Pian 5v poikani haluaa nukkua vieressä...teenkö itselleni koiranpalveluksen???

• Viestiketjun aloittaja Mammukka
  • Ensimmäinen viesti
Mammukka
Mies on yöt töissä ja pojallani näyttäis olevan lievä äiti-kausi menossa. Hän ei suostu nukkumaan omassa sängyssään, tai sit joudutaan käymään siitä hirveä käden vääntö. Jos hän on nukahtanut omaan sänkyynsä (2krt/10:stä), niin aina otan hänet yöllä viereeni jos hän on halunnut tulla. Toisaalta haluisin olla tiukkana, enkä antaa hänen nukkua sängyssäni mutta toisaalta, onko se niin vakavaa...ei se enää 10 vuoden päästä viereeni mangu...vaikka haluisinkin... Vinkkejä kiitos!

..
Mulla myös.. 7- ja 5-vuotiaat veljekset löytyvät melko usein aamulla minun vierestäni. Nukahtavat kyllä omiin sänkyihinsä, mutta lähes joka yö hiippailevat viimeistään aamuyöllä mun sänkyyn. Olen ajatellut että nukkukoon sitten, tuskin ne kovin montaa vuotta tuota viitsivät tehdä.

Ihan sama juttu täällä. Yhtäkkiä ei vaan suostunut omaan huoneeseen nukahtamaan, sanoi että on ikävä... Hirveetä huutoa illat. Noh, hää on sit nukkunu meidän makkarissa jo yli kuukauden päivät, peti tehtiin lattialle meidän sängyn viereen. Jos meidän sänkyyn tulis niin kukaan ei nukkuis.... Mutta muutenkin nyt on jotenki sellanen vaihe että tulee paljon syliin ja halailee jne... Ehkä tää on joku vaihe, ja en tiiä voiko pienät koskaan kieltää tulemasta lähelle :ashamed: Eiköhän ne jossain vaiheessa sitten omaa tilaa tarvii enemmän ja ite ehdota omaan huoneeseen menoa taas. Viimeistään sit 18-veenä B)

Mia
Minun 6 v eskari on nyt äitin poika. Erosimme lapsen isän kanssa kesällä ja ajattelin, että lapsi tarvitsee turvaa. Hän ei myöskään halua olla yksin. Ei ne enää 15 vuotiaina siihen tule. Nauti lapsestasi, kun vielä tulee viereen :)

Mammukka
Alkuperäinen kirjoittaja marhe:
Miksei lapsi saisi tulla viereen nukkumaan? Ja varsinkaan jos yöllä herää ja pelottaa jostain syystä?
Tottakai on tervetullut aina yöllä jos haluaa viereen. En tiedä miksi asia vaivaa minua. Haluisin pitää hänet koko ajan vieressä mutta kun neuvolassakin sanottiin että lapsen pitää nukahtaa omaan sänkyynsä. Kai luulen tekeväni jotain väärin ja peruuttamatonta.

Mammukka
Alkuperäinen kirjoittaja marhe:
Miksei lapsi saisi tulla viereen nukkumaan? Ja varsinkaan jos yöllä herää ja pelottaa jostain syystä?
Tottakai on tervetullut aina yöllä jos haluaa viereen. En tiedä miksi asia vaivaa minua. Haluisin pitää hänet koko ajan vieressä mutta kun neuvolassakin sanottiin että lapsen pitää nukahtaa omaan sänkyynsä. Kai luulen tekeväni jotain väärin ja peruuttamatonta.

Kukin tyylillään
Mä meen yöllä paijaamaan uneen kun lapsilla on painajaisia. Mut sääntö on että ennen 6:tta ei saa mun sänkyyn tunkea, koska en saa nukuttua. En kyllä ollenkaan pahana pidä jos kuka pystyy vaan nukkumaan... meillä esikoinen kuitenkin nukkui 3,5 vuotiaaksi samassa huoneessa.

hiu
Pikkuveljeni ryhtyi nukkumaan äitini vieressä vanhempiemme erotessa. Veli oli silloin 7v. Aina äidillä ollessa kömpi äidin viereen nukkumaan. Äiti kyseli tuttavapsykologilta asiasta, ja tämä vastasi suurinpiirtein näin: Anna lapsen tulla vierellesi mutta pidä huolta, että hän tietää ettet sinä tarvitse häntä siihen. Eli siis lapsella on lupa tulle vierellä, mutta täysi lupa myös nukkua omassa sängyssään.

Parin vuoden jälkeen pikkuveljeni lopetti äidin vieressä nukkumisen ja sen jälkeen ei enää ikinä ehdottanutkaan moista. Eikä tullut viereen kun äidin uusi miesystävä tuli pikkuhiljaa kuvioihin vaikka niinä öinä, kun hän ei ollut meillä, nukkui äidin vieressä.

Turkilmas
Meillä nukkuu välillä tuo esikoinen meen sängyssä. Ja hän täyttää ens kuussa 8. Ei mahdu enää nukkumaan meidän välissä, joten jos poika nukkuu meidän sängyssä niin toinen meistä vanhemmista nukkuu sitten pojan sängyssä :D.

Mies totesi että jos armeijan lomilla pyytää vielä viereen nukkumaan, niin sitten ei enää päästetä :D :D

ääliö
mistä tälläisiä idiootteja tulee..... voiko 5 vanha lapsi tulla viereen jnejne ja muut palstalaiset ämmät jotka itkee vastaavaa johan nyt 5 vuoden vanha nukkuu omas sängys ja onko mitään järkeä sitä siihen ottaa ihan niin kuin se olisi joku vitun vauva.... voi jumalauta anna viel tissiä sille... ja ihmettele sit jos se vanhenmiten asuu viel kotona ja on eristynyt muusta maailmasta jne jne jne mikä helvetin tarvi sitä on koko ajan muksua hoivata ja pitää sitä pienenä pitäiskö jossain vaihees kertoa mikä on väärin ja mitä ei saa tehdä eikä vain hyysätä?`!?!?!?!?

