pienen lapsen yökyläilystä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ??
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

??

Vieras
Gallupin tynkää. Kuinka pitkiä aikoja teidän lapset ovat olleet yökylässä yhtäsoittoa? Jäin tätä vaan miettimään, kun tuli puheeksi kaverin kanssa, että heidän 2-v lapsi oli viikon yökylässä mummolassa. Minusta viikko on kyllä aikamoisen pitkä aika noin pienelle lapselle. Ja ko. lapsi on kyllä ollut jo ihan parin kuukauden ikäisestä yöhoidossa ja tätä nykyä nuo kyläilyt tuntuvat olevan hyvin usein viikon mittaisia. Mummola ei kuitenkaan ole kuin tunnin ajomatkan päässä, joten ei pitäisi siitäkään olla kiinni. Meilläkin on yötsyilty, mutta vain yhden yön reissuja ja meilläkin on siis 2-v lapsi. Kiinnostaa siis miten muilla?

Meillä oli 1v3kk kaksi yötä putkeen mummolassa. Itse olin synnyttämässä ja mies pääsi sitten sairaalaan myös. Muuten vain yhden yön reissuja, kohta on siis 2v3kk. Niitäkin ehkä kerran parissa kuukaudessa korkeintaan.

7-10 vrk on ennätys, viime kesältä, lapset oli tuolloin jo 5½ v ja 7½ v.

Ei nuo parivuotiaina olleet kuin yhden yön reissuja yökylässä. Paitsi esikoinen, joka oli isovanhemmilla vissiin 2 yötä kun pikkuveli syntyi.

[QUOTE="pinni";24704146]Meidän lapset oli vasta kouluiässä ilman vanhempia yökylässä.

Viikkon on minun mielestä ihan liian pitkä aika 2 vuotiaalle.[/QUOTE]

Joo ja ei ole lapselle reilua, että täytyy 7v odottaa, että pääsee jonnekin yökylään ilman äitiä ja isää. Ei tuossakaan ole mitään järkeä, ei teidän vanhempienkaan kannalta.

Oma alle 3v on yhden yön kerrallaan. 7v oli kesällä kolme-neljä yötä mummolassa maalla, se on pisin aika. On ollut 6v iästä alkaen kyllä pari yötä useammankin kerran mummolassa, kun rakastaa niin siellä olla.

Meillä nyt 10 ja 11v olivat mun äidillä kolme yötä/neljä päivää, ja kovin oli kotiin mieluusti tulossa kun menin hakemaan.

Aiemmin vaan yhden yön keikkoja mummilla tai kavereilla.
Eiköhän ne kerkiä, vielä eivät ainakaan halua uudestaan useammaksi yöksi minnekkään.

Joo ja ei ole lapselle reilua, että täytyy 7v odottaa, että pääsee jonnekin yökylään ilman äitiä ja isää. Ei tuossakaan ole mitään järkeä, ei teidän vanhempienkaan kannalta.

Minkäs teet, jos ei ole paikkaa mihin yöksi laittaa. Tuskin nuo lapset ovat tuosta kovin traumatisoituneet, vaikka eivät olekaan keskenään yökyläilleet pieninä.

Meillä aloitettiin yökyläilyt 1-vuotiaana ja yhden yön on ollut kerrallaan, paitsi kerran kun mies oli ulkomailla työmatkalla ja mulle tuli paha migreeni. Silloin anoppi haki lapsen to, mun piti mennä hakemaan perjantaina mutta migreeni ei ollut mennyt silloin vielä ohitse ja jouduin sairaalaan yöksi. Lauantaina hain sitten lapsen. Lapsi oli tuolloin 1v10kk.

Meidänkin kavereitten lapsi oli parivuotiaana viikon yökylässä. Heille se sopi, mutta mä en kyllä vois nyt 2,5-vuotiasta jättää viikoksi hoitoon, vaikka varmasti saisinkin. Toki lapsi on ollut useamman päivän pelkästään äidin tai isän kanssa, mutta on eri asia olla kotona toisen vanhemman kanssa kuin mummulassa ilman vanhempia.

