"Pidän omista lapsistani, mutta RAKASTAN lapsenlapsiani."

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pupulainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pupulainen

Vieras
Kalskahtaako tuo muidenkin korvaan jotenkin oudolta? Onko tuollainen ajattelu ihan yleistäkin, tai edes normaalia? Eikö tuo ole omia lapsia kohtaan aikamoisen loukkaavaa, mutta myös painostavaa jos ei niitä lapsenlapsia meinannut 50-60 vuotiaalle mummolle "antaa"?

Meille on esikoinen tulossa (mummon ensimmäinen lapsenlapsi) ja kun tulevalla mummelilla on tuollainen ajattelumaailma, niin voidaanko olettaa että hän ei tule meitä jättämään omaan rauhaamme vielä ainakaan muutamaan vuoteen, vaan roikkuu lapsessamme kuin viimeisessä henkireiässään...? :/

Lapsenlapsi on ihan eri asia kuin oma lapsi, lapsenlapselle ehtii antaa aikaa ja pitää hyvänä ihan erillä tavalla kuin omaa lasta. Rahaa on yleensä mummolan väellä enemmän jaettavaksi kun on vain omat ja puolison menot. Ja lapsenlapsi on ihana myös siksi että sen voi antaa vanhemmilleen kun kiukuttelee :wave:

Useimmille ihmisille lapsenlapset on tärkeimpiä maailmassa (tärkeämpiä kuin omat lapset) ja tuovat paljon iloa, kun ne eivät ole omia lapsia, joista tarvitsisi niin hirveästi ottaa vastuuta ja hoitaa. Jolloin aikaa jää kaikkeen kivaan puuhailuun lastenlapsien kanssa. Olisi aika kauheata, jos riistäisit tuon ilon häneltä.

Minusta tuo kuulostaa oudolta. Ja ihan jo senkin vuoksi että tuleva mummo kertoo tuon etukäteen, ennenkuin lapsi on edes syntynyt! :o Miten hän voi tietää kuinka tulee tuota lastenlasta rakastamaan? Etenkin jos omista lapsistaankin "vaan" tykkää..

Eihän sitä tiedä miten tuo menee kun lapsi on maailmassa. Hieno juttu jos on sitten mummon silmäterä, mutta mistä sitä tietää. Voikin olla vaan suuret puheet, kunnes näkee ja muistaa mitä se pienen lapsen kanssa on jne.

En tietenkään riistä, mutta olen jo hieman huolestunut etukäteen mummon vouhotuksesta. Meinaa esimerkiksi kuulemma sairaalaan esikoistamme katsomaan, vaikka sekä me että sairaala on vierailut kieltänyt. Ja tokihan meillekin omana pienenä perheenämme pitää suoda oma rauhamme, jolloin olemme vain "perheen kesken", emmekä jatkuvasti velvollisia tuomaan mummon tyhjään elämään sisältöä?

Odottaa kuulemma jo eläkeaikaansa, jolloin saa olla lapsen kanssa kokoajan....!

Mun äiti on sanonut, tosin vasta kun lapsenlapsi oli jo syntynyt, että rakastaa lapsenlastaan enemmän kuin omaa lastaan.
Meillä näkyy niin, että on aika herkästi huomauttelemassa jos lasta kielletään, eli ei saisi kieltää ja lapsi on täydellinen, eli vaikka tekisi mitä niin mummo vaan hymyilee ja toteaa ettei lapsi tarkoittanut mitään.
Me ei anneta lasta hoitoon sinne, kyläillään kyllä.
Mummo suurinpiirtein palvoo lasta(ei muita lapsenlapsia kuitenkaan, vaan tuota ekaa) mikä on hieman outoa, ja siksi suosittelisin omien kokemusten perusteella että pidätte rajat mummolla ettei puutu liikaa teidän lapsenkasvatukseen ja tukahduta lapsen persoonaa liialla paapomisella ja palvomisella.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
En tietenkään riistä, mutta olen jo hieman huolestunut etukäteen mummon vouhotuksesta. Meinaa esimerkiksi kuulemma sairaalaan esikoistamme katsomaan, vaikka sekä me että sairaala on vierailut kieltänyt. Ja tokihan meillekin omana pienenä perheenämme pitää suoda oma rauhamme, jolloin olemme vain "perheen kesken", emmekä jatkuvasti velvollisia tuomaan mummon tyhjään elämään sisältöä?

