Pienen lapsen "rankaisemisesta"

Tuli vaan mieleen, että kun meillä on suunnilleen 2 vuotias lapsi. Tekee kaikkea kiellettyä aika useasti :whistle: Enkä sano että tekis aina pahalla.

Esim. tänään repi minua naamasta aika pahasti, no, sanoin tiukalla äänellä että äitiä ei saa repiä kun se sattuu. Alkoipa taas heti itkemään kun tiukasti sanoin.

Välillä kun on tahallaan esim. maidot mukista kaatanu lattialle tai riehunu liikaa pöydässä, oon vieny makkarin sängylle hetkeksi rauhottumaan. Tästäkös meteli syntyy! Loukkaantuu ja itkee verisesti.

Oon miettiny, et saako noin pienen esim. viedä "jäähylle", vai ymmärtääkö edes että on tehny jotain väärin? Ihankun oisin jostaan lukenu ettei noin pieni ymmärrä rangaistuksen tarkoitusta.. että jos on tehny jotaan pahaa ni siitä seuraa jotain..
En tiedä tajusitteko :D
 
meillä käytössä arestipenkki.siinä istutaan jos ja kun kolttosia on tehty.selitän miksi siihen joutuu ja aika hyvin jo vajaa 2vee ymmärtää että miksi ei saa leikkiä ruokapöydässä,repiä tai lyödä.ajatelkaa jos kaikki hyväksytte niin mitä seon kun lapsi kasvaa? miten puolustaudutte murkkuikäisen lyönneiltä kun lapsi näkee ja oppii et hei tämähän on hyväksyttävää. sanotte että sinne on aikaa mutta ei ole. Lapsuus on lyhyt aika
 
no kyllä kaksivuotias ymmärtää, mikä on kiellettyä ja mikä ei. se on eri asia, välittääkö siitä vai tekeekö silti pahojaan. meillä on myös arestipenkki käytössä. nykyään jopa tehoaa joskus.. tai sit on muuten vaan vähän järkeä tullu päähän..
 
Salama McQueen
Meillä poju (villi ja kovapäinen...) on nyt 2 v 2 kk ja noin 3-4 kk on ollut jäähypenkki käytössä. Sinne viedään rauhoittumaan, jos ei mene kiellot perille. Eka varoitetaan ja sitten jos vielä pöllöilee, niin menee jäähylle. Yksin en lasta sinne jätä, vaan on riittävästi hälle kun joutuu eristyksiin "kaikesta kivasta" äidin seurassa. 2 min istutan penkillä ja jos koittaa tulla pois, estän.

Mun mielestä yksin jättäminen on hylkäämistä, toimii noin myös kun kuvasin. Useimmiten meillä jo riittää kun varoitetaan jäähystä.
 
Noissa esimerkkitapauksissa mä omieni kanssa silloin aikoinaan tein näin...

-Jos lapsi repi mua naamasta (en kyllä muista tämmöistä tapahtuneen, mutta jotain vastaavaa: lyönyt, nipistänyt ym.), niin mä otin lasta käsistä napakasti kiinni ja sanoin äkäisellä äänellä ettei saa tehdä noin.

-Mukin kaatamisesta on joutunut pois ruokapöydästä ja se on ollut sitten sen ruokailun loppu.

Mutta parempi tapa minusta on keskittyä neuvomaan miten tehdään ja kehua hirveästi onnistumisista ja tukea ja kannustaa lasta teoissaan =)
 

Yhteistyössä