En laittaisi missään nimessä 2-vuotiasta lasta viikoksi yökylään. En antaisi 2-vuotiasta edes yhdeksi yöksi pois kotoa. Pienen lapsen paikka on kotona.

Minua säälittää lapset, joita viedään usein yöhoitoon. Miksi lapset hoidatetaan isovanhemmilla 24/7? Ovatko vanhemmat laiskoja, uusavuttomia vai uushaluttomia? Pieni lapsi ei tarvitse yökyläilyä. Lapset kyläilkööt äidin ja isän kanssa!

Meillä on yökyläilty aika vähän. Yhden yön reissuja alkoi olla vasta, kun lapsilla oli ikää melkein 2v ja 3v. Eka kahden yön reissu oli vuosi sitten, lapsien ollessa 3,5v ja 4,5v. Nyt olivat toista kertaa elämässään kaksi yötä poissa kotoa. Yhteensä ovat olleet varmaan alle 15 yötä poissa kotoa. Tosi harvoin on ollut näitä kyläilyn tarpeita.

[QUOTE="Äiti";24704292]En laittaisi missään nimessä 2-vuotiasta lasta viikoksi yökylään. En antaisi 2-vuotiasta edes yhdeksi yöksi pois kotoa. Pienen lapsen paikka on kotona.

Minua säälittää lapset, joita viedään usein yöhoitoon. Miksi lapset hoidatetaan isovanhemmilla 24/7? Ovatko vanhemmat laiskoja, uusavuttomia vai uushaluttomia? Pieni lapsi ei tarvitse yökyläilyä. Lapset kyläilkööt äidin ja isän kanssa![/QUOTE]
Haistanko lievää liioittelua? :D

Vanhemmilla voi olla kahdenkeskeistä menoa. Sitä kuuluisaa parisuhdeaikaa, suhteen hoitoa ja kipinän ylläpitoa. Siinä mm. yksi syy sille, miksi 2 v lapsi voi yökyläilyä tarvita: vanhemmat eivät ole kotona, eikä pikkulapsi yksinkään voi olla...

Esikoinen tais olla ennen neljää ikävuotta pari kolme kertaa mummilassa korkeintaan kahden yön reissuja. Sitten tyssäs yöreissut siihen, kun ei enää halunnut mennä, kun tuli äitiä niiiiin ikävä :) Nyt 6,5 -vuotiaana ilmoitti, että haluaa syyslomalla mennä pariksi yöksi mummilaan.
Kuopus 2 v. oli ekan kerran yökylässä pari viikkoa sitten samaisessa mummilassa ja kaksi yötä kesti tämä reissu.

4 yötä oli poika tukiperheessä kesällä, eli ikää n. 3v 8kk.
Meillä poika on vähintään kerran kuukaudessa yökyläilemässä. Kerran kuukaudessa on tukiperheessä ja sen lisäksi ehkä kerran parissa-kolmessa kuukaudessa mummulla ja papalla tai kummitädillä.

Viikko on kyl aika pitkä aika pari vuotiaalle.

Viimeksi muokattu:
Ei oo lapset 6 ja 4 vee olleet koskaan. mut on mummo ollut meillä ja me muualla yötä. Pisin aika yksi yötä poissa ja lapset saa olla kotona omissa sängyissään nukkumassa.

Meiän nyt 1v11kk ikäinen lapsi on ollut n 10-kuisesta lähtien yökylässä mun vanhemmilla. Suunnilleen kerran kuussa (välillä 2 kertaa kuussa,välillä kerran 2 kuussa),yhden yön kerrallaan. Olemme olleet siellä myös koko perheenä sekä minä+lapsi yötä todella usein,ja vanhempani ovat myös hoitaneet lasta usein,sekä kyläilty puolin ja toisin. Isovanhemmat ovat siis olleet lapsen syntymästä asti hyvin kiinteä osa hänen elämäänsä,tutut ja turvalliset ihmiset ja myös heidän kotinsa oli tullut tutuksi jo ennen yökyläilyn aloittamista.

