Pienen pojan pippelistä, apua!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "apua"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"apua"

Vieras
Meidän 5v pojalla on ollut ahdas esinahka ja nyt vihdoin se on alkanut liikkumaan. Tänään ennen kuin poika kävi nukkumaan niin näytti pippeliään ja sen pää oli sinertävä!? Ja virtsaputken suu hieman punainen (tosin onhan se normaalistikin hieman).

Onko kellään tietoa mistä tuollainen voi johtua? Jokin tulehdus?
En ole koskaan kuullut sinertävästä pippelistä :(

Kuvauksesi perusteella kuulostaa ihan tavalliselta. Joskus sinertää, joskus punertaa. Jos lapsi ei itse valita, että on kipeä, kutittaa tms. niin en usko että on huolta.

Jos on ihan oikeasti sininen (ei siis sinertävä, vert. esim. kun lapset uivat kesällä tuntitolkulla ja huulet sinertävät kylmästä) niin sitten varmaan näyttämään jonnekin.

Mulla on kaksi poikaa ja ikinä en ole poikieni esinahkojen kireyttä tutkiskellut. Joku lääkäri tais sanoaki, että esinahkaa ei saa vedellä pois terskan päältä esim. pesujen yhteydessä. Antaa pippelin olla rauhassa jollei ilmene vaivoja.

[QUOTE="apua";23081611]Meidän 5v pojalla on ollut ahdas esinahka ja nyt vihdoin se on alkanut liikkumaan. Tänään ennen kuin poika kävi nukkumaan niin näytti pippeliään ja sen pää oli sinertävä!? Ja virtsaputken suu hieman punainen (tosin onhan se normaalistikin hieman).

Onko kellään tietoa mistä tuollainen voi johtua? Jokin tulehdus?
En ole koskaan kuullut sinertävästä pippelistä :([/QUOTE]

Tottakai se puristuksissa sinertää. Kun esinahka on ahdas, on hyvä, että poika räplää. Se helpottaa esinahan venymistä, joka muuten tapahtuu kuitenkin jossakin vaiheessa. Parasta on, että lapsi itse tai äiti, venyttää esinahkaa. Sain sairaanhoitajalta neuvon hieroa korvapuikkoon vauvaöljyä ja pyöritellä sitä esinahan alla ja näin venytellä esinahka liikkuvammaksi. Sininen Helosan on hyvä voide, jos tulee pippelitulehduksia. Pesu kuuluu asiaan myös ja silloin on hyvä venytellä taaksepäin. Miehelläni on aikanaan osittain ympärileikattu esinahka ja sen tunnottomuus verrattuna piilossa olevaan terskaan haittaa kiihottumista, koska terska ei oikein hänellä kiihotu. Eli kokemuksesta sanon: venytelkäähän vain.

Yhteistyössä