Pienessä asunnnossa (kaksio/yksiö) vauvan/lapsen kanssa. Kokemuksia?

  • Viestiketjun aloittaja joka
  • Ensimmäinen viesti
vier
Itse en ole asunut mutta ostin asuntoni 42 neliötä, 2h ja avok. perheeltä. Vanhemmat ja 1 lapsi 2-3v. Siinä vaiheessa alkoi kuulemma käydä hankalaksi, ja halusivat myös "lapsiystävällisemmälle" alueelle.
 
"alkup."
Muutettiin isompaan pojan ollessa vähän päälle 2v. Sitä ennen asuttiin kaksiossa, eikä tehnyt yhtään tiukkaa. Makuuhuoneessa oli pieni lipasto minun koruille ja papereille, toinen lipasto lapsen vaatteille, lapsen sänky ja meidän sänkymme.

Olohuoneessa työpöytä, kirjahylly, sohva ja mitä nyt olohuoneessa onkaan. Missään vaiheessa ei tullut sellaista oloa, että olisi liian pieni asunto meille kolmelle. Keittiö oli normikokoa, samoin vaatehuone. Kerrostalossa iso plussa on lämmin verkkovarasto.
Meillä jotakuinkin näin tai suunnitelmissa sitten näin, mutta vaatehuonetta ei ole, sen sijaan makkarin yksi seinä on täynnä kaappia johon mahtuu paljon.
 
"vieras"
Vauvan kanssa ei ole mikään ongelma mahtua kaksioon. Ainoa minkä kanssa meillä on ongelmaa, on vaunut, ne kun on säilytettävä eteisessä ja vievät paljon tilaa, muuten vauva ei vie paljoakaan tilaa kun valitsee käytännöllisiä kalusteita (jatkettava pinnasänky, hoitotaso pesukoneen päälle yms.). Leluja ei vauvaikäinen montaakaan tarvitse ja ne isot viihdekeskukset ei edes kiinnosta moniakaan vauvoja. Ongelmia tavarapaljouden kanssa tulee sitten kun lapsi on yli kaksivuotias. Nukenvaunut, junarata, leikkikeittiö yms. vaativat lattiapinta-alaa samoin kuin lapsi itse leikkiessään, hyppiessää, tanssiessaan ja jumpatessaan. Ehdottomasti kannattaa kuitenkin pitää se nykyinen asunto ja asua siinä niin kauan kun se tuntuu hyvältä ja vaihtaa vasta sitten. Vauvaa varten ei tarvita ylimääräisiä makuuhuoneita.
 
[QUOTE="alkup.";24837090]Meillä jotakuinkin näin tai suunnitelmissa sitten näin, mutta vaatehuonetta ei ole, sen sijaan makkarin yksi seinä on täynnä kaappia johon mahtuu paljon.[/QUOTE]


Meillä oli juurikin makkarin seinä yhtä kaappia, mutta ei niin tilaavievää vaan mikähän se syvyys olisi ollut.. en muista.

Meillä tietokone ja lapsen lelut olivat olohuoneessa, makkari oli täysin rauhoitettu nukkumiseen, joten siellä sai rauhoituttua itsekin kun laittoi oven kiinni. Itse kakkosen tehdessä tuloaan varauduin myös siihen, että asumme kaksiossa 2v ja vauva ja me, olisin vuokrannut ensisängyn vauvalle, se ei olisi paljoa tilaa vienyt. Mutta sitten saimmekin tämän asunnon ja muutimme pois.
 
"vieras"
Meillä 55m2 kaksio jossa lasitettu parveke. Tilaa on ihan ok, mutta nyt kun lapsi on reilu 2v, niin yhtä huonetta aletaan kaipaamaan lisää, kun lapsi nukkuu nykyään öisin huonosti. lelut meillä on olohuoneessa, mutta ei häiritse meitä. Sängyt on makkarissa ja sinne ei muuta mahdukkaan. Hoitoalusta meillä oli pinnasängyn sen muutaman viikon/kuukauden kun sitä käytettiin, toimi hyvin niin. Vauva-aikana vauva nukkui yleensä päikkärit parvekkeella, eli se oli ainakin meille ihan välttämätön. Säilytystilaa meillä on aika vähän. Lapsen vaatteet on yhteisessä vaatekaapissa ja ylimääräisistä yritetään päästä aina eroon. Rattaat meillä säilytetään eteisessä. Sitterit, ammeet ym ovat kyllä hyvin mahtuneet sen aikaa kun niitä on tarvittu :)
 
Herra mun jee, meillä on tällä hetkellä 50 neliöinen kaksio jossa lisäksi 8n neliön parvi ja voisin ihan hyvin tekaista tähän vielä vauvan tuon 4 vuotiaan lisäksi jos elämän tilanne sen muuten sallis. En oo osannu ajatella että tämä olis pieni koti kolmelle.
 
