PHKS Kokemuksia?

  • Viestiketjun aloittaja Synnyttämään
  • Ensimmäinen viesti
Synnyttämään
Käytiin PHKS:ssa tutustumiskäynnillä ja meille jäi paikasta lievästi sanottuna huonot kokemukset. Kätilö joka meille paikat esitteli oli talon vanhin, muistaakseni 36 vuotta alalla ollut tiukka nainen. Ajatuskin hänestä synnytyksessä puistattaa. Hän vähätteli meidän vierailijoiden kysymyksiä, joita ei sitten kukaan loppujen lopuksi uskaltanut enää edes esittää. Hänestä ei huokunut tippaakaan lämminhenkisyyttä.

En heitä kuitenkaan kirvestä vielä kaivoon vaan haen tässä nyt Päksissä synnyttäneiden kokemuksia.

Sattuiko kohdalle mukava kätilö? Entä muu henkilökunta? Pääsikö isä mukaan alussa tehtävään tutkimukseen? (Tämä kiinnostaa siksi, kun kätilö ainakin meidän ryhmällemme sanoi heti aluksi, että isä istuu tunnin käytävässä eikä pääse mukaan kun äiti tutkitaan). Muualla asuvat tuttavani ovat tuotakin kommenttia kovasti ihmetelleet.. Tarjottiinko teille eri vaihtoehtoja synnytysasennon valitsemiseen? (Saimme kätilöltä sen käsityksen, että sängyssä ne lapset parhaiten maailmaan tulevat)..
Jäiko paikasta minkälaiset fiilikset noin niinkuin yleensä?
 
Itse olen synnyttänyt Päksissä, vajaat pari kuukautta sitten. Taidan tietää sen kätilön joka teille paikat esitteli... Mulla oli synnytyksen loppuvaiheen eli jälkeisten synnytyksessä ja tikkaamisessa samainen kätilö. Oli aika napakka täti. Muut olivat aivan ihania ihmisiä! Muut olivat nuorempia (olin 2vrk synnytysosastolla), kuuntelivat mitä haluan ja kertoivat kaiken mitä tarvitsi tietää. Kunnioittivat äidin toiveita. Minä synnytin sängyssä mutta jos olosuhteet olisivat olleet toiset niin varmasti olisin saanut muuallakin kokeilla synnyttämistä (mulla siis ei ollut muuta vaihtoehtoa kuin sänky). Niin, ja mies sai olla jokapaikassa mukana! Eivät häätäneet milloinkaan miestä pois vierestä, itseasiassa pariin otteeseen pyysivät miehen apua laitteiden kanssa. Mulle jäi erittäin hyvä mieli synnytyksestä, ehkä juuri kätiön avulla.
Synnyttäneiden osasto onkin sitten ihan eri juttu. Pidä puolesi niin kaikki menee hyvin.
Onnea koetukseen!

 
Itse olin miehen kanssa viikolla PHKS:ssa tutustumiskäynnillä ja meille sattui todella mukavan oloinen kätilö esittelijäksi ja samoin osastollakin oli mukava nainen kertoilemassa. Tämä kätilö kanssa sanoi, että aluksi isät odottelee käytävässä alkututkimuksen, mutta sen jälkeen kyllä kaikessa mukana. Kätilö esitteli kaikki kivunlievitykset ja synnytysasento mahdollisuudet ja korosti yksilöllisiä ratkaisuja, että ei todellakaan puhunut pelkästään sängystä.

Itselle jäi paikasta positiivinen kuva, tosin kaikenlaisia juttuja on kuullut ja tietty itseä myös moni asia mietityttää ja arveluttaa terveydenhuoltoalan ihmisenä.

Mutta yritän suhtautua luottavaisena, mutta kyllä tarvittaessa aika kriittisesti ja vaativastikin ja miestäkin olen evästänyt pitämään puoliani ja olemaan korvat tarkkana, mikäli itsellä ei voimia ole.

Osastolta olen kuullut monen suusta, että imetyksen suhteen voi tulla tiukkojakin kommentteja, joista moni äiti on pahoittanut mielensä. Eli niihin varautuen..

Tsemppiä synnytykseen !

