Pettymys!

Ólen varmasti tämän maan huonoin äiti, koska:
1) Lopetin imetyksen vauvan ollessa 3kk. (Maito yksinkertaisesti ei riittänyt).
2) Vein esikoiseni päivähoitoon (vuoropäiväkotiin) jo 10-kuisena ja aion viedä myös kuopukseni.
3) Haluan ja jopa vaadin kahdenkeskistä aikaa mieheni (lasteni isän) kanssa, koska yksinkertaisesti rakastan häntä.

Tätä palstaa lukiessani törmään mitä kummallisempiin kommentteihin siitä, millainen "kunnon äiti" on ja miten hänen tulisi lastaan hoitaa. Vihjeet siitä, että lapset ovat kaikki yksilöitä ja syövät/ juovat/ nukkuvat/ toimivat kaikki omaan rytmiinsä, ei tunnu kantavan kovin pitkälle. Rintamaidon puolestapuhujat tuntuvat olevan kaikkein kärkkäimpiä antamaan "ohjeita" oikeasta lapsen kasvattamisesta, samoin ne, jotka (onnekseen) voivat käyskennellä kotona lapsen kanssa jopa kolme vuotta.
Itse lasten kasvatuksessa pidän tärkeimpänä asenne- ja tunnekasvatusta. Mielestäni onnellisinta olisi, jos lapsistani kasvaisi toiset huomioonottavia ja toisten mielipiteitä arvostavia yksilöitä. Ei siis tunnevammaisia "omaan napaan tuijottajia"!

Toivonkin, etteivät lapsenne ime noita yksisuuntaisia asenteita äidinmaidossa itselleen.

Tämän kirjoitin siksi, että olen todella pettynyt ja loukkaantunutkin siitä, että useat vastaukset täysin inhimillisiin kysymyksiin ovat enemmän tai vähemmän jotakuta loukkaavia, eikä osata asettaa itseä toisen asemaan saati auttaa. :(

Mun mielestä et tosiaankaa oo huono äiti.Oon samaa mieltä sun kans, mitä kirjotit. Jokanen äiti on erilainen ja jokasella on eri kasvatustyyli ja mun mielestä muiden ei tartte puuttua siihen, riippuen tietty tilanteesta(lapsen hakkaaminen,haukkuminen..). Korvike vauvan äiti ei oo sen huonompi ku imettävä äiti.

Aivan samaa mieltä =) Itsekin jouduin lopettamaan imetyksen pojan ollessa 3kk. Korvikkeellakin tuntuu kasvavan ja voivan mainiosti. Poika menee perhepäivähoitoon 11kk ikäisenä (isä pitää kesälomansa vanhempainloman jälkeen). Ja kahdenkeskeinen aika on elintärkeää parisuhteen kannalta.

Jokainen kasvattakoon ja ruokkikoon lapsensa itselleen parhaalla tavalla. Meillä halitaan, pussaillaan, nauretaan, leikitään, lauletaan ja jumpataan paljon, joten ainakin yritän kasvattaa lapsestani tasapainoista ja iloista pientä miehenalkua.

Mä imetin kauemmin ja vien lapsen hoitoon vasta 1v1kk iässä, mut en silti ajattele että olet huono äiti. Mä kun kans olen huono äiti mm. siksi, kun en tee lapselleni itse ruokia vaan hän saa kaupan purkkiruokaa. Katson myös välillä televisiota lapseni ollessa hereillä, enkä siis omista kaikkea huomiotani hänelle. Jne jne. Ja ihan samaa olen monesti tällä palstalla miettinyt, että miksi pitää loukata ja väheksyä muita. Mä ajattelen omia "huonon äidin piirteitä" niin, että ainoalle lapselle on hyvä mennä ajoissa hoitoon, että tottuu muihinkin lapsiin. Purkkiruoka on terveellistä ja hyvää ja kyllä tyttö ehtii vielä monet kerrat syödä mun tekemää ruokaa. Lapsi oppii olemaan myös itsekseen, eikä roiku lahkeessa koko ajan, kun en hyysää häntä alvariinsa. Mutta kaikki ei ajattele samalla tavalla ja leimaavat turhan kärkkäästi tuntemattoman huonoksi äidiksi.

Kyllä äidistä huonon tekevät ihan muut seikat kuin nuo!! Kaikki varmaan tietävät millainen on oikeasti huono äiti.. lapsensa heitteille jättävä, pahoinpitelevä, lapsen läsnä ollessa ryyppäävä jne.
Ne intoilijta, jotka arvostelevat toista äitinä sen mukaan, milloin kiinteät aloittaa tai antaako korviketta vai ei, milloin vie hoitoon, milloin ensimmäisen kerran yökylään jne., ovat oman egonsa buustaajia. He tuntevat suurta ylemmyyden tunnetta, kun lukevat kaiken maailman suositukset ja elävät itse niiden mukaan, käsittämättä että vauvat ovat YKSILÖITÄ. Ja jokainen tuntee oman vauvansa parhaiten.
Jonku nettihaihattelijan on turha tulla mulle sanomaan milloin minun lapsi pärjää hoidossa ja milloin vasta tarvitsee harkita kiinteisiin siirtymistä, ilman että on edes ikinä tavannut minun lastani. Tutkimusten mukaan suurin osa suomalaisista on oikeakätisiä, mutta se ei tarkoita etteikö vasenkätisiä olisi. Eli hellittäkää ihmiset niiden tutkimusten ja suositusten kanssa ja kuunnelkaa ja ymmärtäkää omaa lastanne yksilönä.

Anteeksi vaahtoamiseni, mutta hienoa ap että otit tämän asian esille =)
Ja samoilla linjoilla menee onneksi muutki vastaajat.

Älä välitä, et tosiaan ole ainoa joka täällä saa "tuomioita" täydellisiltä äideiltä. Tai muuten vain juttuja lukiessaan alkaa pitää itseään huona äitinä. Ja aivan turhaan.

Hyvä äiti sinä kuule olet! Ja lapsillesi se ainoa oikea!

On kyllä kamalaa tuollainen.. Eiköhän jokainen ketä lapsensa hoitaa kunnolla ja ihan maalaisjärjellä niin ole juuri se paras äiti lapsilleen =)

Itse aattelin lopetella rintaruokintaa pikkuhiljaa,lapsi vasta 2kk mut jos juttu ei tunnu itsestä hyvältä,niin miks mun pitäis asiasta stressata..eiköhän se stressikin vaikuta maidon tuloon?!

Itse ainakin yritän hoitaa omaa prinsessaani oikealla tavalla ja en niin välitä muiden mielipiteistä. Lapsi jopa ollut jo saunassa..mikä siellä lämpimässä ollessa. Tietenkää ei löylyjä heitetty eikä oltu kauaa ( jos joku meinaa asiasta huomauttaa.. B) )

hoidellaan me mussukoitamme omalla oikealla tavalla :hug:

Yhteistyössä