"alkup."
Herra mun jee, meillä on tällä hetkellä 50 neliöinen kaksio jossa lisäksi 8n neliön parvi ja voisin ihan hyvin tekaista tähän vielä vauvan tuon 4 vuotiaan lisäksi jos elämän tilanne sen muuten sallis. En oo osannu ajatella että tämä olis pieni koti kolmelle.
:D Hauska kommentti, mutta todella helpottavakin kuulla, että näinkin moni on niin hyvin mahtunut! Onko teillä sitten korkeastikin tilaa parvella? Meille olis mahdollista ehkä se parvi tehdä tai laittaa, mutta sellainen just parisängyn kokoinen ja korkeussuunnassa jäisi patjan päälle ehkä 70 cm tilaa jos parven alle jättäisi 180 cm.
 
"näin meillä"
Me asuimme 32 m2 yksiössä siihen asti kun lapsi oli 1 v. 7 kk, siis kaksi aikuista ja lapsi. Muutimme 53 m2 kaksioon, jonne mahdumme hyvin, tilaa on suorastaan ruhtinaallisesti entiseen verrattuna.

Kun asuimme yksiössä, mies osti kaverinsa vanhat keittiön kaapistot ja laatikostot, rakensi niille sokkelin ja teki niistä ison lipaston. Lipaston päällä oli aluksi vauvan rottinkikoppa, ja sen vieressä hoitoalusta. Laatikoissa kaikki vauvan vaatteet ja tarvikkeet.

Kun vauva kasvoi, saimme tilaa pinnasängylle laittamalla tv:n lipaston päälle. (josta oli siis hoitotaso ja unikoppa poistettu)

Meidän sänkymme oli alkovissa ja vauvan sänky poikittain sänkymme päädyssä, verhot välissä.

Vauvan sängyn ympärillä oli pimentävät verhot, niin vauva sai nukuttua kun valvoimme. Tv:n hiljaiseen ääneen vauva ei herännyt, eikä hiljaiseen jutteluun.

Toki tilaa oli vähän, mutta mielestämme tulimme siinä ihan hyvin toimeen.
 
"vieras"
Varmasti mahdutte hyvin. Mikä muuten estää rakentamasta jo nyt sitä parvea ja käyttää sitä muuhun tarkoitukseen kuin nukkumiseen? Esim. voisitte säilyttää siellä vauvan tarvikkeita yms. muuta sälää näin pari ekaa vuotta?

Mun tilansäästövinkki on se, että ette hommaa pinnasänkyä lainkaan. Vauva nukkuu hyvin ekan vuoden parisängyssä. Huom. ei keskellä, onko mahdollisuus työntää parisänky seinään kiinni ja laittaa vauva sinne seinän puolellle? Sitten sä vauvan viereen ja mies toiselle laidalle. Ikeasta saa sitten suoraan hyvän kapean lastensängyn (vain 70 cm leveä), se mahtuu hyvin parisängyn viereen.

Vauvan vaatteet ei ekana vuonna vie juuri yhtään tilaa. Ne on niin pikkuruisia ne vaatteet, että vaikka niitä olisi paljon, ne ei montaa hyllyä täytä.

Onko teillä lastenvaunuvarastoa?
 
"VIERAS"
Meillä saunallinen kaksio, jonka tilavuus 58 neliötä - eli ei kovin montaa suurempi, kuin haettiin. Saunatilatkin noita neliöitä nielee jonkin verran. Mutta joo, hyvin me on mahduttu.

Nukkuminen samassa huoneessa on käytännöllistä, ja sitterit ja puuhamatot on tällä hetkellä olohuoneessa. Turvakaukaloa säilytetään olohuoneessa tai makkarissa riippuen vähän päivästä. Mutta eipä nuo niin paljoa tilaa vie, ettei mahtuisi olemaan...
 
"alkup."
[QUOTE="vieras";24837395]Varmasti mahdutte hyvin. Mikä muuten estää rakentamasta jo nyt sitä parvea ja käyttää sitä muuhun tarkoitukseen kuin nukkumiseen? Esim. voisitte säilyttää siellä vauvan tarvikkeita yms. muuta sälää näin pari ekaa vuotta?

Mun tilansäästövinkki on se, että ette hommaa pinnasänkyä lainkaan. Vauva nukkuu hyvin ekan vuoden parisängyssä. Huom. ei keskellä, onko mahdollisuus työntää parisänky seinään kiinni ja laittaa vauva sinne seinän puolellle? Sitten sä vauvan viereen ja mies toiselle laidalle. Ikeasta saa sitten suoraan hyvän kapean lastensängyn (vain 70 cm leveä), se mahtuu hyvin parisängyn viereen.

Vauvan vaatteet ei ekana vuonna vie juuri yhtään tilaa. Ne on niin pikkuruisia ne vaatteet, että vaikka niitä olisi paljon, ne ei montaa hyllyä täytä.

