Pienen pojan ympärileikkaus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mä vaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja haloo ja herätys:
No ei se tunnu kun tehdään puudutuksessa lääkärissä.
Miksi se aikuisena olisi siitä pahoillaan?
Maailma on puolillaan ympärileikattuja miehiä ja ne joilla se on asiallisesti tehty, eivät taatusti valita.

Kasvaessaan varmasti omaksuu myös isänsä uskonnon puoliksi ainakin, joten oppii tietämään jo syyt ja tavat.

Mut on leikattu (ei ympärileikattu mutta muuten) nukutuksessa. Silti paranemisvaiheessa oli melkoiset kivut.

Vanha tuttuni on ympärileikattu ja hän on hävennyt asiaa koko elämänsä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Voisiko joku perustella miksi se on tuskallista, sairasta ja pilaa seksielämän?

Ihan kiinnostaa tietää.. ;)

Pitääkö sulle tosiaan perustella miksi leikkaus aiheuttaa kipua? Ja miksi on sairasta aiheuttaa sitä tarpeetonta kipua vauvalle?

Kuvitteletko sä että se vaan napsastaan ilman mitään puudutuksia?

Miksi on tarpeetonta esim muslimipojalle aiheuttaa tarpeettomia tulehduksia sillä ettei tee sitä leikkausta?

Kun tuo ympärileikkaus ei ole mikään muuten vaan-juttu, sille on ihan perusteetkin olemassa, kuin myös uskonnolliset syyt.

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
nykyään tuo toimenpide tehdään laserilla, ainakin mun miehen kotimaassa.

Tuskin sekään kivutonta on.

on se ihme että tästä asiasta kilahdetaan mutta ei ei esim siitä että kuinka paljon lapset tässä maassa kärsii HENKISESTI esim perheväkivallasta ja alkoholista. Varmaan 1000 kertaa pahempaa kuin ympärileikkaus!!!!!!!!!!!

No ei se tunnu kun tehdään puudutuksessa lääkärissä.
Miksi se aikuisena olisi siitä pahoillaan?
Maailma on puolillaan ympärileikattuja miehiä ja ne joilla se on asiallisesti tehty, eivät taatusti valita.

Kasvaessaan varmasti omaksuu myös isänsä uskonnon puoliksi ainakin, joten oppii tietämään jo syyt ja tavat.

Mut on leikattu (ei ympärileikattu mutta muuten) nukutuksessa. Silti paranemisvaiheessa oli melkoiset kivut.

Vanha tuttuni on ympärileikattu ja hän on hävennyt asiaa koko elämänsä.

En usko että kukaan joka kasvaa siinä kulttuurissa missä se on tapana, häpeää ympärileikkaustaan. Ja jos häpeää, on siinä taustalla jotain muuta.
En ole tavannut yhtään miestä jolle se olisi ollut häoeän asia vaikken heidän kanssaan edes ole ollut intiimissä kanssakäymisessä, ja tunnen niitä paljon.

Et voi verrata jotain muuta leikkausta ympärileikkaukseen.
Ihan sama jos sanoisit että kyllä se luomen poisto sattuu ihan yhtä paljon paranemisvaiheessa kuin umpparileikkaus.

Mä en enää ehdi jankata, mut pointtini kai tuli selväksi. =/

Et voi verrata jotain muuta leikkausta ympärileikkaukseen.
Ihan sama jos sanoisit että kyllä se luomen poisto sattuu ihan yhtä paljon paranemisvaiheessa kuin umpparileikkaus.

No mun ex-poikaystäväni ympärileikattiin terveydellisistä syistä, kun hän oli 16-v. Sanoi että sattui ihan s**tanasti ne puudutuspiikit, ja leikkauksen jälkeen kun puudutus hävisi oli ihan yhtä tuskaa. Kipu oli kuulemma niin kova että jalat lähti alta.
Ja ihan Suomessa leikattiin.

Alkuperäinen kirjoittaja yks vaan:
Mitkä on ne uskonnolliset syyt, että pitää pippelii leikellä?

