Pienen lapsen oksentelu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hermoraunio
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Hermoraunio

Vieras
Meiän 3-vuotias on oksentanu aamusta asti. Kaikki pienetkin nestetipat tulee ulos viiden minuutin sisällä juomisesta. Juo kyllä mielellään ja paljon. Muutaman kerran on tullut vihertävää vetistä ripulia. Makoilee sohvalla mutta jaksaa jutella ja katsella telkkaria. Miten kauan tällästä voi katsella kotona kun mikään ei sisällä pysy? Pitäiskö miettiä tiputukseen menoa jotta rauhottuis? Tähän mennessä perheen oksentelut on loppuneet siihen kun on tullut ne sappinesteetkin ylös mutta tämä ei ole rauhottunut siitäkään.

vielä muutama tunti, mutta sitten pitää jo kysyä päivystyksestä, mitä kannattaa tehdä, ellei ala tokeneen. Erityisesti, jos kuume nousee, pitää mennä käymään tsekkaan tilanne.

kuulostaa kovin rota-virukselta, tosin voi olla jotain muutakin vatsapöpöä....mut lapsi kuivuu nopeasti,tarkkaile yleisvointia ja herkästi yhteys päivystykseen jos ei ala helpottaa.
missäpäin tollasta tautia liikkeellä?

Lääkäräissä käytiin mutta laitti kotihoitoon. Itse olisin mieluusti jäänyt lapsen kanssa tiputukseen. Juo kyllä edelleen hyvin mutta kaikki tulee ylös. Osmosalia olen saanut menemään mehun seassa. Lääkäri ei ollut edes huolissaan vaikka pissaa ei tule:( Miten kauan elimistö kestää pissaamattomuutta? Ite olen tosi huolissani:(

Vieläkin lapsi on sairaana. Eilisenkin päivän oksenteli mutta joi edelleen hyvin. Puolen yön aikaan oksensi jonka jälkeen lopetti. Sitten nousikin kuume ja alkoi ripuli. Nyt oksensi taas muutaman kerran kun sain vähän jugurttia syötettyä. Tänään on juonut aika vähän, mikään ei kelpaa. Väkisin olen juottanut. Melkein koko ajan vaan nukkuu. Olen edelleen aika huolestunut mutta päivystyksen mielestä kaikki kuuluu asiaan eikä ole lapsella ole hätää. Pissaa tulee tosi vähän, eipä ole tänään tainnut pissata kun kerran tai kaksi.

Ei pissaa varmasti tulekaan kun noin antaa yli ja ripuloi. Elimistö käyttää sen vähänkin itse mitä kostuketta saa. Oletko kokeillut pillimehut ja mehujäät yms. joista saisi nestettä ja sokeriakin? Sitä Osmosalin antoa kannattaa jatkaa vaan, vaikka menisi kuinka vähän. Väsymyskin kuuluu asiaan noin monen päivän tyhjennyksen jälkeen, mutta jos alkaa olla todella vetämätön eikä ole normaali sairas itsensä niin mene käymään päivystyksessä, älä soita. Niiden on tehtävä tilannearvio silloin.

osmosalia kannattaa ehdottomasti antaa. sipsejä kans esim raffeleita voi antaa ni saa suolaa niistä. kokeile pillimehuja,pillimaitoa,kylmänä ja huoneenlämpöisenä. sit joku pirtelön tekeminen vois olla tai mäkkärin pirtelön jos vanhempi hakis ja sais juoda mäkkärin astiasta

onko verikokeet katottu että elimistön nestetasapainoarvot ei heitä kauheesti?

kyl pissaa pitää joka päivä tulla muutama kerta,muuten munuaiset on vaarassa kun kuona-aineet ei poistu

osmosalia ei mene enää mitenkään, sylkee pois. mehujäätä yms. meni eilen, tänään ei niitäkään. sipsejä ei huoli. pillimehua menee jonkun verran, mustikkakeittoa olen laittanut ruiskulla suupielestä mutta valuttaa sitäkin pois. verikokeita ei katottu, painoa pitää seurata, se on pysynyt samana koko ajan.

Kehottaisin ottamaan lääkäriin uudelleen yhteyttä. Se, että lapsi on noin voimaton ettei jaksa muuta kuin nukkua, ei ole hyvä merkki. Kuume, ripuli ja oksentelu yhdessä voivat kuivattaa elimistön todella nopeastikin.

Yhteistyössä