Pidätkö siitä jos lapsella on harrastus viikonloppu-aamuna?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lepo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

lepo

Vieras
Minä en, alkaa jo suoraansanoen vi***taa että sunnuntai-aamut on samaa hoputtamista ja pukemista kuin kouluaamut.
Kyllä minusta harrastukset kuuluu arkipäiviin, jos niitä haluaa. viikonloput on lepäämistä varten.
No, onneks mummo järjesti ton harrastuksen, joten hän myös vie lapsen sinne.. mutta jää tää aamurumba kuitenkin mulle ja tuntuu arkiaamulta kun lasta saa hoputtaa ja katsoa mitä pukee jne.

En. Meillä oli uinti lauantaiaamuna kello 8.30. Voi perse, että vihasin niitä aamuja. Ja uimari myös. Muut jäi kattomaan pikkukakkosta ja hän joutui lähtemään. Uimassa oli aina kivaa, mutta lähtö tökki ja pahasti. Nyt hän ui illalla ja hyvin menee.

[QUOTE="vieras";22158575]En. Meillä oli uinti lauantaiaamuna kello 8.30. Voi perse, että vihasin niitä aamuja. Ja uimari myös. Muut jäi kattomaan pikkukakkosta ja hän joutui lähtemään. Uimassa oli aina kivaa, mutta lähtö tökki ja pahasti. Nyt hän ui illalla ja hyvin menee.[/QUOTE]

Kuulostaa ihan hirveelle. Älytöntä.
Onneksi nyt illassa.:)

Meillä taas pojan lätkäpelit viikonloppuisin,hallilla piti olla taas tänään heti 11 jälkeen...
Onneks on peli nyt täällä kotihallissa jottei tarvii kammeta aamulla 5 aikaan bussiin pelimatkalle.

Aikoinaan noita harjoitusvuoroja jakaneena tunnen hyvin tämän vanhempien ajatusmallin: ei treenejä viikonloppuihin, eikä ainakaan viikonloppuaamuihin. Ei myöskään arki-iltoihin ennen klo 18 tai klo 19 jälkeen... Just just... :rolleyes:

Tässä vähän realismia teille: jos on 70 joukkuetta (kuten meillä oli), joista iso osa harjoittelee 3-4 kertaa viikossa, ja jos kaupungin seuralle myöntämistä vuoroista 80% on myönnetty viikonlopuille, niin se vain on täysin mahdotonta sijoitella niitä vuoroja niin, ettei kenellekään tulisi a) viikonloppuvuoroja tai b) viikonlopun aamuvuoroja.

Sitäkin usein valitettiin, miksi alakouluikäisten piti harjoitella viikonloppuna, miksi heille ei annettu niitä arki-iltojen vuoroja. Selitys on hyvin yksinkertainen: jos on (vanhempien) nuorten joukkue, joka harjoittelee neljä kertaa viikossa, ei kaikkia sen harjoituksia voi sijoittaa viikonloppuun. Ja jos seuralla on arki-iltoina käytössään yhteensä esim. 10 harjoitusvuoroa klo 18-20 välillä, niin on ihan mahdotonta saada tuollaista ihannevuoroa kaikille. Sen verran perheitä ja nuorten vapaa-ajan tarvetta kuitenkin aina huomioitiin, että samalle joukkueelle ei laitettu vuoroja sekä lauantaille että sunnuntaille.

Kaikista huvittavinta oli, että aina löytyi niitä vanhempia, jotka kaikista noista selityksistä huolimatta vielä jaksoivat valittaa, että "on ihan älytöntä, jos 9-vuotiaiden harjoitukset päättyvät vasta klo 20, meillä silloin jo mennään iltapesulle". Niin-niin, mutta entäs sitten ne 6-vuotiaat - milloin heidän kuuluisi harjoitella, että juuri sinun lapsesi saisi juuri sinun perheesi kannalta optimaalisen harjoitusajan? Ai niin - mitä väliä, eihän tässä muita tarvitse miettiä kuin omaa napaa... :headwall:

Alkuperäinen kirjoittaja tää-on-niin-tätä;22158957:
Aikoinaan noita harjoitusvuoroja jakaneena tunnen hyvin tämän vanhempien ajatusmallin: ei treenejä viikonloppuihin, eikä ainakaan viikonloppuaamuihin. Ei myöskään arki-iltoihin ennen klo 18 tai klo 19 jälkeen... Just just... :rolleyes:

Tässä vähän realismia teille: jos on 70 joukkuetta (kuten meillä oli), joista iso osa harjoittelee 3-4 kertaa viikossa, ja jos kaupungin seuralle myöntämistä vuoroista 80% on myönnetty viikonlopuille, niin se vain on täysin mahdotonta sijoitella niitä vuoroja niin, ettei kenellekään tulisi a) viikonloppuvuoroja tai b) viikonlopun aamuvuoroja.

