Pienet lapset ja vieras koira

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "koiruus"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"koiruus"

Vieras
Oltiin tänään paikassa, jossa oli paljon muitakin lapsiperheitä. Meillä oli koira mukana, koska paikka ei ollut koirilta kielletty, vaan ihan yleinen paikka. Yllättävän moni päästi pienen, jopa taaperoikäisen ihan vapaasti tutkimaan meidän koiraa. Koira on rauhallinen ja pitää lapsista ja tilanne oli täysin hallinnassa. Minä siinä sitten ohjeistin vieraita lapsia, ettei koiraa saa vetää hännästä ja koiraa pitää silittää etupuolelta, eikä niin, että yhtäkkiä takaa päin tökkää kätensä sen selkään. Mutta moni taputtelija oli niin pieni, ettei tainnut mennä jakeluun. Ei meidän koira reagoi pieniin lapsiin mitenkään negatiivisesti ja on tottunut omiin lapsiin ja osaa olla nätisti. Mutta kun se on kuitenkin ihan vieras eläin niille muille lapsille, niin missä oli vanhemmat siinä kohtaa kun pienet kädet taputteli sitä vierasta koiraa ilman lupaa?

Tokihan on täysin vastuutonta viedä ihmisille vihainen koira sellaiseen paikkaan, missä on vieraita lapsia tai ylipäätään muita ihmisiä, mutta en mä ainakaan omien lapsieni kanssa luottaisi siihen, että vihaisten koirien omistajat tajuavat ajatella näin. Meitä kun on moneen junaan ja osa jää asemalle. Mulla on vuosia ollut koiria, joten omien lasten kohdalla tajuan mikä vaara on vieraissa eläimissä ja siksi olen opettanut lapsille, ettei niihin kosketa ilman lupaa ja silloinkin kun saavat luvan, haluan itse olla lähettyvillä katsomassa mitä se vieras eläin tekee. Onhan se eläimenomistajan vastuulla, jos jotain käy, mutta siitä huolimatta minä en ainakaan syötä omia lapsiani vieraille koirille.

En päästäisi lastani vieraan eläimen lähelle valvomatta itse tilannetta ja keskustelematta omistajan kanssa... yleisesti olen sitä mieltä, että vieraat koirat tulee jättää rauhaan ja tuttujenkaan koirien kanssa ei olla valvomatta tilannetta hyvin hyvin läheltä.

Meilläkin on oma koira ja tyttöä on kielletty menemästä vieraiden koirien luo. Meillä on tuttuja ja turvallisia koiria ihan riittävästi, ei ole mitään syytä käydä lääppimässä jokaista vastaantulevaa karvaturria. Ja tässäkin mua ottaa suunnattomasti päähän se, että jos tyttö kysyy multa, voiko hän silittää tuota koiraa ja mä kiellän, niin koiran omistaja kuitenkin sanoo, että "tuu vaan, tää on ihan kiltti". Jos mä sanon ei, sen pitäisi olla merkki siitä, että en halua lapsen koskevan kyseiseen koiraan. Jos koira ja omistaja näyttävät musta ihan normaaleilta ja kilteiltä, voin sanoa tytölle, että sun pitää kysyä koiran omistajalta, saako koiraa silittää. Silloin mä annan luvan, jos omistaja antaa.

Voi kun edes aikuiset ymmärtäisi, miten vieraan koiran kanssa ollaan!! Meidän koira on tosi herkkä, enkä luota siihen 100 %:sti, kun vieraat ihmiset tulevat yllättäen lähelle ja ensimmäisenä kumartuvat kädet pitkällä pienen koiran ylle! Ei aina tarvi olla ensimmäisenä lääppimässä, vois antaa koiran rauhassa haistella ja olla kiinnittämättä mitään huomiota, mutta kun ei tajuta niin ei tarjuta..

vieraita koiria saa silittää, vasta kun on kysynyt luvan (ja saanut sen) ja itse vielä lähettyvillä seuraamassa ja ohjeistamassa. Meillä oma koira tykkää halimisesta, ja usein joutuu muistuttelemaan, että kaikki koirat ei niin "rajusta" hellimisestä pidä.

Meillä ei oo koiraa mutta mun lapset tykkää kovasti eläimistä. Kysytään aina saako silittää ja jos lupa tulee niin sit silitetään (ei ole koskaan kielletty). Mutta meille koirattomille voi toki ystävällisesti sanoa miten haluaa koiraansa kohdeltavan. Kaikkea ei hoksaa, eikä tarvitsekaan, kun ei ole omaa kokemusta koirasta.