Odottaa kuulemma jo eläkeaikaansa, jolloin saa olla lapsen kanssa kokoajan....!

Noh, mummo on ihan innoissaan, kun hänestä tulee mummo. Se on hieno asia ja ylpeydenaihe. En usko, että hän tosissaan koko ajan kuvittelee olevansa lapsenlapsensa kanssa tekemisissä, joten varmasti saatte rauhassakin olla. Tietysti, hän haluaa nähdä lapsenlastansa usein, varsinkin kun se on pieni söpö vauva ja vauvathan on useiden mielestä ihania! Sanokaa vaan hänelle, jos hän liian usein tahtoo nähdä vauvaa ettei se nyt sovi..

No juuh. Kyllä mun mielestä ihan omiaan tulee eniten rakastaa.
Mun vanhemmat ei kyllä yritäkään ohittaa rakkaudessaan meitä lasten vanhempia. Vaan ovat niinkuin toissijaisia huolehtijoita, jotka myös huolehtivat meistä lapsistansa. Ja aika samaan tyyliin on anoppi ja appikin.

Alkuperäinen kirjoittaja Merengue:
Mun vanhemmat ei kyllä yritäkään ohittaa rakkaudessaan meitä lasten vanhempia. Vaan ovat niinkuin toissijaisia huolehtijoita, jotka myös huolehtivat meistä lapsistansa. Ja aika samaan tyyliin on anoppi ja appikin.

Olisitko mustasukkanen, jos et saisi rakkautta niin paljon kuin lapsesi? :D

No eihän tuo nyt ole terve tapa ajatella. Kyllähän luulisi lastaan rakastavan vähintään yhtä paljon kun on ollut hänestä vastuussa ja elänyt tiiviisti hänen kanssaan. Voi olla niin ettei isovanhempi ole ollut läheinen omien lastensa kanssa eikä ole osannut kohdata heitä ja nyt sitten idealisoi suhteen lapsenlapseensa. Tuo suhdehan on tavallaan helpompi, vailla arjen vastuuta ja tiukkaa rajojen asettamista, siksi se voi myös vääristyä "sunnuntaisuhteeksi", joka nähdään pelkästään myönteisiä tunteita sisältävänä ja ennenkaikkea halutaan nähdä sellaisena. Mielestäni tuossa ap:n tilanteessa on jo ripustautumisen ainekset kasassa - kannattaa pitää tervettä välimatkaa mummoon.

:D Voisin mä jopa olla.

Ja mitä pahaa siinä olisi? Mun mielestä tuollainen rakkauden jakaminen, sulle enemmän tolle vähemmän, on julmaa. Jokaisessa aikuisessa, tai ainakin meissä lapsena kaltoinkohdelluissa, asuu aina se pieni lapsi, joka kärsii valtavasti (kyllä, vielä aikuisenakin) jos vanhemmat eivät rakasta tai hyväksy tai rakastavat ja sanovatkin sen vielä jotakuta toista enemmän.

PEESI.

Mun anoppini ripustautuisi totaalisesti lapsenlapseensa, jos sellaisen saisi. Miehestäänkin hänen on selvästi ollut vaikea irrotautua (onneksi mies on tehnyt sen itse) ja voin kuvitella kuinka hänen sisällään kiehuu, kun poika on mennyt valitsemaan vapaaehtoisesti lapsettoman elämän. Toki "kostoksi" saamme kyllä kuulla näitä lapsenlapsihaaveista joka kerta, kun tapaamme... Monta vuotta jo!

Minkä ikäinen mahdat olla?

Samaa mieltä kuin Merengue. Ja itse olen 40v. Ainakin minussa elää ikuisesti sisäinen lapsi, joka haluaa tietää että hällä on äiti ja isä, niin kauan kuin niissä henki pihisee.