Pari viikkoa sitten lapsi oli 3 yötä putkeen yökylässä,ja hyvin meni kaikki. Viikoksi en silti jättäis noin pientä.. En edes halua olla erossa niin pitkään.

Kohta 3vee oli juuri ekaa kertaa mummolassa kaksi yötä peräkkäin. Reilu 1-vuotiaasta saakka yökyläillyt harvakseltaan siellä yhden yön kerrallaan aiemmin. Viikko tuntuu kyllä tosi pitkältä ajalta noin pienelle,jollei siihen löydy erityistä syytä. Lyhyet poissaolot ja yökyläilyt tekevät sen sijaan minusta hyvää niin vanhemmille kuin lapsille kunhan on tutut ja luotettavat hoitajat:)

Meidänkään lapset eivät ole olleet missään yökylässä ennen kouluikää. Yöllä meillä ollaan kotona - siis nukutaan. Ja päivisin äiti hoitaa lapset itse. En ymmärrä, milloin ja miksi lapset pitäisi yöhoitoon viedä?!

Meidän perheessä ei ole tullut yhtäkään yöhoitoa vaativaa tilannetta. Tuttu naapurinäiti on hoitanut kotonamme isompia lapsia, kun olen ollut synnyttämässä ja isä on ollut mukana synnytyksessä. Raivoraittiina emme harrasta ravintoloissa käymistä tai terassseilla istuskelua.

Jos yöhoito on ehdoton pakko, mielestäni paras vaihtoehto pienelle lapselle on järjestää hoitaja omaan kotiin. Lapsen vieminen viikoksi pois kotoa ei ole hyvä vaihtoehto. Lisäksi monella perheellä mummolat ovat satojen kilometrien päässä. Eivät ole potentiaalisia varahoitopaikkoja.

On myös jokaisen oma arvovalinta, pitääkö pienten lasten vanhempien harrastaa "kahdenkeskisiä menoja". Parisuhde punnitaan arjessa. Kenenkään parisuhde ei mene pilalle, vaikka lapsia ei pidetä yökylässä. Olen tehnyt mielenkiintoisen havainnon lähipiiristä. Ne vanhemmat, jotka ovat vieneet lapsia ahkerasti yöhoitoon omien menojensa takia, ovat eronneet. Ne vanhemmat, jotka ovat viettäneet tiiviisti aikaa kotona ja omien lastensa kanssa, ovat edelleen yhdessä - 15-25 vuoden jälkeenkin.

Pikkulapsi ei voi olla yksinään kotona. Äiti ja isä järjestäkööt menonsa pikkulapsen ehdoilla!

Eiköhän viikko ole suurimman osan mielestä vähän liian pitkä aika noin pienelle. Mutta en minä näitä jeesustelijoitakan ymmärrä. Niinkuin lapsi menisi rikki siitä, että on joskus mummolla yötä. Meillä kyllä mummo ja lapset ihan nauttii noista vierailuista eikä suinkaan traumatisoidu.

Tyttö meillä kulki melkein joka viikonloppu mummolassa (kahdella eri mummolla) 1-2 yötä. Nyt kun menin kouluun ja molemmat lapset meni hoitoon, niin tietysti harvemmin. Poika 1v3kk on nyt kahdesti ollut mummolla ja molemmillla kerroilla sen kaksi yötä. Pitäisin mieluummin yhden yön kerrallaan, mutta ei viitsi ajella tuota tunnin ajomatkaa kuitenkaan joka päivä, ja pojalla ei ole ollut mitään hätää. Aiotaan antaa vaikka viikoksikin kun ovat isompia ja jos mummot jaksaa. Onhan nuo yhdessä melko vilperttejä.

Yhteistyössä