Pienen lapsen nukutus leikkausta varten

  • Viestiketjun aloittaja huomenna
  • Ensimmäinen viesti
huomenna
Juu, varmaan on magneettikuvaus tai sitten lapsi humautetaan, että lääkäri saa rauhassa tunnustella kättä. Tuota ensimmäistä vaihtoehtoa pidän tällä hetkellä todennäköisempänä, koska kättä jo sörkkinyt niin moni lääkäri, eikä selvää ole sillä lailla tullut. Ikävä puoli tuossa on se, että kun kyseessä ei ole leikkaus, eivät varmaan pistä maskia vaan kanyyli tuikataan suoraan käteen:/ Sinänsä hassua, että minua huolestuttaa enemmän nuo toimenpiteet kuin se, mikä vika lapsen kädessä/kaularangassa tai jossain muussa on... No, huomenna asioiden pitäisi selvitä...tai sitten käsi toimii taas. Meille sanottiin, että jos ihmeparantuminen tapahtuu yön aikana, ei tarvitse mennä sairaalaan:D
 
"juups"
Turha sitä kanyyliäkään on pelätä. Sekin riippuu ihan lapsesta ja kaikesta mikä sujuu. Ei maski ole välttämättä sen perempi. Meillä lapsi piti maskia piikkiä ahdistavampana juttuna. Ja ne hoitajat ja lääkäri on tottunut tekemään lapsille noita toimenpiteitä. Kaikki menee varmasti ihan hyvin! Mä murehtisin eniten tota paastoamista. Tsemppiä matkaan ja toivottavasti selviää mikä kättä vaivaa. :)
 
"Vieras"
Ei varmastikaan ole "tarkoitus" nukuttaa lasta. Varmaankin kaiken varalle pyydetään paastoamaan, jotta tarvittaessa voidaan tehdä toimenpide samoin tein. Teillähän ei tainnut olla selvillä, mikä kädessä on, saati sitten mitä tehdään. Hyvässä lykyssä ei tarvita leikkausta eikä nukutusta, joten ihan turhaan noita tässä vaiheessa murehdit. :)
 
Meillä on lapsia nukutettu niin magneettikuvauksen, korvienputkituksen kuin nivustyräleikkauksenkin vuoksi.
Joka kerta kanyyli on laitettu ennen maskia. Emlaa on käytetty aina. MRI kuvauksiin on ollaan menty ovat lähettäneet emlat kotiin samalla kun on tullut tieto kuvausajasakin.

Mun veikkaus on se että lapsi rahoitetaan tarkempaa tutkimusta varten ja pidän röntgeniä todennäköisempänä kuvantamistapana sen vuoksi, että yleensä jonot magneettiin on hyvin pitkät ettei sinne vaan mennä kun tulee lääkärille yllättäen mieli kuvata.
 
Kanyyli ensin, on mun järkkymätön mielipiteeni.

Se laitetaan siksi, että saadaan HETI lääkittyä, jos menee nukutuksessa jokin pieleen.
Jos ensin 'alkunukutettais' maskilla ja lapsi saisikin jonkin massiivisen reaktion, hukattais kallisarvoista aikaa kun siinä kohden pitäisi alkaa etsiä suonta.

Joskus vaan sattuu ja tottakai se on kurjaa, mutta turvallisuus menee kyllä kivunkin edelle- mun mielestäni.

Esilääkityksen lapseni on saanut tablettina tai mikstuurana.
 
"vieras"
Juu kanyyli kyllä laitetaan ensin lapsille (ainakin tuolla sairaalassa, jossa itse olen töissä). Esilääkitys on hyvä juttu! Emla auttaa lapsilla usein ehkä enemmän henkisesti, kun sanotaan että se on jotain taikarasvaa tms. :)
 
Meillä on ollut pojalla kumminkin päin. Takana 2x putkitukset, yksi
murtuneen säären operointi ja kerran valmistelut viime hetkellä peruttuun magneettikuvaukseen.