Sitäkin usein valitettiin, miksi alakouluikäisten piti harjoitella viikonloppuna, miksi heille ei annettu niitä arki-iltojen vuoroja. Selitys on hyvin yksinkertainen: jos on (vanhempien) nuorten joukkue, joka harjoittelee neljä kertaa viikossa, ei kaikkia sen harjoituksia voi sijoittaa viikonloppuun. Ja jos seuralla on arki-iltoina käytössään yhteensä esim. 10 harjoitusvuoroa klo 18-20 välillä, niin on ihan mahdotonta saada tuollaista ihannevuoroa kaikille. Sen verran perheitä ja nuorten vapaa-ajan tarvetta kuitenkin aina huomioitiin, että samalle joukkueelle ei laitettu vuoroja sekä lauantaille että sunnuntaille.

Kaikista huvittavinta oli, että aina löytyi niitä vanhempia, jotka kaikista noista selityksistä huolimatta vielä jaksoivat valittaa, että "on ihan älytöntä, jos 9-vuotiaiden harjoitukset päättyvät vasta klo 20, meillä silloin jo mennään iltapesulle". Niin-niin, mutta entäs sitten ne 6-vuotiaat - milloin heidän kuuluisi harjoitella, että juuri sinun lapsesi saisi juuri sinun perheesi kannalta optimaalisen harjoitusajan? Ai niin - mitä väliä, eihän tässä muita tarvitse miettiä kuin omaa napaa... :headwall:

Juu mä tiedän juuri nuo ongelmat, mutta silti en pidä siitä että viikonloputkin aikatauluttuvat.

Tunnin päästä pitää olla jäähallilla, ei onneksi aikaisemmin. Viime talvena alkoi futisharkat sunnuntaisin klo 08:00, silloin kyllä välillä jätettiin väliin...Nykyään sitten nämä kiekkoharkat vaihtelevat viikonloppuisin, joko lauantai tai sunnuntai, aikaisintaan klo 10. Lisäksi viikonloppuisin on nuo pelit, yleensä sunnuntaisin, niihin sitten joutuu jo aikaisin lähtemään riippuen missä ovat.

Alkuperäinen kirjoittaja tää-on-niin-tätä;22158957:
Ai niin - mitä väliä, eihän tässä muita tarvitse miettiä kuin omaa napaa... :headwall:

Pitkä selitys ja tähän se sitten tiivistyy... Älä turhaan hakkaa päätä seinään. Näinhän se oikeasti menee ja pitääkin mennä. Jos/kun mä ja lapsi mietitään lapselle HARRASTUSTA niin totta hemmetissä sen on sovittava meidän aikatauluun. Vapaaehtoinen meno jonka on tarkoitus olla kivaa niin joo, miks mä muiden napaa silloin miettisin ja ottaisin lapselle harrastuksen mikä ei meille sovi?! Ja kyllä, saan myös sanoa ääneen, että olisi ollut kiva se tai se, mutta harmi kun aika on lauantaina klo.7.30. Onhan se perseestä, ei se selittelyistä muuksi muutu. Älä nyt sitä itseesi ota. :D

Mulla oli lapsena aina treenit viikonloppuisin ja ei se silloin haitannut. Oli myös kisoja, leirejä yms. Silloin päästettiin lapset kulkemaan harkkoihin yksinään joten eipä se vanhempien viikonloppuhin kummoisesti vaikuttanut. Vaikea sanoa kun oma lapsi ei ole velä harrastus iässä et tykkäisinkö vai en..

Onko harrastus sitten väärä jos ei lasta itseään kiinnosta sinne lähteä?

Meillä on vanhemmalla ratsastustunti klo 9.00 (hevonen on itse laitettava kuntoon joten tallilla oltava klo 8.00) nuoremman tunti 10.00.

Puoli 8 aikaan alkaa järjetön hoputus ja napina että pitää mennä jo, äiti tule autoon, sisko voi syödä leivän autossa jne...

Eli ongelmia ei ole, eikä haittaa yhtään aikainen harrastusaika, enemmän minua harmittaa kun 2x arkipäivinä päästään tallilta pois klo 21 jälkeen.

[QUOTE="Hassu";22159072]Pitkä selitys ja tähän se sitten tiivistyy... Älä turhaan hakkaa päätä seinään. Näinhän se oikeasti menee ja pitääkin mennä. Jos/kun mä ja lapsi mietitään lapselle HARRASTUSTA niin totta hemmetissä sen on sovittava meidän aikatauluun. Vapaaehtoinen meno jonka on tarkoitus olla kivaa niin joo, miks mä muiden napaa silloin miettisin ja ottaisin lapselle harrastuksen mikä ei meille sovi?! Ja kyllä, saan myös sanoa ääneen, että olisi ollut kiva se tai se, mutta harmi kun aika on lauantaina klo.7.30. Onhan se perseestä, ei se selittelyistä muuksi muutu. Älä nyt sitä itseesi ota. :D[/QUOTE]

Itse asiassa jos lapselle harrastusta miettii useammaksi vuodeksi, useimmiten tulee muutoksia aikoihin eikä perheen alkuperäinen ajatus sopivasta ajasta enää olekaan yksi yhteen sen harrastusajan kanssa.