Onko teillä lastenvaunuvarastoa?[/QUOTE]

Ei kai mikään estäisikään. Voisi olla ihan hyvä vaihtoehto. Ainoa, että en välttämättä halua sitä ollenkaan, jos se ei ole välttämätön, koska kyllähän se jonkin verran tuota olohuoneen avaruutta tuhoaa. Ja sitten se, että sieltä voisi olla epäkäytännöllistä hakea tarvikkeita joita tarvitsee joka päivä tai useasti.

Ja olisi kyllä mahdollista laittaa sänky noin, mutta jotenkin arvelen sitä kuitenkin esikoisen odottajana kun ei ole kokemusta. Jollain lailla saisin paremman mielenrauhan varmaan nukkumiseen, jos olisi vauvalla oma sänky kiinni meidän sängyssä. Vaikka voihan se olla, että tuolla tavalla päädytään sitten kuitenkin nukkumaan. Ei olla vielä vauvalle sänkyä hankittukaan. Tarkoituksella jätetty osa hankinnoista aika loppuvaiheeseen, etteivät ole turhaan tilaa viemässä.

Lastenvaunuvarasto on, mutta niin typerästi portaiden päässä että varmaan tuodaan ne sitten asuntoon. Sellaiset vaunut on tulossa, jotka mahtuvat hissiin ja kyllä niille meidän asunnossakin ihan sopiva tila on, jossa voi säilyttää.
 
"miva"
No eihän tossa ole mitään ongelmaa mahtua! Suosittelen kyl et lapselle oma sänky(kun teillä tilaa on) ja hoitopöytä hyvä koska imettäessä aluksi voi tulla niskat ja selkä TOSI kipeeksi. Hoitopöydän alatasolle sit mahtuukin kaikki muu kuin vaatteet, lelut ja keittiöön menevät tavarat. Ja noiden muiden tilanvienti on tietty täysin siitä kiinni paljonko vaatteita ja leluja hankkii.

Itse asuin lapsen syntyessä 27m yksiössä (siis asukkaina minä, mies ja muksu) jossa yhden hengen alkovi vain ja erittäin mini kk. Lapsi nukkui keskellä tai vaunuissaan. Se oli vauvan kanssa ihan ok mutta konttausvaiheessa ei enää riittänyt! Nykyään sit nelivuotiaan kanssa 35m yksiö, ja meillä mahtuu siihen tilaan yli 2m rakennettu parvi, 3h sohva, 4h ruokapöytä, lapsen sänky ja hänellä "oma huone", kirj pöytäy ja vieläpä liukumäki! :D Tilaa voisi olla enemmänkin mut silti ei käy ahtaaksi kun kunnolla sijoitellut huonekalut ja pitää tavarat järjestyksessä. Parvi kuitenkin huono vaihtoehto (etenkin vauvan kanssa!).. se pidemmän päälle monesti ikävä nukkua.

Minä sanoisin siis että mahdutte tarvittaessa nykyiseen asuntoonne vaikka siihen asti et lapsi murrosiässä tai niitä siunaantuu lisää :D
 
"alkup."
[QUOTE="miva";25084349]No eihän tossa ole mitään ongelmaa mahtua! Suosittelen kyl et lapselle oma sänky(kun teillä tilaa on) ja hoitopöytä hyvä koska imettäessä aluksi voi tulla niskat ja selkä TOSI kipeeksi. Hoitopöydän alatasolle sit mahtuukin kaikki muu kuin vaatteet, lelut ja keittiöön menevät tavarat. Ja noiden muiden tilanvienti on tietty täysin siitä kiinni paljonko vaatteita ja leluja hankkii.

Itse asuin lapsen syntyessä 27m yksiössä (siis asukkaina minä, mies ja muksu) jossa yhden hengen alkovi vain ja erittäin mini kk. Lapsi nukkui keskellä tai vaunuissaan. Se oli vauvan kanssa ihan ok mutta konttausvaiheessa ei enää riittänyt! Nykyään sit nelivuotiaan kanssa 35m yksiö, ja meillä mahtuu siihen tilaan yli 2m rakennettu parvi, 3h sohva, 4h ruokapöytä, lapsen sänky ja hänellä "oma huone", kirj pöytäy ja vieläpä liukumäki! :D Tilaa voisi olla enemmänkin mut silti ei käy ahtaaksi kun kunnolla sijoitellut huonekalut ja pitää tavarat järjestyksessä. Parvi kuitenkin huono vaihtoehto (etenkin vauvan kanssa!).. se pidemmän päälle monesti ikävä nukkua.

Minä sanoisin siis että mahdutte tarvittaessa nykyiseen asuntoonne vaikka siihen asti et lapsi murrosiässä tai niitä siunaantuu lisää :D[/QUOTE]

Kiitos kannustavasta vastauksesta :) Sattumalta kävin katsomassa olisiko vielä tullut vastauksia...

Hoitopöytää ei olla ajateltu hankkia vaikka periaatteessa sellainen mahtuisikin. Ajateltiin pesukoneen päälle kylppäriin hoitotaso.
 

Yhteistyössä