=) kisumisu 39+2
 
Itse synnytin PHKS:ssä kohta kaksi vuotta sitten ja kokemukset ovat ensikertalaisena ihan hyvät- toisaalta kun ei tiennyt mitä odottaa niin ehkä siksikin tuntui, että kaikki oli ok.
Alkututkimuksessa isä ei saanut olla mukana, mutta sen jälkeen pääsimme yhdessä perhehuoneeseen odottelemaan varsinaista synnytyksen käynnistymistä- kotona oli mennyt lapsivedet, mutta supistukset alkoivat vasta sairaalaan tultuamme.
Sitten siirtyilimme pikkuhiljaa synnytyssaliin- kätilö joka otti meidät vastaan, lopetti työvuoronsa aamulla ja seuraava aloitti kun olimme siirtyneet saliin ja synnytys alkoi pikkuhiljaa käynnistymään...
Kätilö oli vanhempi naishenkilö jonka apuna oli kätilöharjoittelija- kätilö oli mukana oikeastaan vasta varsinaisessa tohinassa- aukeamistani seurasi lähinnä harjoittelija, joka oli erittäin miellyttävä nuori nainen.
Synnytyssalin henkilökunnasta ei pahaa sanottavaa.

Synnyttäneiden osastolla henkilökunta oli näin ensikertalaisesta ystävällistä ja auttamisenhaluisia- ensimmäiset vuorokaudet antoivat äidin levätä ja toipua synnytyksestä, kyselivät vointia usein.
Ainoa missä olisin halunut hieman enemmän apua, on imetys ja sen sujuminen- poika syntyi hieman etuajassa ja oli keltainen ja valohoidossakin, eikä alkanut kunnolla imemään- ote ei ollut oikea ja koin, etten saanut riittävästi apuja asiaan. Kotiuduimme huonoin eväin tässä asiassa, sillä taistelin imetysasiassa vielä pitkään kotonakin!

Muuten kokemus oli positiivinen eikä pahaa sanottavaa ole!

Ensikertalaisena ei vain aina älyä vaatia kaikkea mitä tarttis!
 
Synnytin PHKS:ssa pari kuukautta sitten. Isä olisi päässyt alkututkimukseen mukaan jos olisi halunnut. Meidän isä ei halunnut vaan odotti käytävässä viitisentoista minuuttia. Siirryimme melko pian perhehuoneeseen odottelemaan. Kätilö kävi n,ntunnin välein meitä katsomassa. Siirryttyämme saliin meitä kurkattiin useammin. Mutta aika rauhassa saimme olla. Sitten kun alkoi tapahtua olikin sali täynnä porukkaa. Kätilöt meidän kohdallamme olivat mukavia. Meillä oli ainakin neljä eri kätilöä koska toimitus kesti senverran kauan että oli monta vuoronvaihtoa. Kokemus oli mukava ja toiveitani kuunneltiin ja huomioitiin.
Osastolla olikin sitten eri meininki. Näin ensikertalaisena hieman hämmensi jokaisen erilaiset neuvot imetyksen ja vauvanhoidon suhteen. Kun yksi neuvoi näin niin toiselle tapa olikin ihan väärä..
Kaikenkaikkiaan tuntui että osastolla ei pidetä huolta jos ei itse pyydä apua. Minulle ei näytetty esim. vauvan kylvetystä.
Mutta tsemppiä vaan sinulle, kyllä kaikki menee hyvin ja pestaa mies pitämään puoliasi jos et itse jaksa.
 
juu
Synnytin n. 3kk sitten PHKS;ssä.. kokemukset on sekä hyvät että huonot.. Lääkäri oli hirveen hiljanen,enkä oikee ymmärtäny sen juttuja.. (synnytys käynnistettiin,niin mumis vaa) Eka kätilö oli tosi ihana, toisesta jäi vähän huono kuva ku oli silloin ku olin kaikist kipein ja viimenen oli mukava ku silloin vaavi synty ja oli tosi kannustava, jne.. osastolla tosissaa en saanu vinkkejä imetykseen.. en tiiä luuliko toiset että joku toinen oli jo opastanu, muutenki tuli vähän eri neuvoja..
täytyy osata ite olla tiukkana ja pyytää mitä haluat..
 

Yhteistyössä