PHKS KÄTILÖT!!!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja minä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

minä

Aktiivinen jäsen
19.05.2004
3 471
0
36
Kertokaahan kokemuksia paijäthämeen keskus sairaalan kätilöistä...huonoja ja hyviä kokemuksia?
onko ilkeitä ja tylyjä kätilöitä? keihin pitää suhtautua varauksella??????
itse kohta synnytys edessä ja pelottaa jos sattuu joku ilkeä vanha piika kätilöksi.....
onko tuota kätilöä muuten mahd. vaihtaa, jos ei tule juttuun???

Hyviä ja huonoja kokemuksia on, valitettavasti en muista nimiä. Ensimmäisessä synnytyksessä huoneesssa ehti käydä useampikin kätilö, sellaisia jotka vain vilkaisevat koneita ja lähtevät. Ihan kuin nuorelle ensisynnyttäjälle ei tarvitsisi mitään puhua. Olisi kiva että kertoisivat edes missä mennään... Mutta varsinaisesti synnytyksen hoitanut oli (3kymppinen, tummahiuksinen) mukava ja osasi kannustaa minulle sopivalla tavalla. Toisen synnytyksen alusta loppuun hoitanut oli (5kymppinen) tiukanoloinen täti. Hän meinasi heti aluksi että tukihenkilö ei voi olla ponnistusvaiheessa huoneessa. Loppujenlopuksi hänkin oli mukava, ei "pakottanut" ottamaan epiduraalia yms. vaan sain olla suihkussa ja tukihenkilökin (synnyttämätön siskoni) sai olla joka hetken mukana, ponnistusvaiheessa oli tosi kannustava ja synnytyksen jälkeen ei häipynyt vaan puhuttiin paljon esim. vauvan ison koon syistä jne...
Joitakin tosi töykeitä tapauksia on tullut vastaan ennen synnytystä, kun olen käynyt esim. illalla äitipolilla vauvaa tarkistuttamassa liikkeiden vähyyden tms. takia.

phks ta todella huonot kokemukset.valitukset teen,on uskomatonta millaista kohtelua voi saada synnytys sairaalassa.vieläkin itkettää koko pitkä aika siellä.pitäkää puolenne.

Kolme kertaa olen PHKS:ssa synnyttänyt, Tosin viimeinen oli suuniteltu sektio. Kätilöitä on kohdalleni sattunut useita, niin nuoria kuin vanhojakin.
Ensimmäisessä synnytyksessä kävin läpi ainakin puolen kymmentä kätilöä, koska synntys kesti kolme vuorokautta. Kaikki olivat todella empaattisia ja mukavia, ainoa josta jäi paha mieli oli jo edesmennyt synnytyslääkäri. Viimeisiksi kätilöiksi sain pari vanhempaa tätiä, joista jo miehelle kuiskasin "että toivottavasti ei synnytetä noiden kanssa". Kuitenkin nämä kätilöt osoittautuivat työnsä osaaviksi rautaisiksi ammatilaisiksi. Koska synnytys oli kestänyt jo kolmatta vuorokautta, olin aika väsynyt ja ponnistaminen oli tehotonta. Nämä kaksi naista kuitenkin pelastivat synnytyksen ja jättivät minuun vielä kovan luottamuksen synnyttämiseen.
Toinen synntytys oli nopeampi ja ehdin käydä läpi vain yhden kätilön. Tämä nuori nainen oli mukava ja myös asiansa osaava, mutta hieman arka. Jouduin useampaan otteeseen käskemään, "että kaivas vaan sakset esiin". Tästäkin synnytyksestä jäi hyvä mieli.
Kolmas olikin sitten oma reissunsa. Jouduin sairaalaan rv 32, korkean lapsiveden menon takia. Ensimmäiset kolme vuorokautta olin alhaalla synnytysosastolla saamassa antibioottia ja kätilöt olivat todella mukavia. Antoivat jopa äitini tulla katsomaan, vaikka ko. osastolla ei oikein vieraita suvaita. Viikon kuluttua vesi kävi niin vähiin, että vauva leikattiin tähän maailmaan, koska hän oli perätilassa. Sektiossakin oli mukana kätilö, joka kävi vielä osastollakin juttelemassa kanssani.
Jos vielä muksuja tekisin, niin "päksiin" menisin ja ihan hyvällä mielellä.

Synnytin PHKS:ssä esikoiseni 2004, eikä ole mitään pahaa sanottavaa kätilöistä tai muutenkaan sairaalasta. Synnytyksessäni oli muutamakin eri kätilö kun vuoro heillä vaihtui ja lopullisessa "rutistuksessa" mukana vanhempi kätilö ja kätilöharjoittelija- mukavia ja asiansaosaavia ihmisiä.

Eikä välttämättä henkilökunnassa mitään "vikaa" ole- eiköhän siinä synnytystilanteessa ja sen jälkeen äidin mieli ole niin herkkä, että saattaa tuntua joutuneensa kaltoin kohdelluksi, vaikkei niin oikeasti olisikaan!

Kyllä oikeasti on olemassa ammattitaidotontakin porukkaa, ikävä kyllä. Mulle tiuskittu esim. "mistä mä sen voisin tietää!" kun olen kysynyt pissatestin tulosta, jonka siis ottivat eräs ilta yli vuosi sitten äitipolilla... Lääkäri kieltäytyi oikeasti ihan vaan kiusallaan mittaamasta vauvan kokoa ultralla, vaikka selkeästi olisi ollut tarve. Synnyttäneiden osastolla osa porukasta ihan ammattitaitoista, mutta osa ei puhu mitään, vie vauvan syömään jonnekin muualle, jäkättää kun en pystynyt kävelemään häpyluun murtumisen jälkeen ja tarvitsin pyörätuolia vajaa viikon jne...

raija.. en muista sukunimeä on saannut todella huonoa palautetta, vauva av-palstalla oli pari vuotta sitten kunnon keskustelut tuosta kätilöstä, kellään ei ollut hyvää sanottavaa, itselläkin todella huonoja kokemuksia siitä...

Yhteistyössä