PH:n merkitys raskautumisessa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Syystuuli74
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Syystuuli74

Jäsen
09.08.2011
145
0
16
Olen kuullut, että happamuutta aiheuttavat ruoka-aineet saattavat ehkäistä raskautta (en puhu ehkäisykeinoista vaan lapsettomuudesta). Eli pastoröitu maito, alkoholi, tupakka, vehnäjauhot yms. Ja toisaalta siis greippimehusta tuntuisi olevan monilla hyviä kokemuksia. Onko tätä tutkittu?

Olen siis 37 vuotias nainen, ja olemme mieheni kanssa yrittäneet perheenlisäystä jo kohta 10 kk. Miehelläni ei ole lapsia, minulla on aikuinen poika. Huoli alkaa todella jo nousta.

Hei "syystuuli74"!

Kiitos kysymyksestäsi.

En usko, että tuolla asialla on kovastikaan vaikutusta raskaaksi tulemiselle. Tietysti ainakin teoriassa emättimen tai siemennesteen bakteeritasapaino voi muuttua niin, että se haittaa. En muista, että asiasta olisi ainakaan mitään kovin varmaa tieteellistä näyttöä.
Alkoholi ja tupakka sen sijaan kyllä vaikuttavat hedelmällisyyteen, joten niiden käyttöä on syytä rajoittaa kun raskautta aletaan yrittämään.

On aivan normaalia, että raskauden alkamiseen menee vuosi ja ylikin, mutta koska sinullakin on jo vähän enemmän ikää, kannattaa tarkempiin tutkimuksiin hakeutua mahdollisesti jo lähiaikoinakin.

Onnea matkaan!

Yhteistyössä