Pettymys neuvolakäynnillä

Käytiin tytön 5-vuotis neuvolassa. Sosiaaliset taidot tytöllä on hyvät ja muisti on ikäisekseen erittäin hyvä.Käden taidoissa löytyi sit vaikka mitä puutteita.Ympyrän osasi piirtää, mutta leikkaaminen irti paperista ei kuulema riitttävän hyvä.
Poikkeama viivasta saa olla puol senttiä ja tällä meni joissain kohdissa yli.
Toinen asia oli helmien pujotus.Siis neuvola täti sanoi"Kyllähän se ne pujotti,mutta ei ripeästi."
Minä olin vähä h-moilasena,ett enpä oo ajatellu aikaa ottaa kuinka nopeasti ne helmet pujottaa.Minä oon vaan tyhmänä äitinä ihaillu lapsen nättiä kaulakorua.
Ois voinu vähän kannustavammin asian esitttää.
Tytön kans oikein treenattiin oman nimen kirjoitusta ja hän on oikein ylpeä uudesta taidostaan.
Autossa vasta pois lähtiessä tyttö sanoi ett ei sitä nimeä kirjoitettukaan.Hän olisi niin halunnut taitonsa näyttää.En minä itsekään siinä huomannut siitä sanoa.
 
Olipas tarkka tuo puolen sentin raja kuinka paljon saa poiketa viivasta ;)

Älä murehdi, kyllä th olisi jo laittanut lähetettä jatkotutkimuksiin jos jotain oikeasti vakavaa olisi havainnut. Ehkäpä hän vain on tuollainen töksäyttelijä joka ei osaa antaa palautetta nätisti.
 
Minä aloin vastaamaan, mutten sitten oikein keksinyt mitään, kun ei ole itsellä vielä lapsi käynyt tuossa 5v. neuvolassa.

Mutta, eihän se nyt vakavaa ole, jos jotain nyt ei tee ikäistensä tasoisesti. Jos esim. asia on vieras, niin yhtäkkisessä tilanteessa se nyt vain ei välttämättä onnistu..
Saiko kehuja sitten muista taidoistaan?
 
:hug: meillä oli joku typerä akka kans sillon kun oltiin aikoinaan samoissa testeissä.tyttö ei halunnut laittaa palikoita oikein ja täti oli passittamssa tyttöä vaikka minne.sanoin että osaa kyllä,ei vaan halua nyt.tultiin uudestaan seuraavana pvänä ja likka laittoi palikat salamana oikein.ois tehnyt mieli sanoa pari valittuu sanaa sille tätsykälle!
 
apua!! mimmonen neuvolan täti sanoo noin??
:headwall:
meillä mitään testattu ku piirs vaan ja väritti, jutteli ja kyseli kaiken laista.. hyppeli yhdellä jalalla ja tyttö oikein esiinty ja näytti mitä "temppuja"osaa.. :
 
Sirkkeli
Noh noh noh, elä ota sitä niin raskaasti. Jotkut neuvolatädit ottavat kaiken niin kirjaimellisesti, eivätkä osaa soveltaa opittuja tietojaan. Itse tiedät että tyttösi pärjää hyvin ikäisekseen :)
 
No haloo. =) Ei kannata harmitella tuollaisia. Sama juttu kun kasvukäyrissä. Kaikki on yksilöitä. Kaverin lapsesta oli sanottu että ei osaa piirtää tarpeeksi hyvin ihmisen hahmoa. Kaveri sanoi ettei voi toista pakottaakaan piirtämään kun lasta ei yhtään piirustus kiinnosta. On sen verran liikunnallinen kaveri tämä ystävän lapsi :)
 
vieras
Mua kiinnosti, vaikea vaan vastata mitään järkevää. Meillä oli yhtä kurja 4-vuotisneuvola. Poika yritti kaikkea ihan tosissaan, piirtämisiä ja leikkaamista ym ja oli ylpeä suorituksestaan. Terkkari sanoi pojan kuullen tosi tylysti, että meni huonosti, tarvitsee vielä paljon harjoitusta. Kirjoitti neuvolakorttiinkin tosi tylysti. Jokainen kehittyy omaa tahtiaan, yritä unohtaa terkkari, joka selvästi ei ollut kovin ammattitaitoinen kun ilmaisi asian noin tylysti. Tyttösi on takuulla motorisesti riittävän taitava jos kerran osaa tehdä itse helmikorun, ei se nopeus ole siinä se tärkein asia.
 
