Pettymys neuvolakäynnillä

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Sitku:
Vieraan vastaus tohon Hiljaa hyvä tulee-nikin kommenttiin meni nyt asian vierestä.
Asenne oli se ett miks pitää osata leikata sitä viivaa pitkin ennen eskaria.Eikä oman lapsen täydellisyydestä.
EI pidäkään osata, mutta siinä seurataan lapsen kehitystä. Seurataan, mitä osaa ja mitä ei. Siitä ei rangaista, ei jää luokalle eikä mitään kamalaa tapahdu, vaikkei osaisi. Ei ole lopputenttiä neuvolan vuosikäynneille, niissä vaan seurataan, ja hyvä on, että seurataan, että osataan ajoissa ohjata tukitoimiin, jos aihetta on. Ei ne kovin herkästi puutu, aika iso saa olla poikkeama, ennen kuin ohjaavat jonnekin tutkimuksiin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja harmaapöllö:
voiskohan neuvolasta saada jonkin lappusen esim. aina edellisellä neuvolakäynnillä. jotenkin tälleen että 4v. neuvolassa saatais lappu mitä 5v. neuvolassa pitäis osata, niin vois sitten harjoittaa niitä... ei kerta kaikkiaan tule kaikki aina mieleen, mitä ehkä pitäisi osata, eikä niitä muista toisista lapsistakaan, etenkin kun ovat niin erilaisia, kiinnostaa eri asiat
Netistä löytyy mll:n sivuilta
 
weballergy
Alkuperäinen kirjoittaja harmaapöllö:
voiskohan neuvolasta saada jonkin lappusen esim. aina edellisellä neuvolakäynnillä. jotenkin tälleen että 4v. neuvolassa saatais lappu mitä 5v. neuvolassa pitäis osata, niin vois sitten harjoittaa niitä... ei kerta kaikkiaan tule kaikki aina mieleen, mitä ehkä pitäisi osata, eikä niitä muista toisista lapsistakaan, etenkin kun ovat niin erilaisia, kiinnostaa eri asiat
Mut ei kai tarkotuksena ookaan opettaa varta vasten neuvolaa varten joitain asioita.. Lapsi osaa sen mitä osaa ja piste.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja harmaapöllö:
voiskohan neuvolasta saada jonkin lappusen esim. aina edellisellä neuvolakäynnillä. jotenkin tälleen että 4v. neuvolassa saatais lappu mitä 5v. neuvolassa pitäis osata, niin vois sitten harjoittaa niitä... ei kerta kaikkiaan tule kaikki aina mieleen, mitä ehkä pitäisi osata, eikä niitä muista toisista lapsistakaan, etenkin kun ovat niin erilaisia, kiinnostaa eri asiat
Nimenomaan kun se ei ole mikään testi, johon pitäisi prepata ja pitäisi osata.

Mä en tajua, että te otatte neuvolakäynnin tuollaisena suorituksena, että lapsenne pitää suorittaa jokin koe, jota varten häntä pitää prepata.

Rentoutukaaaaaaaaaaaaaa.
 
Olenkohan ainoa jonka mielestä nykyään "vaaditaan"lapsilta enemmän.Pitäähän tietysti lapsen ja aikuisen sopeutua siihen yhteiskuntaan ja aikaan missä eletään.Jotenkin vaan tämä maailmanmeno on niin kiireistä nykyään ja kaikkialla paasataan vaan súoriutumisesta.Tottapa mä oon liian pehmeä :ashamed:
 
vierailija
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Nimenomaan kun se ei ole mikään testi, johon pitäisi prepata ja pitäisi osata.

Mä en tajua, että te otatte neuvolakäynnin tuollaisena suorituksena, että lapsenne pitää suorittaa jokin koe, jota varten häntä pitää prepata.

Rentoutukaaaaaaaaaaaaaa.
No onhan joidenkin taitojen osaamattomuus ihan sitä ettei sitä ole tajuttu kotona lapselle opettaa (jos lapsi on kotihoidossa). Ei sellaisen taidon osaamattomuudesta voi vetää mitään johtopäätöksiä lapsen kehityksestä. Esim. tuo nimen kirjoittaminen viisivuotiaana. Mitään haittaa siitä ei kuitenkaan ole lapsen kehitykselle vaikka oppisi kirjoittamaan nimensä vasta eskarissa.

