Pienen lapsen ripuli

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huokaus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huokaus

Vieras
meidän 9kk pojalla on ollut kolmisen päivää maha löysällä. Siis ihan vesiripulilla, jossa mukana muutamia hassuja kokkareita. Poika muuten iloinen, ei vaikuta kipeältä. Voiko joku ruoka-aine aiheuttaa tämän reaktion vai onko vain joku pöpö kyseessä? Oon saanu nyt kolme yötä vaihella lakanoita ja pyjamia kun yöllä kakkaa ja heti tulee läpi. Yleensä ei siis yöllä koskaan kakkaa. Esikoinen joten mulla ei aiempaa kokemusta lapsen ripuloinnista ole. Mikä siihen auttaa?
 
meidän 9kk pojalla on ollut kolmisen päivää maha löysällä. Siis ihan vesiripulilla, jossa mukana muutamia hassuja kokkareita. Poika muuten iloinen, ei vaikuta kipeältä. Voiko joku ruoka-aine aiheuttaa tämän reaktion vai onko vain joku pöpö kyseessä? Oon saanu nyt kolme yötä vaihella lakanoita ja pyjamia kun yöllä kakkaa ja heti tulee läpi. Yleensä ei siis yöllä koskaan kakkaa. Esikoinen joten mulla ei aiempaa kokemusta lapsen ripuloinnista ole. Mikä siihen auttaa?


Apteekissa myydään ripulointiin tarkoitettua nestelisää, osmosal muistaakseni nimeltään.... sitä pitäisi ainakin juottaa, että pysyy nestetasapaino kunnossa. Nythän liikkeellä noro viruksen aiheuttamaa ripulointia, pienelle lapselle kyllä suosittelisin lekurissa käyntiä tai ainakin soittoa neuvolaan.
Oletko syöttänyt tai juottanut jotain "uutta", mikä voisi vatsavaivan aiheuttaa?

jokatapauksessa juominen ensiarvoisen tärkeää, jos pissa muuttuu tummaksi, tai sitä ei tule ollenkaan/vähän, lääkäriin äkkiä.
me ollaan vietetty päivystyksessä tunteja tuon takia...vaikka mukamas joi tarpeeksi, ei sekään riittänyt....
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos vinkistä. Mullakin kävi tuo noro mielessä mutta ajattelin sen olevan paljon vakavampaa ja ärhäkämpää. Toinen on niin iloinen ja reipas ja sitte välillä kuuluu vaan turahus ja kaikki vaatteet läpi... Huoh. Olen juottanu tavallista enemmän maitoa ja vettä. Hedelmäsoseita potun sijaan. Porkkanavelliäkin jotta suolisto putsaantuis mutta se auttaa vaan ihan hetken ajan. Kun vellin syö niin kakkaa noin kahden tunnin päästä, se on kiinteämpää mutta silti erilaista.
Toissapäivänä lapsonen maisteli suklaamunaa, voiko se aiehuttaa tämän? Siitä kuitenkin on aikaa jo muutama päivä, voiko se vielä pitää mahaa sekaisin?
 
Kokemusta on kahden ripulin verran. Molemmilla kerroilla kesti 9 päivää. Ekalla kerralla vauva oli 4-kuinen ja kun soittelin lääkäriin, sanoivat että jos syö (joi vaan maitoa siinä vaiheessa) hyvin ja on muutenkin suht normaali, ei ole tarvetta mennä lääkäriin. Sanoivat, että jos rupeaa oksentamaan niin sitten mentävä koska pieni kuivuu niin helposti. Meinasi usko mennä moneen kertaan sen reilu viikon aikana.
Toisella kerralla oli 1v2kk vanha ja silloin alkoi oksentamisella. Ripuli kuitenkin kesti 9 päivää, eikä lääkäriä tarvittu.
 
Kokemusta on kahden ripulin verran. Molemmilla kerroilla kesti 9 päivää. Ekalla kerralla vauva oli 4-kuinen ja kun soittelin lääkäriin, sanoivat että jos syö (joi vaan maitoa siinä vaiheessa) hyvin ja on muutenkin suht normaali, ei ole tarvetta mennä lääkäriin. Sanoivat, että jos rupeaa oksentamaan niin sitten mentävä koska pieni kuivuu niin helposti. Meinasi usko mennä moneen kertaan sen reilu viikon aikana.
Toisella kerralla oli 1v2kk vanha ja silloin alkoi oksentamisella. Ripuli kuitenkin kesti 9 päivää, eikä lääkäriä tarvittu.

Eikä siis ollut mitään poppaskonsteja, annettiin sitä mikä vaan suinkin maistui ja reilusti juotavaa.
 
Viimeksi muokattu:
Veikkaan jotain pöpöä, mutta en tiedä sitten... Jos vauva juo riittävästi, niin kaikki on ok. Voi myös koittaa sitä Osmosalia antaa, mutta se on tosi pahaa... Apteekissa on kyllä muutakin, paremman makuista siis, mm. Floridral. Meillä oli esikoisella tuossa iässä rota ja siitä selvittiin sillä, että vauva jaksoi imeä maitoa tunnin välein + söi hiukan hedelmäsosetta, meillä tosin vauvalla oli myös kuumetta ja oli kipeä muutenkin. Veisin vauvan lääkäriin jos alkaa tuntua muutenkin kipeältä tai jos pissaa ei tule riittävästi. Vauva kuivuu yllättävän nopeasti, sen kanssa ei parane viivytellä.
 

Similar threads

Y
Viestiä
4
Luettu
3K
Aihe vapaa
vierailija
V

Yhteistyössä