Valitettavasti meidän lapsella vaan on myöskin ap:n kaltaiset isovanhemmat, tosin miehen puolelta. Tulee joskus mieleen, että onko ne tehnyt lapsensa vaan siksi että saisivat lapsenlapsia.

Mitä sitten vaikka niillä on enemmän rahaa kuin oli silloin kun omat lapset oli pieniä? Miten se shoppailu liiittyy mitenkään rakastamiseen? Sitä paitti, itsekin oon jo niin vanha että kyllähän meillä rahaa on kertynyt jota tuhlata lapsiin jos tekee mieli. en itse ymmärrä ollenkaan sitä asiaa että appivanhemmatkin on halunneet heti lapsien synnyttyä nopeasti takaisin töihin ja nyt lastenlasten aikaan sitten halusivat jäädä ennenaikaiselle eläkkeelle jotta saavat olla heidän kanssa ja hoitotätiksikin ryhtyä.

Mun mielestä tässä asetelmassa on kysymys vain siitä että isovanhemmat ei osaa elää omaa elämää vaan ovat ryhtyneet lasten pois muutettua ainoastaan odottamaan niitä lapsenlapsia ja nyt haluavat rakentaa elämän niiden ympärille. Ja kun meille riittäis ihan se kerta viikkoon kahvittelu kun meillä on ihan oma perhe ja oma elämä.

Ja kysymys myös siitä että korjailevat asioita mitkä on jäänyt harmittamaan aikoinaan omien lasten kanssa. Mutta ei se ole lastenlasten tehtävä luoda heille elämää eikä korjata heidän menneisyyden mokiaan.

Sitä appivanhemmat tosiaan hokee, että saa vain ne hyvät puolet kun voi aina viedä lapsenlapset kotiin sitten kun ei enää halua niiden kanssa olla ja heittää äidin syliin kun alkavat kiukutella. Ja sitten oikeasti kuvittelevat että kolikolla ei ole kääntöpuolta, että he eivät missaa mitään lapsenlapsen elämässä vaan ovat yhtä tiiviisti mukana kun omiensa kanssa aikoinaan.

Sen takia meidän pitäisi sallia heidän käyvän päivittäin jotta näkevät kuinka kuopus kehittyy kun yrittää opetella kävelemään juuri nyt. Halusivat esikoisen vauvauintiin mukaan ja rankuttivat siitä joka viikko. Eläkkeelle jäätyään anoppi olisi halunnut viedä häntä muskariin minun sijaan. Ovat ostaneet pyörät, sukset ym. ja ilmoittaneet että haluavat opettaa heitä. Sori vaan mutta nää on meidän lapset ja mulla on ihan oikeus ilman huonoa omaatuntoa harrastaa lasteni kanssa esim. muskaria, hiihtoa, uintia tai ihan mitä vaan, ilman että mun pitää pyytää isovanhemmat aina mukaan ettei ne vaan missais mitään!?

Oma äitini on sanonut, että rakastaa kyllä enenmmän omia lapsiaan, kuin lapsenlapsiaan- jos rakkautta voisi jotenkin määrällisesti mitata. Mutta rakastaa kyllä lapsenlapsiaankin, ja että heidän rakastamisensa on tavallaan helpompaa kuin omien lasten. Sitä on "vapaampi" rakastamaan, kun ei ole sitä vastuuta 24/7 . Oma kasvatustyö on jo tehty ja omat lapset saateltu aikusiuuteen. Lastenlasten kohdalla voi keskittyä hemmotteluun ja yhdessäoloon. Lastenlapsiinsa sitä ei peilaa varmaan itseään samalla lailla, kuin on tehnyt omien lastensa kanssa- joista on peilannut omaa äitiyttään ja ihmisyyttään.

Alkuperäinen kirjoittaja sellasta se on:
Samaa mieltä kuin Merengue. Ja itse olen 40v. Ainakin minussa elää ikuisesti sisäinen lapsi, joka haluaa tietää että hällä on äiti ja isä, niin kauan kuin niissä henki pihisee.

Valitettavasti meidän lapsella vaan on myöskin ap:n kaltaiset isovanhemmat, tosin miehen puolelta. Tulee joskus mieleen, että onko ne tehnyt lapsensa vaan siksi että saisivat lapsenlapsia.

