Pienen vauvan päivähoitoon vieminen, mielipiteitänne kaipaan!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Väittelin miespuolisen tuttavani (joka myös isä) kanssa pienen lapsen päivähoitoon viemisestä. Hänen mielestään esim. 8 kk ikäisen vauvankin voisi viedä, ei kuulemma ole mitään väliä onko se 8 kk tai 10 tai vaikka 12 kuukautta, ihan yhtä hyvä vauvan on siellä olla kuin kotona. Ja kuulemma päiväkoti on ihan yhtä hyvä kuin perhepäivähoitajalle jos veisi (itse veisin pienen mieluummin perhepäivähoitoon). Itse joudun ehkä viemään oman poikani päivähoitoon n. 15 kuukauden iässä ja sekin jo tuntuu tosi pahalta (ehkä kuitenkin vältyn siltä, lapsen isoäiti pystyy ehkä alkamaan kotona hoitamaan).
Kaipaisin nyt teidän mielipiteitänne väittelyyn tästä asiasta, miksi tuon ikäinen olisi ok viedä päivähoitoon, miksi taas ei??

Mä en itse veisi ainakaan päiväkotiin koska lapsi ei saa siellä niin yksilöllistä huomiota ja huolenpitoa mitä noin pieni lapsi tarvitsee. Siis varsinkin jos puhutaan alle vuoden ikäisistä. Pph:llekaan en veisi ellei olisi iiiihan pakko, mutta ehkä mielummin kuitenkin pienempään ryhmään..

Toivottavasti ei tarvitse lapsia laittaa hoitoon ainakaan ennenkuin pienempi on 2v, ja silloinkin yritän kyllä saada pph:lle tai yksityiseen päiväkotiin jossa mahdollisesti ryhmäkoot olisi vähän pienemmät jne. En tiiä, saa nähdä mikä siinä vaiheessa on tilanne ja mistä paikkoja yleensäkään on mahdollista saada.

Alkuperäinen kirjoittaja Chala:
Mä en itse veisi ainakaan päiväkotiin koska lapsi ei saa siellä niin yksilöllistä huomiota ja huolenpitoa mitä noin pieni lapsi tarvitsee. Siis varsinkin jos puhutaan alle vuoden ikäisistä. Pph:llekaan en veisi ellei olisi iiiihan pakko, mutta ehkä mielummin kuitenkin pienempään ryhmään..

Toivottavasti ei tarvitse lapsia laittaa hoitoon ainakaan ennenkuin pienempi on 2v, ja silloinkin yritän kyllä saada pph:lle tai yksityiseen päiväkotiin jossa mahdollisesti ryhmäkoot olisi vähän pienemmät jne. En tiiä, saa nähdä mikä siinä vaiheessa on tilanne ja mistä paikkoja yleensäkään on mahdollista saada.

Millaiset ryhmäkoot päiväkodeissa ja sitten vastaavasti perhepäivähoitajilla on?

Veisin ehdottomasti päiväkotiin jossa alle 1- vuotiaalle pitää olla oma hoitaja, kun taas perhepäivähoitajalla saa olla sen vauvan lisäksi kolme muutakin lasta. Päiväkodissa vauva pääsee alle 3 tai jopa alle 2- vuotiaiden ryhmään, kuten lapseni ryhmä joten ei ole vaaraa isompien lasten "talomisesta" kuten perhepäivähoitajalla voisi olla. Lapseni ryhmässä on ollut pari alle vuoden ikäistä ja hyvin ovat pärjänneet. Iloisia ja sosiaalisia muksuja ovat. Kaikilla ei ole mahdollisuutta jatkaa vanhempainvapaan jälkeen kotiäitinä nykyisellä systeemillä, vaan on pakko mennä töihin. Enkä tiedä yhtäkään lasta joka olisi tästä kärsinyt, itse mukaan lukien.

Vauvan hoitoon vieminen on riski kaikille lapsen kiintymyssuhteiden kehittymiselle. Hänen perusturvallisuutensa syntyy häntä hoitavan vanhemman tai tutun aikuisen kanssa. Päiväkodissa hoitajat ovat vaihtuvia, usein määräaikaisia, häviävät kahvitauolle ja eivät ole samassa huoneessa saatika sitten yhtä kiinteässä vuorovaikutuksessa kuin pienen lapsen kanssa tarvitsisi olla. Paljon vauvan tarpeisiin jää vastaamatta väistämättä. Jos löydät hyvän hoitajan, johon luottaa, niin pehmeä aloitus tutustumisineen olisi mahdollista pehmittää vauvan hoitoon aloitusta, mutta biologisesti vauva kaipaa esim. äitiään ja tuntee määrätöntä eroahdistusta ja ikävää. Vauvan aivot ovat vielä pehmeää ainesta, muovautumassa, ja tämä ikävä määrittää kohtuutonta osaa heidän päivistään. Vauvalle tunti on pienen ikuisuuden mittainen kun aikuiselle se on lyhyt hujaus. Vauva ei kykene käsittelemään samalla tavalla äidin/hoitajan muistoa kahdeksantuntisia päiviä ja hahmottamaan äidin paluuta, vaan suree menetyksen kokonaisena tietämättä äidin paluusta ja tuntee turvattomuutta. Tuttu syli auttaa, mutta hoitopäivien ei tulisi olla kovin pitkiä...