Ajattelin laittaa palutetta tälle tädille.Samanlainen töksäyttelijä se on ollut aina kun on sen luona käyty. Oltiin sen päivän viimesiä asiakkaita.Oisko ollu kiirus kotiin jo.
Kyllä tyttö sai kehujakin,mut harmittaa kun tytön kuullen noin sanoi.5-vuotias on aika herkässä iässä.
 
....
No nämä on just näitä neuvolan ihanuuksia... Kai siinäkin on lapsikohtaisia eroja jo senkin takia, mitä näistä jutuista on kotona tehty ja mitä ei. Toinen asia on, että kotona asiat voi mennä just halutunlaisesti ja hyvinkin nopeasti, mutta neuvolassa ei koska lasta jännittää :(

 
Ne on noi neuvolan tädit... Pojan 5v neuvolassa...ööö...6 vuotta sitten tuli tyly kommentti "ei vielä kirjoita nimeä" Olin siinä puulla päähän lyötynä, koska olin aina ajatellut, että sitten eskarissa ja koulussa opetellaan kirjaimet ja kirjottamiset, en ollut keneltäkään kuullut että PITÄÄ osata nimi kirjoittaa 5v. olisihan se opeteltu, niin olisi meidän neuvolan täti ollut kerrankin onnellinen...
 
vieras
Voithan seurailla kotona. Turha oikeasti vetää niin hirveästi hernettä nenään aina kun omaa kullanmurua arvioidaan. Jossain on hyvä, jossain on kehittymistä - melkein kaikilla. Onko siinä jokin ongelma?

Enkä nyt tiedä onko 5-vuotias niin erityisen herkässä iässä että kauheammin edes kuuntelisi tuollaisia arvioita, jollet sinä niitä ryhdy kotona isoon ääneen paisuttelemaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Eema:
Ne on noi neuvolan tädit... Pojan 5v neuvolassa...ööö...6 vuotta sitten tuli tyly kommentti "ei vielä kirjoita nimeä" Olin siinä puulla päähän lyötynä, koska olin aina ajatellut, että sitten eskarissa ja koulussa opetellaan kirjaimet ja kirjottamiset, en ollut keneltäkään kuullut että PITÄÄ osata nimi kirjoittaa 5v. olisihan se opeteltu, niin olisi meidän neuvolan täti ollut kerrankin onnellinen...
Joo,nykyään treenataan jo eskariin :D Lapsuus lyhenee koko ajan.Takana on tietenkin elinikäisen oppimisen ajatus. Mutta ajattelen vaan miten käy kotihoidon arvostuksen tällä vauhdilla. Pitääkö kaikki lapset laittaa päiväkotiin yms. varhaiskasvatuksen piiriin ,että on sitten riittävän "oppinut " aloittaessaan eskarin??

 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Voithan seurailla kotona. Turha oikeasti vetää niin hirveästi hernettä nenään aina kun omaa kullanmurua arvioidaan. Jossain on hyvä, jossain on kehittymistä - melkein kaikilla. Onko siinä jokin ongelma?

Enkä nyt tiedä onko 5-vuotias niin erityisen herkässä iässä että kauheammin edes kuuntelisi tuollaisia arvioita, jollet sinä niitä ryhdy kotona isoon ääneen paisuttelemaan.


Saa mun kuullanmurua arvostella ja pitääkin.Sehän just kasvattaa lasta sietämään pettymyksiä ja yrittämään paremmin.Itse en vain arvostelisi noin.
 
Olin tänään kanssa neidän 6 vuotiaan kanssa neuvolassa ja kaikki muut osasi mutta kun piti leikata jotain viivoja pitkin kuvioita niin siinä oli kanssa leikannu 1 cm kauenmpaa kun viiva meni...sanoin suoraan sille neuvola tädille jolla ei muuten ole edes omia lapsia vaan on kirjanoppinut niin se saa jäädä esikoulun tehtäväksi opettaa...tuntuu että lapsi kun se syntyy niin pitäisi osata puhua englantia ja mielellään jo ruotsiakin |O Aivan älytöntä.Sanoin että lapsi osaa niitä tietenkin parhaiten jotka ovat kiinnostavia. Toinen juttu on se että meillä poika vasuri ja minä oikeakätinen niin on pikkusen vaikea opettaa....mitä virkaa koululla/eskarilla on jos pitää jo kaikki osata ja tehdä priimoja suorituksia. Odotushuoneessa eräs äiti puhui omasta ekaluokkalaisesta että maailma melkein kaatu kun hänen tyttönsä ei osannut lukea kun esikoulu alkoi.Meillä 6 vuotias poika jo lukee,mutta se on sen itse oppinut eli ei ole opetettu.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Sitku:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Voithan seurailla kotona. Turha oikeasti vetää niin hirveästi hernettä nenään aina kun omaa kullanmurua arvioidaan. Jossain on hyvä, jossain on kehittymistä - melkein kaikilla. Onko siinä jokin ongelma?