Emlat oli aina, ilman niitä ei noita muksuja pistelläkään. Vain viimeisellä kerralla nukutettiin maskilla. Aikaisemmilla kerroilla saatiin pitkään tehdä töitä että kanyylin laitto onnistui. Toisiksi viimeisellä kerralla poika nukahti huutaen ja heräsi aivan paniinissa, sen jälkeen laitettiinkin kunnon annokset esilääkettä ja poika oli aivan rauhallinen salissa heräten hyväntuulisena.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;26996397:
Kanyyli ensin, on mun järkkymätön mielipiteeni.

Se laitetaan siksi, että saadaan HETI lääkittyä, jos menee nukutuksessa jokin pieleen.
Jos ensin 'alkunukutettais' maskilla ja lapsi saisikin jonkin massiivisen reaktion, hukattais kallisarvoista aikaa kun siinä kohden pitäisi alkaa etsiä suonta.

Joskus vaan sattuu ja tottakai se on kurjaa, mutta turvallisuus menee kyllä kivunkin edelle- mun mielestäni.

Esilääkityksen lapseni on saanut tablettina tai mikstuurana.
Tälle peesi, näin itsekkin ajattelisin. Vanhempien oma rauhallisuus tilanteessa varmasti tuo turvaa lapsellekkin. Sen sijaan jos lapset ovat kovin hermostuneita ja eivät luota hoitohenkilön ammattitaitoon hoitaa se lapsi niin varmasti se hermostuneisuus tartuu niihin lapsiinkin.
 
huomenna
No niin, ei olisi kannattanut valvoa eikä hermoilla... Osastolla ei tehty yhtään mitään. Lastenkirurgi tunnusteli käden ja totesi saman kuin kolme edellistäkin lääkäriä, että kädestä ei tunnu löytyvän mitään vikaa. Kysyin miksi lasta piti paastottaa ja vastaus oli että hän halusi varmistua että jos tunnustelemalla löytyisi jotain, operaatio päästäisiin tekemään vielä samana päivänä. Minusta on hölmöä, että miksi hän kuvittelee keskivänsä jotakin, kun muutkaan lääkärit eivät ole keksineet mikä on vialla:O Magneettikuvauksessa ei kuulemma luultavasti näkyisi mitään. No, me odottelemme. Seuraava kontrollikäynti on ensi viikon lopulla, eikä tarvitse paastota. Se on hyvä asia, että lapsi ei enää itke kivusta muuta kuin paitaa vaihtaessa, leikkii sujuvasti yhdellä kädellä ja on hyväntuulinen. Ihan hyvin voidaan odotella, mutta toivoisin että seuraavalla kerralla keksittäisiin jotakin eikä vain rääkättäisi lasta vääntelemällä kättä turhan päiten kun siitä ei ole löytynyt mitään yksittäistä kipukohtaa.

Kiitos edelleen kaikille keskustelijoille:) Toivotaan että jos johonkin toimenpiteeseen joudutaan, niin saadaan esilääkkeet ja emlat.
 
Khimaira
Meidän poika kun nukutettiin, niin sai sellaiset esilääkeet että oli "pelistä pois" siinä vaiheessa kun kärrättiin saliin. Eli voisin suositella esilääkkeitä ja tuskin nyt lapsia hoidetaankaan ilman esilääkitystä.
 
Toivottavasti menee itsekseen ohi ja kivut lakkaisivat.

Meillä ei koskaan nukuteta lasta pelkällä maskilla, jos ei ole aivan pakko (suonia ei kertakaikkiaan löydy). Siinä on juurikin se riski, että jos jotain menee vikaan, suoniyhteyden löytymiseen menee turhaan aikaa. Ja silloin se suoniyhteys on kuitenkin löydyttävä ja nopeasti, että saadaan lääkittyä. Maskin kautta toki voidaan silloinkin nukuttaa (joskin kanyylin kautta se on lapselle miellyttävämpää), mutta kanyyli pitää olla kädessä valmiiksi.
 
huomenna
No niin, toipuminen alkoi ihan itsestään. Peruttiin poliaika, kun käsi parani kahdessa päivässä. Jääpi sitten ikuiseksi arvoitukseksi mikä siinä oli vikana, mutta väliäkö tuolla.

Kiitos kaikille pohdinnoista!
 

Yhteistyössä