Alkuperäinen kirjoittaja siiri:
Veisin ehdottomasti päiväkotiin jossa alle 1- vuotiaalle pitää olla oma hoitaja, kun taas perhepäivähoitajalla saa olla sen vauvan lisäksi kolme muutakin lasta. Päiväkodissa vauva pääsee alle 3 tai jopa alle 2- vuotiaiden ryhmään, kuten lapseni ryhmä joten ei ole vaaraa isompien lasten "talomisesta" kuten perhepäivähoitajalla voisi olla. Lapseni ryhmässä on ollut pari alle vuoden ikäistä ja hyvin ovat pärjänneet. Iloisia ja sosiaalisia muksuja ovat. Kaikilla ei ole mahdollisuutta jatkaa vanhempainvapaan jälkeen kotiäitinä nykyisellä systeemillä, vaan on pakko mennä töihin. Enkä tiedä yhtäkään lasta joka olisi tästä kärsinyt, itse mukaan lukien.

Kyllähän lapset sopeutuu mihin vain, mutta jos pieneltä lapselta kysyttäisiin haluaako hän vieraiden hoitoon vai olla äidin tai isän kanssa niin täytyy kotona olla jotain vialla jos lapsi mielummin valitsee vieraat hoitajat :(

Yksityisissä päiväkodeissa tilanne on varmasti usein parempi, mutta kunnallisella puolella ainakin meidän seudulla on yleensä 1-2 henkilön miehistövaje eikä pienen lapsen omahoitaja käytännössä tarkoita juuri mitään, sillä saattaa olla että yhdellä hoitajalla on joka tapauksessa 2 tai useampi lapsi hoidettavana kun porukkaa on pitkillä saikuilla ym eikä paikkoja täytetä kun vähän säästetään. Tässäkin toivottavasti radikaaleja paikkakuntakohtaisia eroja..

paasaaja kertoikin jo tärkeimmät.. Vasta 1.5-vuotis kykeenee pitämään äidin ja isän muiston mielessään, sitä pienemmälle useat ja usein vielä vaihtuvat hoitajat aiheuttavat merkittävää stressiä.

Alkuperäinen kirjoittaja Chala:
Alkuperäinen kirjoittaja siiri:

Kyllähän lapset sopeutuu mihin vain, mutta jos pieneltä lapselta kysyttäisiin haluaako hän vieraiden hoitoon vai olla äidin tai isän kanssa niin täytyy kotona olla jotain vialla jos lapsi mielummin valitsee vieraat hoitajat :(

Yksityisissä päiväkodeissa tilanne on varmasti usein parempi, mutta kunnallisella puolella ainakin meidän seudulla on yleensä 1-2 henkilön miehistövaje eikä pienen lapsen omahoitaja käytännössä tarkoita juuri mitään, sillä saattaa olla että yhdellä hoitajalla on joka tapauksessa 2 tai useampi lapsi hoidettavana kun porukkaa on pitkillä saikuilla ym eikä paikkoja täytetä kun vähän säästetään. Tässäkin toivottavasti radikaaleja paikkakuntakohtaisia eroja..

No ainakin tällä paikkakunnalla on jossa itse asun. Päiväkodissa jossa lapseni on on kaksi 12 lapsen alle 3- vuotiaiden ryhmää joissa molemmissa 1 lto 2 hoitajaa ja 1-2 harjoittelijaa sekä 2 puolipäiväistä hoitajaa. Ystäväni on yksityisessä päiväkodissa töissä jossa tavoitteena on vain mahdollisimman suuri rahallinen voitto. Ryhmääkoot suuria, hoitajia vähän ja johtajalla ei edes pedagogista koulutusta (olikohan joku liiketalouden tutkinto). Ja kyseessä vielä yleisesti avostettu yksityinen päiväkoti ketju jolla on paikkakunnalla ja lähikunnissa useita päiväkoteja.

Yhteistyössä