai SPR kustantaa...
Kaikista seurakunnista en tiedä, mutta täällä kirkko jakaa vain omansa.
SPR jakaa sitten vastaavasti omansa (kuitenkin siten että pyritään karsimaan päällekkäisyydet) ja näistä kahdesta ilmoitetaan aina "isompia juttuja"/ jokin "isompi juttu" lions clubille.

Leijonat antavat yksityisinä ja sieltä saattaa oikeasti irrota merkittäväkin apu kuten tiedän yhtenä vuonna lähteneen meidän paikalliselta kerholtamme joululahjaksi yhdelle perheelle hyväkuntoisen farmariauton ja toisena muuanteen mummonmökkiin uudet ikkunat.

Rotarytkin harrastavat hyväntekeväisyyttä mutta ainakin täällä meilläpäin niiden "oma juttu" on piffata nuoria vaihto-oppilaiksi eli ei mene näihin juttujuttuihin se...

Myös jotkin paikalliset käsityöläisyhdistykset, marttakerhot jne kasaavat omia joulukorejaan.

Yhteistyössä