En toki ota itseeni, mutta tosiaan monelle tuntuu olevan vaikeaa ymmärtää, miksi niitä harjoituksia sijoitetaan myös viikonloppuaamuille. Tuo "älytöntä"-kommentti (joka täälläkin jo näkyi) vaati mielestäni selityksen.

Niin me vuorojen jakajat tilanteeseen aikoinaan suhtauduimme, että silloin jako on mennyt tasapuolisesti, jos kaikkien mielestä muilla oli aina ne paremmat vuorot... :D Stressata ei vanhempien ärtymyksestä ja kommenteista kannattanut, koska lähtökohdat olivat mitä olivat.

Ihan hyvin voi lapsen kanssa harrastaa myös ihan perhepiirissä - todellakaan ei tarvita ohjelmoituja harrastuksia kaikille. Jos lapsi kuitenkin innostuu jostain harrastuksesta ja haluaa jatkaa, niin silloin vanhemmatkin voivat miettiä myös sitä, kumpi on loppujen lopuksi (ja pitkällä tähtäimellä) tärkeämpää: se, että äiti saa lauantaina lepoaamun vai se, että lapsella on harrastus, joka mahdollisesti kantaa aikuisiälle saakka ja joka tuo lapselle suunnattoman tärkeitä kokemuksia ja elämyksiä, jotka nekin kantavat pitkälle ja antavat eväitä tulevalle elämälle.

Ja juu - anteeksi, että tulin tätä ketjua sotkemaan. Olihan tässä vain kyse siitä, pitääkö joku niistä aamuista vai ei... :)

Ei onnistuisi meillä, ainakaan, jos minä olisin se harrastuksiin viejä, koska viikonloppuaamut ovat pyhitettyjä MINUN unelle ihan vain työni luonteen takia (baarimikko).

Viime vuonna tosin oli aina la-aamuisin lasten kerhot, mummin järjestäminä (hän siis myös vei lapset sinne niinkuin ap:n tapauksessa), minun ei tarvinnut kuin nousta hetkeksi ylös, laittaa lapsille jotain syötävää lautasille ja vaatteita esille, lapset sitten itse pukivat päälle, kävivät vessassa ja hammaspesulla ja menivät ihan omatoimisesti syömään. Olivat syömässä ja minä takaisin sängyssä, kun mummi tuli sisälle (esikoinen avasi jopa oven itse ja on mummilla vara-avaimetkin, joilla pääsee sisään, jos ei kukaan avaa). Tytöt ovat aina olleet hyvin omatoimisia ja myöskin innokkaita kerhoonlähtijöitä, joten ei muuta tarvinnut kuin sanoa, että kohta mummi tulee viemään heidät kerhoon, kun he jo kilpaa valmistautuivat lähtöön, kumpi on ekana valmiina. Ihanat muksut ja ihana mummi, joista olen erittäin kiitollinen. :heart:

Nyt mummi opiskelee, mutta kun opinnot loppuvat (ensi kuussa), kerhokäynnitkin todennäköisesti jatkuvat.

Mulla oli aikanaan ratsastustunnit lauantaiaamusin klo 9, mut onneks oli talli sen verran lähellä ja itsellä ikääkin jo sen verran et itse hoidin aamutoimet ja suoriuduin tallille ajoissa.
Nyt jos pitäis vastaaville tunneille tirppaa lähtee kuskaamaan niin vois tulla pari rumaa sanaa aamuisin

Ei haittaa. Meillä on aina harrastettu viikonloppuisin. Kaikkien kolmen kans käyty 2vuotta vauvauinnissa aina lauantaisin ja nyt on lauantaisin isommat luistelukoulussa. Lapset 7v 5v ja2,5v.

Meillä pojalla lätkätreenit lauantaisin ja sunnuntaisin.Toinen vuoro on aina aamujää.
Tänään kello soi kuudelta ja hallilla oltiin seiskalta.
Kyllähän se vähän kirpasee mutta jääpä sitten pojalle aikaa olla kavereiden kanssa loppupäivä ilman että tarvii kelloa vilkuilla et kohta täytyy treeneihin lähteä.
Ja poika lähtee aina mielellään ja nurisematta.Niin paljon rakastaa lätkää.

Meillä on lauantai-aamuna klo 11:30 lasten tanssitunnit. Joudun muutenkin heräämään vauvan kanssa klo 6-7 joten mitäs tuo harrastus nyt tuossa haittaa. Sitä paitsi en pidä siitä että tarhan päälle olisi vielä alkuillasta harrastus. Päivästä tulisi kovin pitkä kun puhutaan kuitenkin 3- ja 4-vuotiaista.

EN pitäis enkä pidä itsellenikään. Hetken jouduin etsimään tallia joka järjestää aikuisten tunteja arki iltoina, muut ois ollu lauantaisin... Mä en halua sitoa viikonloppuja niin että ei esim voitais reissuun lähteä kun on harrastukset "tiellä"

Yhteistyössä