...
Alkuperäinen kirjoittaja ääliö:
mistä tälläisiä idiootteja tulee..... voiko 5 vanha lapsi tulla viereen jnejne ja muut palstalaiset ämmät jotka itkee vastaavaa johan nyt 5 vuoden vanha nukkuu omas sängys ja onko mitään järkeä sitä siihen ottaa ihan niin kuin se olisi joku vitun vauva.... voi jumalauta anna viel tissiä sille... ja ihmettele sit jos se vanhenmiten asuu viel kotona ja on eristynyt muusta maailmasta jne jne jne mikä helvetin tarvi sitä on koko ajan muksua hoivata ja pitää sitä pienenä pitäiskö jossain vaihees kertoa mikä on väärin ja mitä ei saa tehdä eikä vain hyysätä?`!?!?!?!?
No niin, siinä kuulimme totuuden! Voi meitä tyhmiä, jotka pidämme lapsiamme pieninä ja läheisyyttä tarvitsevina :( Todella väärinhän se on jos lapsi haluaa nukkua lähellä vanhempiaan. Ja aivan varmasti tuolla keinoin tulee eristynyt ummikko lapsesta jne. MINUN KÄY SÄÄLIKSI LAPSIASI ÄÄLIÖ, JOS SINULLE ON SELLAISIA SUOTU!!!

heh
Otin lapseni 3-vuotiaana viikonlopuksi viereen kun työt aloitin että saa aamuisin kauemmin nukkua.
Viihtyi vieressä melkein kymmenen vuotta, luulin ettei koskaan lähde. Nukkui kyllä joskus omassa sängyssä ja vieraiden aikaan mutta muuten vieressä.

heh
ja siis kolme ekaa vuotta nukkui omassa huoneessa ja sängyssään vauvasta saakka. Omaa laiskuuttani töihin mentyä otin viikonlopulla viereen niin sai nukkua kauemmin ja siitähän riesan lykkäsi vuosiksi. Sänkyni vain 120cm ja poika kasvoi koko ajan.

Meillä 5-vuotias ei koskaan oo halunnut nukkua vieressä, aina yksin omassa sängyssä. Mutta tänään yllättäen kysyi saako tulla viereeni. Annoin tottakai luvan, koska tiedän tämän olevan vain yksi - korkeintaan pari yötä kestävä juttu. Tänään vain iski iskä-ikävä ja pappan kuolema kaivertaa kovin pienen mieltä. Oikeastaan olen iloinen kun kerrankin halusi tulla äidin viereen :D

lippe
Mun 3v poika on nukahtanu ihan vauvasta omaan sänkyynsä. Noin vuosi sitten otin viereen, kun oli paha korvatulehdus, enkä jaksanu juosta toisessa huoneessa paijaamassa. Sen jälkeen on hipsiny joka yö mun viereen. Oon niin tottunu siihen, että nukun itse asiassa paremmin ku poika on vieressä. Ja nyt se on sit viikon verran saanu tulla jo illalla mun sänkyyn, jos haluaa. :)

mä vierotan mun kaksivuotiaan tänä yönä pois vierestänukkumisesta. Muuten olisi ihanakin nukkua pienen vieressä, mutta kun yöt on mennyt ihan hulinaksi nyt kk:n aikana. Tyttö vaan kiipeilee ja venkslaa, potkii ja höpöttää kun tulee joskus kahden jälkeen mun viereen. Viime yönä valvottiin kolme tuntia putkeen. Tyttö kuitenkin nukkuu samassa huoneessa, mun sängyn melkein vieressä, joten turvaton olo tuskin kuitenkaan tulee, varsinkin jos käyn vähän paijaamassa.

Pontti oli se, että miksei antaisi tulla viereen niinkauan, kun se ei ketään häiritse.

niin
Alkuperäinen kirjoittaja ääliö:
Jos sinulla on lapsia, voisimme parinkymmenen vuoden kuluttua verrata kumman lapsista on kasvanut tervepäisiä ja itsenäisiä aikuisia. Minun lapseni saavat turvaa ja läheisyyttä ihan niin pitkään kuin he tarvitsevat. Äidin ja isän syli tai vierus on aina heille avoin, kun he sitä kaipaavat.
Läheisyydellä ja lämmöllä kasvaa pieniä ihmisiä, jotka saavat itsenäistyä ja rohkaistua omaan tahtiinsa. Terve itsenäsityminen lähtee siitä, että lapsi saa kasvaa omassa tahdissaan -häntä ei pakoteta olemaan isompi ja aikuisempi kuin hän on. Lasta voi rohkaista kasvussaan, mutta ei milloinkaan pakottaa, kun kyse on peloista ja turvan hakemisesta. Pakolla ja liian varhaisella itsenäisyyteen pyrkimisellä kasvaa epävarmoja ja tunnehäiriöisiä aikuisia - kuten varmaan olet huomannutkin.
Voisin lyödä melkoisista summista vetoa, että läheisyydellä ja turvalla kasvatetuista lapsista kasvaa onnellisempia aikuisia kuin pakolla, pelottelulla tai sylin ja läheisyyden kieltämisellä. Jos et minua usko, voit tutustua myös kehityspsykologiaan.

Yhteistyössä