Onhan se kiva neuvolassa kuulla mitä sen ikäisen kanssa voisi jo harjoitella, mutta aika usein terveydenhoitajat sanovat nämä asiat moittivaan sävyyn ja huolestuttavat vanhemmat.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Sitku:
Olenkohan ainoa jonka mielestä nykyään "vaaditaan"lapsilta enemmän.Pitäähän tietysti lapsen ja aikuisen sopeutua siihen yhteiskuntaan ja aikaan missä eletään.Jotenkin vaan tämä maailmanmeno on niin kiireistä nykyään ja kaikkialla paasataan vaan súoriutumisesta.Tottapa mä oon liian pehmeä :ashamed:
Kukaan ei ole vaatinut mitään, vai onko?

Mutta musta nimenomaan on hienoa, että nykyään lasten kehitystä seurataan ja tarvittaessa tarjotaan mitä kukakin tarvitsee, ja että asioihin puututaan ajoissa, ettei tarvi esim. koulussa tulla kiusatuksi puhevian takia, kun on ajoissa päässyt puheterapiaan. Ihannoimassasi menneessä maailmassa ei oltu kiinnostuneita, tällaisia lapsia vaan pidettiin tyhminä. Usein omat vanhemmatkin häpesivät kömpelöä tyhmää lasta....

Taitaa nyt vaan mamma olla herkkä, kun omaa lasta on arvioitu.
 
Meillä on ollu suurpiirteinen neuvolantäti ja ei ole takertunut muotoseikkoihin.
Mutta ku tässä ketjussa tuli puhetta myös eskarista, niin kyllä on eroa reilun kymmenen vuoden takaiseen eskariin tää nykyinen. Sillon se oikeesti oli "koulun leikkimistä" ja nyt tuntuu, että lapsilta vaaditaan hirveesti. Yritetään tehä lasta tosi valmiiksi kouluun, mikä sinänsä on hyvä asia. Mutta kohtuus kaikessa....

Vuosia sitten aloitettiin pehmeä lasku kouluun menoon, nyt sitä kai sit tehostetaan eskarissa.
Siis jotenki kaikki pitäis osata kouluun mennessä... Että lapsen olis niin ku helppo sit mennä kouluun.

En mä osaa oikeen selittää, mitä ajan takaa... Ja se ei ole minulta mikään yllätys =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mukamaspipsa:
Meillä on ollu suurpiirteinen neuvolantäti ja ei ole takertunut muotoseikkoihin.
Mutta ku tässä ketjussa tuli puhetta myös eskarista, niin kyllä on eroa reilun kymmenen vuoden takaiseen eskariin tää nykyinen. Sillon se oikeesti oli "koulun leikkimistä" ja nyt tuntuu, että lapsilta vaaditaan hirveesti. Yritetään tehä lasta tosi valmiiksi kouluun, mikä sinänsä on hyvä asia. Mutta kohtuus kaikessa....

Vuosia sitten aloitettiin pehmeä lasku kouluun menoon, nyt sitä kai sit tehostetaan eskarissa.
Siis jotenki kaikki pitäis osata kouluun mennessä... Että lapsen olis niin ku helppo sit mennä kouluun.

En mä osaa oikeen selittää, mitä ajan takaa... Ja se ei ole minulta mikään yllätys =)
Tätä just tarkoitin itsekin
 
Alkuperäinen kirjoittaja Sitku:
Olenkohan ainoa jonka mielestä nykyään "vaaditaan"lapsilta enemmän.Pitäähän tietysti lapsen ja aikuisen sopeutua siihen yhteiskuntaan ja aikaan missä eletään.Jotenkin vaan tämä maailmanmeno on niin kiireistä nykyään ja kaikkialla paasataan vaan súoriutumisesta.Tottapa mä oon liian pehmeä :ashamed:
Nyt ku luin tän viestin, ymmärrän, että ymmärsit mun aikaisemman viestin, vaikka olen mestarihuonoselittäjä =)
Elikkä täällä toinen mukamas liian pehmeä =)
 

Yhteistyössä