Mitä sitten vaikka niillä on enemmän rahaa kuin oli silloin kun omat lapset oli pieniä? Miten se shoppailu liiittyy mitenkään rakastamiseen? Sitä paitti, itsekin oon jo niin vanha että kyllähän meillä rahaa on kertynyt jota tuhlata lapsiin jos tekee mieli. en itse ymmärrä ollenkaan sitä asiaa että appivanhemmatkin on halunneet heti lapsien synnyttyä nopeasti takaisin töihin ja nyt lastenlasten aikaan sitten halusivat jäädä ennenaikaiselle eläkkeelle jotta saavat olla heidän kanssa ja hoitotätiksikin ryhtyä.

Mun mielestä tässä asetelmassa on kysymys vain siitä että isovanhemmat ei osaa elää omaa elämää vaan ovat ryhtyneet lasten pois muutettua ainoastaan odottamaan niitä lapsenlapsia ja nyt haluavat rakentaa elämän niiden ympärille. Ja kun meille riittäis ihan se kerta viikkoon kahvittelu kun meillä on ihan oma perhe ja oma elämä.

Ja kysymys myös siitä että korjailevat asioita mitkä on jäänyt harmittamaan aikoinaan omien lasten kanssa. Mutta ei se ole lastenlasten tehtävä luoda heille elämää eikä korjata heidän menneisyyden mokiaan.

Sitä appivanhemmat tosiaan hokee, että saa vain ne hyvät puolet kun voi aina viedä lapsenlapset kotiin sitten kun ei enää halua niiden kanssa olla ja heittää äidin syliin kun alkavat kiukutella. Ja sitten oikeasti kuvittelevat että kolikolla ei ole kääntöpuolta, että he eivät missaa mitään lapsenlapsen elämässä vaan ovat yhtä tiiviisti mukana kun omiensa kanssa aikoinaan.

Sen takia meidän pitäisi sallia heidän käyvän päivittäin jotta näkevät kuinka kuopus kehittyy kun yrittää opetella kävelemään juuri nyt. Halusivat esikoisen vauvauintiin mukaan ja rankuttivat siitä joka viikko. Eläkkeelle jäätyään anoppi olisi halunnut viedä häntä muskariin minun sijaan. Ovat ostaneet pyörät, sukset ym. ja ilmoittaneet että haluavat opettaa heitä. Sori vaan mutta nää on meidän lapset ja mulla on ihan oikeus ilman huonoa omaatuntoa harrastaa lasteni kanssa esim. muskaria, hiihtoa, uintia tai ihan mitä vaan, ilman että mun pitää pyytää isovanhemmat aina mukaan ettei ne vaan missais mitään!?

Hienosti analysoitu, peesaan täysillä.

Oma äitini on sanonut, että rakastaa kyllä enenmmän omia lapsiaan, kuin lapsenlapsiaan- jos rakkautta voisi jotenkin määrällisesti mitata. Mutta rakastaa kyllä lapsenlapsiaankin, ja että heidän rakastamisensa on tavallaan helpompaa kuin omien lasten. Sitä on "vapaampi" rakastamaan, kun ei ole sitä vastuuta 24/7 . Oma kasvatustyö on jo tehty ja omat lapset saateltu aikusiuuteen. Lastenlasten kohdalla voi keskittyä hemmotteluun ja yhdessäoloon. Lastenlapsiinsa sitä ei peilaa varmaan itseään samalla lailla, kuin on tehnyt omien lastensa kanssa- joista on peilannut omaa äitiyttään ja ihmisyyttään.
voin kompata tohon koska sai oman lapsen jo 18 vuotiaana ja nyt oma pojanpoika 15v vanhin lapsenlapsista joita on nyt jo 9 en ketään niistä rakasta yhtään enempää kuin omia lapsiania joita on 3 mutta kaikki lapsenlapset on yhtä rakkaita ne eivät vain olen minulla 24//7 joten voin rakastaa niitä kaikkia silloin kun minulle sopii antaa aikaani jokaiselle erikseen

Yhteistyössä