Miesten ympärileikkaus on saanut osakseen paljon keskustelua. Ympärileikkaus on suurelta osin yleisesti hyväksytty silloin kun se on tehty lääketieteellisin perustein ja asiallisesti. Lääketieteellisinä perusteluina ympärileikkaukselle on aiemmin pidetty muun muassa vähentyneitä virtsatietulehduksia, penissyöpää ja sukupuolitauteja sekä hygieniasyitä. Nykyään eräät tutkimukset ovat osoittaneet ympärileikkauksen vähentävän todennäköisyyttä saada HIV-tartunta. Myös Maailman terveysjärjestö WHO on alkanut varovasti muuttaa asennettaan myönteisemmäksi ainakin HIV:n pahimmin koettelemilla alueilla Afrikassa.

Ympärileikkauksen perinne juontaa juurensa pääosin varhaisista kulttuureista, joissa peniksiä muutettiin rituaalinomaisesti alkaen peniksen miltei halkaisevista paisuvaiskudoksen syvistä viilloista aina sukuelimien alueen ihon täydelliseen poistoon asti. Äärimmäisen vakavat vammat toivat kenties miehelle yhteisössään korkeamman aseman tai toimivat siirtymäriittinä lapsuudesta miehuuteen.

Nykyisin yleisesti tunnetulla miesten ympärileikkauksella on tässä suhteessa yhteys menneisyyteen, sillä nykymuotoisella miesten ympärileikkauksella on samoin jo alkujaan pyritty yhteisön kollektiiviuden lujittamiseen ja yksilön aseman määrittelyyn yhteisössä.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
No mun ex-poikaystäväni ympärileikattiin terveydellisistä syistä, kun hän oli 16-v. Sanoi että sattui ihan s**tanasti ne puudutuspiikit, ja leikkauksen jälkeen kun puudutus hävisi oli ihan yhtä tuskaa. Kipu oli kuulemma niin kova että jalat lähti alta.

Ei sitten saanut mitään kipulääkitystä? :o Sattuhan tuo viisaudenhampaanpoistokin aivan s*nasti jos ei mitään sen päälle ota.

Alkuperäinen kirjoittaja Phoenix:

Miesten ympärileikkaus on saanut osakseen paljon keskustelua. Ympärileikkaus on suurelta osin yleisesti hyväksytty silloin kun se on tehty lääketieteellisin perustein ja asiallisesti. Lääketieteellisinä perusteluina ympärileikkaukselle on aiemmin pidetty muun muassa vähentyneitä virtsatietulehduksia, penissyöpää ja sukupuolitauteja sekä hygieniasyitä. Nykyään eräät tutkimukset ovat osoittaneet ympärileikkauksen vähentävän todennäköisyyttä saada HIV-tartunta. Myös Maailman terveysjärjestö WHO on alkanut varovasti muuttaa asennettaan myönteisemmäksi ainakin HIV:n pahimmin koettelemilla alueilla Afrikassa.

Ympärileikkauksen perinne juontaa juurensa pääosin varhaisista kulttuureista, joissa peniksiä muutettiin rituaalinomaisesti alkaen peniksen miltei halkaisevista paisuvaiskudoksen syvistä viilloista aina sukuelimien alueen ihon täydelliseen poistoon asti. Äärimmäisen vakavat vammat toivat kenties miehelle yhteisössään korkeamman aseman tai toimivat siirtymäriittinä lapsuudesta miehuuteen.

Nykyisin yleisesti tunnetulla miesten ympärileikkauksella on tässä suhteessa yhteys menneisyyteen, sillä nykymuotoisella miesten ympärileikkauksella on samoin jo alkujaan pyritty yhteisön kollektiiviuden lujittamiseen ja yksilön aseman määrittelyyn yhteisössä.

Mikä tässä oli sitä uskonnollista syytä?

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:

Ei sitten saanut mitään kipulääkitystä? :o Sattuhan tuo viisaudenhampaanpoistokin aivan s*nasti jos ei mitään sen päälle ota.

