Piene vauvan korvien putkitus..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Kaisa"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"Kaisa"

Vieras
meneekö normisti jonoon vai nopeuttavatko?

Meil on juuri täytetty 4kk ja jo neljös oireinen korvatulehdus (kertaalleen perforaatio) ja tänään laitettiin lähete putkitukseen.. eli varautuakko 3:n kuukauden odotukseen?
Meil ei ole lapselle vakutusta eikä varaa yksityiselle (paljonko teil on yksityisella maksanu korvien putkitus.. ku oon kuullu et 1500€)

[QUOTE="vieras";23724540]Joo päälle 1000 e maksoi. Mutta moni ei edes laita alle 10-kiloiselle, koska nukutus on isompi riski pienellä.[/QUOTE]

no me on syöty jo 4 ab-kuuria ja ilmeisesti nyt kehittelee liimakorvaa.. et kumpi parempi?

Meidän 1v 8kk painaa 9 kg ja putket on olleet syksystä lähtien :D Meillä laitettiin kesän lopulla lähete ja syyskuussa päästiin putkitukseen. Nopeasti hoitui kaikinpuolin.

[QUOTE="Kaisa";23724553]no me on syöty jo 4 ab-kuuria ja ilmeisesti nyt kehittelee liimakorvaa.. et kumpi parempi?[/QUOTE]

Lääkäri päättää. Ja voi ohjata toiselle lääkärille jos itse epäröi. Meillä laitettiin 9-kiloiselle, kuudes peräkkäinen tulehdus päällä (ei yleensä tulehduksen aikana laiteta mutta minkäs teet jos on jatkuvalla syötöllä, ei liimakorva ollut kuitenkaan)

[QUOTE="Kaisa";23724553]no me on syöty jo 4 ab-kuuria ja ilmeisesti nyt kehittelee liimakorvaa.. et kumpi parempi?[/QUOTE]

Meillä putkitettiin vauvan korvat kun se oli 7kk vanha, sillä oli ehtiny olla 6 korvatulehdusta ja oli liimakorvat jo siinä vaiheessa. Meillä on vakuutus ja päästiin yksityiselle putkitukseen viikon varoajalla, tosi nopeesti siis. Julkisella puolella ois vieny 2-3kk. Meillä putkitus maksoi 680e josta vakuutus maksoi 90% ja me loput eli meidän osuus oli 68e. Mutta me saatiin alennusta hintaan kun toimenpiteen tekevä lääkäri on mieheni kavereita :D eli täällä se maksais normisti n 900e. Kyllä ne putket kannattaa ja on oikeestaan ihan pakko laittaa jos jo liimakorvia teettelee. Meillä vauva painoi 7kg sillon ku putkitettiin ja kaikki sujui oikein hyvin. Ja siitä asti on ollu korvat terveet, nyt vauva täyttää 10kk.

[QUOTE="vieras";23724613]Lääkäri päättää. Ja voi ohjata toiselle lääkärille jos itse epäröi. Meillä laitettiin 9-kiloiselle, kuudes peräkkäinen tulehdus päällä (ei yleensä tulehduksen aikana laiteta mutta minkäs teet jos on jatkuvalla syötöllä, ei liimakorva ollut kuitenkaan)[/QUOTE]

mulle lääkäri sano et mieluummin putket mitö toistuvia kuureja ja ite olen samaa mieltä

TÄH?!??! "nukutus isompi riski"=isompi riski KUOLLA SIIHEN, mutta vaadi sä vaan hei se putkitus, ettei tule sitä liimakorvaa....

Se ei ole täydellinen nukutus, vaan humautusnukutus. Jokaisella nukutuksella on riskinsä.

Vauvan kohdalla odottaisin sen, että kiloja on tarpeeksi. Meilläkin putkitettiin vauva 6kk:n iässä. Tarkkaa kilomäärää en muista, mutta ainakin lähemmäs 9 kg taisi olla paino.

[QUOTE="Just";23724783]TÄH?!??! "nukutus isompi riski"=isompi riski KUOLLA SIIHEN, mutta vaadi sä vaan hei se putkitus, ettei tule sitä liimakorvaa....[/QUOTE]

ei ne antibiotitkaan tai saati se korvatulehdus ole mitään vaarattomia.. itellä on esim. jääny pysyvä tinnitys korvatulehduksesta ja miehen siskolla on kuulolaitteet toistuvista korvatulehduksista johtuen.

[QUOTE="Kaisa";23725353]ei ne antibiotitkaan tai saati se korvatulehdus ole mitään vaarattomia.. itellä on esim. jääny pysyvä tinnitys korvatulehduksesta ja miehen siskolla on kuulolaitteet toistuvista korvatulehduksista johtuen.[/QUOTE]

Kuulon alenema ei jää heti, vaan vaatii montakymmentä korvatulehdusta. Korvatulehdus on sinänsä vaaraton, mutta jos takana on todella monta niitä, niin se voi vahingoittaa korvaa. Antibiootti vahingoittaa suolistoa, sen takia maitohappobakteerit on hyvä olla käytössä jatkuvasti.

