Peukku suussa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja twintwin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

twintwin

Vieras
Moi!

Kun vauvana huomattiin, että laittaa peukun suuhun, yritettiin tarjota tutttia, mutta ei kelvannut... Nyt olen ajatellut, että vähän päälle kaksivuotias vois luopua siitä peukusta... Kyselisin siis vinkkejä ja mahd. kokemuksia peukusta vierottamiseen?

Minä "harmaana" vastailen kun en ehdi kirjautua sisään. Mutta meillä toinen lapsista ei hyväksynyt tuttia eikä tuttipulloa, vain tissin ja peukalon. Peukalo hänellä oli suussaan jo ultrakuvissa. Nyt poika on 4 ½ vuotias ja edelleen peukalo suussa. On ollut todella vaikeaa vierottaminen. Kun meni päiväkotiin 1 v 1 kk iässä, niin aluksi annettiin vähän aikaa pitää, että tottuu päiväkotiin. Sitten kokeiltiin kaikki konstit, laastari peukaloon, etikkaa peukaloon ja seurattiin tosi tarkkaan poikaa ettei laita. Jos meinasi, heti sanottiin, että ei. Kun ikää tuli enemmän, pystyi selittämään, miksi. Nyt poika kyllä ymmärtää täysin, miksi ei saa ja miksi ei tartte. Mutta se on tapa, yksinkertaisesti vain tapa. Kun hän istuu keittiön pöydän äärelle odottamaan ruokaa, sohvalle, tai missä vaan hetkeksi pysähtyy, niin peukalo menee heti suuhun. Laastarit eivät pysy, etikasta suuttuu aivan kauheasti, mutta tietää että se haihtuu pois. Eli mielestäni pahan makuisen aineen laittaminen on tehokkaampaa pienemmälle, koska hän ei ymmärrä sitä, että sen saa pois siitä. Toki etikka muistuttaa poikaammekin että ei saa laittaa suuhun, mutta kohta sitä ei enää muisteta. Se on hänelle tapa, siinä missä meillä esim. kun niistämme nenää. Ihan tosi! Mutta nyt kun me jutellaan siitä ja joka kerta muistutan nätisti (en kiellä), niin on alkanut vähentää. Jos kielletään vihaisesti, hän helposti loukkaantuu. Hän itse nimittäin kerran sanoi samalla minua syvälle silmiin katsoen: " Äiti, minä kun nukahdan paljon paremmin, kun saan laittaa peukalon suuhun". Sitten me sovittiin, että hän saa imeä peukaloa illalla ennen yöunia. ja se on myös tepsinyt. Päivällä muistutan, ettei vielä ole ilta. ja peukku lähtee heti pois.

Mutta mitä aikaisemmin sen helpompi. Tsemppiä teille! tämä oli meidän kokemuksemme...

pikaisesti kirjoitan

Meillä syötiin tuttia noin 1,5 v vanhaksi. Ei korvannut peukalolla. Nyt n. 3v vanhana on alkanut joku sormista meneen suuhun , kun katselee tv:tä. Olen antanut tilalle hänen vauva ajan puruleluja purtavaksi. Hyvin on toiminut.

Yhteistyössä