[QUOTE="eelis";24100869]Voi kun edes aikuiset ymmärtäisi, miten vieraan koiran kanssa ollaan!! Meidän koira on tosi herkkä, enkä luota siihen 100 %:sti, kun vieraat ihmiset tulevat yllättäen lähelle ja ensimmäisenä kumartuvat kädet pitkällä pienen koiran ylle! Ei aina tarvi olla ensimmäisenä lääppimässä, vois antaa koiran rauhassa haistella ja olla kiinnittämättä mitään huomiota, mutta kun ei tajuta niin ei tarjuta..[/QUOTE]

Yleensä ne aikuiset kuitenkin tajuaa, jos niille sanoo, että älä koske. Mä ohjeistin tänään sellaisia ihan pieniä ihmisiä, jotka lääppi meidän koiraa ja tuntui, ettei oikeen ymmärrystä vielä riittänyt mun ohjeille. Vaikka meidän koira ei välitä mitään, jos vieras lapsi tökkää sitä varoittamatta selkään, niin joku toinen koira voi jo siinä kohtaa napata kiinni pelästyessään. Oikeasti se olisi kylläkin vanhempien tehtävä valvoa lastaan ja opastaa miten voi koskea, mut koska nämä vanhemmat eivät vaivautuneet nousemaan ylös ja vahtimaan lapsiaan, niin ajatelin, että opastan lapsia miten yleensä tulisi koiran kanssa toimia. Ja tosissaan hirvitti näiden lasten puolesta, et jos saavat sorkkia kaikkia vieraita eläimiä samalla tavalla, niin ensi kerralla voi kohdalle sattua joku sellainen, joka ei olekaan yhtä kiltti kuin meidän koira ja käy huonosti :(

Meillä ei oo koiraa mutta mun lapset tykkää kovasti eläimistä. Kysytään aina saako silittää ja jos lupa tulee niin sit silitetään (ei ole koskaan kielletty). Mutta meille koirattomille voi toki ystävällisesti sanoa miten haluaa koiraansa kohdeltavan. Kaikkea ei hoksaa, eikä tarvitsekaan, kun ei ole omaa kokemusta koirasta.

Mut sun kohdalla on eri juttu siinä, et kysytte ensin luvan. Nämä meidän koiraa paijanneet olivat ihan "yksin" liikenteessä eli vanhemmat kauempana, eivätkä siinä vieressä kertomassa lapsille, että kysy ensin lupa. Kerron oikein mielelläni vierailla lapsille miten koiraa silitetään, mutta en tykkää siitä, että täysin vieras lapsi tulee lupaa kysymättä ja vielä ilman aikuista koskemaan mun koiraan.

[QUOTE="koiruus";24100999]Mut sun kohdalla on eri juttu siinä, et kysytte ensin luvan. Nämä meidän koiraa paijanneet olivat ihan "yksin" liikenteessä eli vanhemmat kauempana, eivätkä siinä vieressä kertomassa lapsille, että kysy ensin lupa. Kerron oikein mielelläni vierailla lapsille miten koiraa silitetään, mutta en tykkää siitä, että täysin vieras lapsi tulee lupaa kysymättä ja vielä ilman aikuista koskemaan mun koiraan.[/QUOTE]

Joo, anteeks, ei ollu tarkoitus arvostella sua, teit ihan oikein. Kirjoitin vaan ihan yleisesti kun meillä kaikilla on niitä asioita jotka ovat meille itselle ihan itsestään selviä mutta joku muu ei ymmärrä niistä hölkäsen pölkähtämää. Mä oon lapsuuteni viettäny maalla erinäisten eläimien kanssa ja mulla on jonkunlainen tuntuma mitä eläimelle voi tehdä, miten ja mistä päin, mutta kaikki ei tiedä. Mun mies esimerkiks lähti juoksemaan hevosen perässä jolla mun viis vuotias ratsasti. Hän ei juurikaan ole tottunut eläimiin. Onneks ei käyny pahasti vaikka hevonen kovasti pelästyikin.

[QUOTE="eelis";24100869]Voi kun edes aikuiset ymmärtäisi, miten vieraan koiran kanssa ollaan!! Meidän koira on tosi herkkä, enkä luota siihen 100 %:sti, kun vieraat ihmiset tulevat yllättäen lähelle ja ensimmäisenä kumartuvat kädet pitkällä pienen koiran ylle! Ei aina tarvi olla ensimmäisenä lääppimässä, vois antaa koiran rauhassa haistella ja olla kiinnittämättä mitään huomiota, mutta kun ei tajuta niin ei tarjuta..[/QUOTE]

Sama meidän koiran kanssa, sitä on hakattu entisessä kodissaan ja vaikka on ollut meillä jo kauan eikä sitä ole kukaan meillä ollessaan kaltoin kohdellut, niin silti se pelkää vieraita ihmisiä edelleen. Tottuu aika nopeasti uuteen ihmiseen jos saa rauhassa haistella ym. mutta jos joku tulee yhtäkkiä silittämään tms. niin koira haukkuu aika pahasti. Ei koskaan ole purrut ketään mutta silti ärsyttää se että edes aikuset eivät ymmärrä olla tulematta yllättäen silittämään tai muuta. Koira ei välitä jos sen ohi kävelee tai jotain, mutta jos tulee luo ja katsoo silmiin/kurottaa kohti niin varmasti saa haukut. Kiva siinä sitten selitellä ettei se ole raivotautinen koira vaan se pelkää. Vois ihmiset hieman ajatella, ei se mustakaan olis kiva jos koira säikähtää joku kerta ja näykkäisee vaikka.