Kuulon alenema ei jää heti, vaan vaatii montakymmentä korvatulehdusta. Korvatulehdus on sinänsä vaaraton, mutta jos takana on todella monta niitä, niin se voi vahingoittaa korvaa. Antibiootti vahingoittaa suolistoa, sen takia maitohappobakteerit on hyvä olla käytössä jatkuvasti.

mä ite olen sairastanu yhen ainoan korvatulehduken ja siitä on mulle jääny pysyvä tinnitys toiseen korvaan. Kuulin vastikään lapsesta joka on saanu yleisinfektion korvatulehduksen jälkitautina (oli bakteeri päässy verenkiertoon). Antibiotit myös laskevat vastustuskysyä.

Onko muita kokemuksia pienen korvien putkituksesta jne kuulin myös et vois olla mahdollista tehdä ilman nukutusta (kapalo + paikallispuudutus)

[QUOTE="vieras";23724540]Joo päälle 1000 e maksoi. Mutta moni ei edes laita alle 10-kiloiselle, koska nukutus on isompi riski pienellä.[/QUOTE]

Meille sanottiin että alle vuoteiselle ei laiteta putkia juurikin tuon nukutusriskin takia.
Eipä tässä ole vissiin mitään yleistä linjaa vaan jokainen lääkäri toimii parhaaksi katsomallaan tavalla.

miettikää jos meille ei laiteta putkia ni sit kärsimme jo mahdollisista liimakorvista vielä 8kk tai sit syömme kuureja kuurin perään. Nyt on syöty eka kuuri 7vk iässä jolloin tärykalvo pääs puhkeamaan ja sit kuuri n. 3vk välein ja aina eri + voimakkaampi

[QUOTE="Kaisa";23732178]miettikää jos meille ei laiteta putkia ni sit kärsimme jo mahdollisista liimakorvista vielä 8kk tai sit syömme kuureja kuurin perään. Nyt on syöty eka kuuri 7vk iässä jolloin tärykalvo pääs puhkeamaan ja sit kuuri n. 3vk välein ja aina eri + voimakkaampi[/QUOTE]

kirjoitin tossa aiemmin omasta vauvastani jonka korvat putkitettiin 7kk iässä ja meni hyvin ja korvat on siitä asti olleet terveet. Meidän vauvalla ehti tuohon ikään mennessä olla 6 tulehdusta+6kuuria ja yhden kerran puhkaistiin tärykalvot, ja viimeisen tulehduksen aikana toinen tärykalvo puhkesi itsellään. Kun putket sitte laitettiin niii oli jos liimakorviksi kehittyny kumpikin korva. Vauva pysyi kuurien välillä maks viikon terveenä ku taas tuli tulehdus ja uus kuuri. Nyt vauva on ollu 3kk korvien osalta terveenä MUTTA sillä on vähän väliä muutoin infektioita ja toissaviikolla se sairastui keuhkokuumeeseen ja joutui sairaalaan. Ilmeisesti ne toistuvat kuurit on syöneet sen vastustuskyvyn niin alas että tuli tuo keuhkokuume! Mä kyllä veisin vauvani putkitettavaksi jo pienenä jos kerran on toistuvia tulehduksia. Nukutetaanhan sitä ihan vastasyntyneitäkin ja tehdään leikkauksia jne, ja harva vauva niihin kuolee. Mun mielestä kevytnukutus ja putkitus on parempi vaihtoehto kuin toistuvat kuurit jotka syö vastustuskyvyn täysin.

[QUOTE="Kaisa";23732178]miettikää jos meille ei laiteta putkia ni sit kärsimme jo mahdollisista liimakorvista vielä 8kk tai sit syömme kuureja kuurin perään. Nyt on syöty eka kuuri 7vk iässä jolloin tärykalvo pääs puhkeamaan ja sit kuuri n. 3vk välein ja aina eri + voimakkaampi[/QUOTE]

Putkitukseen.
Tiedäthän sen, että putkitus ei takaa korvatulehdusten poissa pysymistä? Meillä ei tahdo oikein putketkaan auttaa korvatulehduskierteeseen. Aika tuskasta on välillä lapsen puolesta.

Putkitukseen.
Tiedäthän sen, että putkitus ei takaa korvatulehdusten poissa pysymistä? Meillä ei tahdo oikein putketkaan auttaa korvatulehduskierteeseen. Aika tuskasta on välillä lapsen puolesta.

joo tiedän.. mut kuitenki se helpottais lapsen oloa. Meil korvatulehdukset on sikäli oireettomia et ei flunssaa tms. ainoa selkeä oire on lapsen levottomuus + vetistävät silmät. 4kk neuvolassa paino oli tippunu +1 käyrältä -1 käyrälle ja lääkäri epäili et vois johtua nuista korvista. Tosin ei tämä mikään hoikkanen vauva ole, et ite mietin ennemminki sitä et ihan normi notkahdus joka voi olla seuraavaan neuvolaan jo tuplasti otettu takaisin. Olemme siis täysin tissimaidolla

putkitus autas kuitenki siihen että se erite tulis sieltä pois.. toki riskinä on se et putket eivät pysy paikallaan ja vauvan korvia pitää suojella vedeltä. Mut vauva uintiia emme harrasta muutenkaan