Pian 4 v:n toruminen ja mielen pahoittaminen, miten pitäisi toimia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Tyttö täyttää pian 4 v ja nyt on kuukauden ajan olllut sitä, että kun hän tekee jotain väärää ja torun/oikaisen häntä, niin tytön alahuuli alkaa väpättämään ja kohta tulee tulee itku. Syynä on hänen mukaan se, että hänelle tulee paha mieli, kun torun häntä ja se, kun äiti on hänelle vihainen. Miten mun pitäisi näissä tilanteissa toimia?

Yleensä toruminen ei ole isosta asiasta. Viimeksi tyttö meinasi potkulaudalla törmätä puistossa pienempään. Pysäytin hänet ja käskin katsomaan tarkemmin eteensä tai muuten täytyy lopettaa. Ja alahuuli alkoi väpättämään...

Meillä on reilu 2v sama. Vaikkakaan ei osaa vielä ilmaista välttämättä että miksi tulee paha mieli torumisesta. Mutta pakko se on vaan torua. En ala ainakaan vähättelemään tai perumaan torumista, vaan selitän, miksi olen sanonut.

Lohdutan lasta että ei tässä kuinkaan käynyt. Ei tarvi olla paha mieli. Ja selitän tarkemmin miksi toruin. "Ei ole hätää. Täytyy varoa pienempiä, ettei tule törmäystä. Voi tulla tosi kipeää jos törmää potkulaudalla toiseen. Nyt täytyy vain olla varovaisempi niin voit jatkaa potkuttelua."

samanikäinen ja alkanut nyt pikkuhiljaa olemaan "järkyttymättä" jos vähän torutaan tai tiukkaan sävyyn puhutaan. Ollut siis aina varsin kiltti lapsi ja itkenyt sydäntä särkevästi pienestäkin opastuksesta tms.,mutta nyt siis helpottumaan päin. Olen vaan aina selittänyt tilanteen,miksi siis kielsin ja etten ole vihainen ums.

Alkuperäinen kirjoittaja Meillä;26836545:
samanikäinen ja alkanut nyt pikkuhiljaa olemaan "järkyttymättä" jos vähän torutaan tai tiukkaan sävyyn puhutaan. Ollut siis aina varsin kiltti lapsi ja itkenyt sydäntä särkevästi pienestäkin opastuksesta tms.,mutta nyt siis helpottumaan päin. Olen vaan aina selittänyt tilanteen,miksi siis kielsin ja etten ole vihainen ums.

ums = tms

Meillä on päiväkodissa paljon noita lapsia, jotka pahottavat mielensäö kun he ovat tehneet tyhmästi ja heitä torutaan. Itse neuvoisin, että lapselle saa tulla paha mieli, koska on itse on tehnyt väärin ja tyhmästi. Jos lasta alkaa lellimään ja hellimään siitä, niin eihän lapsi ikinä opi tajuamaan tekojensa seurauksia ja empatiaa toisia ihmisiä kohtaan, vain hän on maailman napa ja ja hänelle ei saa tulla paha mieli, mutta muille saa. Itse vaatisin että lapsi pyytää anteeksi tekosiaan, jolloin kaikille tulee parempi mieli ja asia on sillä selvä.

mielestäni ei lellimistä tms. jos torumisen syy käydään läpi ja halitaan lopuksi. Tyttö siis kiltti ja herkkä,tosi vähän mistään joutunut sanomaan. Pojalle sai sanoa paljon enenmmän,kiltti hänkin ,mutta paljon vilkkaampi,ei ollut moksiskaan kielloista... siis yleensä totteli,mutta murehtimaan ei jäänyt.

Vastaavissa tilanteissa tai jälkikäteen niistä puhuttaessa kerron lapselleni, että rakastan häntä silti, vaikka joudun joskus ojentamaan. Että pidän lapsesta, vaikka en aina olekaan ilahtunut siitä, miten hän käyttäytyy. Meillä tämä on auttanut.

Yhteistyössä