Sai kipulääkkeet, mutta ne ei kuulemma auttaneet.

Mikä tässä oli sitä uskonnollista syytä?

No mietipä sitä. Mielestäni näillä perusteilla lääketieteelliset menevät kyllä minkä tahansa uskonnollisen syyn ohi.

Onhan se naturel-pippeli nimenomaan jumalan luoma, miksi sitä pitää ihmisen korjailla?

Näinpä. En ymmärrä mäkään ilman lääketiet. syytä, kuten en muitakaan "turhia" leikkauksia. Eri asia sitä paitsi sitten jos itse asiasta päättää, mutta se että tollanen päätös tehdään ilman että lapsi ite voi siihen vielä mitenkään vaikuttaa :(
Edelleenkään mulle ei selvinnyt ne loistavat perustelut miksi se ympärileikkaus on niin tärkeää, mitä uskonnollista siihen esinahkaan liittyy?
Hyväksyttekö samasta syystä tyttöjen sukupuolielinten silpomisen, jos se on uskonnolla perusteltu?

ympärileikkautuilla miehillä tuntoaisti peniksessä on huonompi kuin ympärileikkaamattomilla, joten leikatut miehet ovat usein kestävämpiä.

mutta jokainen nyt voi miettiä kumpi parempi. itse ainakin tahtoisin maksiminautinnon ja tuntoaistin mielummin kun kestävyyttä.

ja jos suomessa asuu, niin mitään tulehdusriskejä ei ole, ihan terveitä vehkeitä suomalaisilla on, ja vaan murto-osa on leikattu.

en omaa poikaa altistaisi kivuliaalle toipumisajalle vaan jonkun riitin takia.

kyllä se on vähintään yhtä kipeä, tai luultavasti kipeämpikin vauvalle kuin aikuiselle. :headwall:

ja kysykää vaan aikuisiällä leikatuilta miehiltä että oliko kipuja.

Ootte vaa kateellisia, kun ette saa tällasta... :whistle:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/1/11/Circumcised_penis_-_Flacid_and_Erect_-_High_Res.jpg/250px-Circumcised_penis_-_Flacid_and_Erect_-_High_Res.jpg

(ja muksujen silmät kii sitte ;) )

En antaisi tehdä tarpeettomana, kuten en naisen ympärileikkausta tyttövauvallekaan.
Voi tehdä vanhempana itse kun pystyy itse asian päättämään.
Jos lääketieteellinen syy olisi niin silloin asia eri.

Olen nähnyt ulkomaalaistaustaisen (kurdi) lääkärin tekevän vanhalle miehelle ympärileikkauksen. Ei ollut mikään pieni ja lyhytkestoinen operaatio. Puudutettiin moneen kohtaan peniksen tyveen. Välillä sitä katseli, että tuleeko tuosta enää kalua ollenkaan.

Samainen lääkäri kerksaili, että hän tekee uskontonsa piirissä pienille pojille (Suomessa!) ympärileikkauksia, oli tehnyt myös omalle pojalleen. Ja kehui myös sillä, että poikia hän ei puuduta näitä ympärileikatessaan, eihän häntä itseäänkään pienenä puudutettu. Kipu kuuluu asiaan.

Olen myös kohdannut poikavauvoja, joille on tehty jo synnytyssairaalassa ympärileikkaus, nukutuksessa.

Eli ap; jos harkitset ympärileikkausta, niin varmista, että tehdään tosiaan puudutuksessa tai nukutuksessa sairaala-olosuhteissa, eikä kaiken maailman uskonnon valtuuttamat puoskarit pääse sitä tekemään.

:$ :$

Mun mies on ympärileikattu jotain viisivuotiaana terveydellisistä syistä. Se sanoo kans vaan, että ihan peniksen kärki on karaistuneempi tunnoltaan, koska on aina altiina kankaan kosketukselle. Mutta eipä tuo häntä sekstatessa haittaa mitenkään.

Minusta tikkarinsa on oikein kiva tuollaisenaan.

Yhteistyössä