Enkä nyt tiedä onko 5-vuotias niin erityisen herkässä iässä että kauheammin edes kuuntelisi tuollaisia arvioita, jollet sinä niitä ryhdy kotona isoon ääneen paisuttelemaan.


Saa mun kuullanmurua arvostella ja pitääkin.Sehän just kasvattaa lasta sietämään pettymyksiä ja yrittämään paremmin.Itse en vain arvostelisi noin.
Joutuu tottumaan myös lapsi siihen, että eri ihmiset sanovat eri tavoin. Mutta se on hyvä, että kotona te voitte puhua siitä, että joku sanoi jollain tavalla, ja miltä se tuntui itsestä. Musta tuo oli asiana ihan OK, mitä terkkari oli sanonut, mutta en ollut paikanpäällä kuulemassa, niin en osaa ottaa kantaa esitystapaan. Itse olen sitä mieltä, että pitää rohkeasti antaa selkeää tietoa lapsen kehityksestä, hyvistä taidoista ja kehittämiskohteista, mutta se pitäisi osata antaa kivalla tavalla.
mutta varmasti te pääsette yli tuosta! Itse ainakin vältän kärjistämästä noita tilanteita kotona lapsen kuullen, esim. mielipiteitäni eskariopettajien tai kouluopen tekemisistä ja sanomisista, yhteisen kasvatusvastuun nimissä. Kuuntelen toki lasta ja ymmärrän häntä, mutta en käy koskaan haukkumaan esim. opea.
 
harmaapöllö
se just että miten tuosta sanottu... ei välttämättä ite aina tajua, mitä sen lapsen "pitäisi" osata... tulipa tuosta mieleen, että se 5v. neuvola pitäisi varata.
on ollut vaan niin uhmanen viime aikoina, saas nähä suostuuko mitään tekemään.
meillä isompi 6v. neuvolassa otti lääkärille nokkiinsa, kun sen olis pitäny tehä taivutuksia yms. niin ei oikein suostunu... aika oli hoitopäivän jälkeen ja ajat tunnin myöhässä, oli aika väsyny. no lääkäri sitten kirjotti lähetteen fysioterapiaan: ei taivu mihinkään.. tulihan se yksi turha reissu sitten sinne fysioterapiaan, juu.
sattuuhan noita huonoja päiviä ite kullekin
 
noh..meillä oli vähän tyly neuvolan täti aina...juhlapäivä aina kun oli lomalla ja paikalla oli sijainen..Olin hänen mielestään ilmeisesti liian nuori äiti(19v) ja mulle sai sitten (ilmeisesti sen takia) vinoilla ihan suoraan...
 
vanhemmille
Alkuperäinen kirjoittaja Sitku:
Eipä ketään kiinnostanu.
Pitäs varmaan vaan jutella että montako lusikallista vehnäjauhoja pannaan jauhelihakastikkeeseen tai lähteekö kukaan baariin huomenna. :(
Kyllä kiinnosti, mut jäin miettimään, mistä niille tädeille oikeenmaksetaan???? Eikö niillä tosiaan ole muuta hommaa? Älytöntä - mut jotenkin kuin olis 50-luvulla tuollainen touhu... Tentetkaapa tätejä siellä käydessänne, tietävätkö:
http://koti.utanet.fi/~paula/kotikokkeli/patologi.html

 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Hiljaa hyvä tulee:
Olin tänään kanssa neidän 6 vuotiaan kanssa neuvolassa ja kaikki muut osasi mutta kun piti leikata jotain viivoja pitkin kuvioita niin siinä oli kanssa leikannu 1 cm kauenmpaa kun viiva meni...sanoin suoraan sille neuvola tädille jolla ei muuten ole edes omia lapsia vaan on kirjanoppinut niin se saa jäädä esikoulun tehtäväksi opettaa...tuntuu että lapsi kun se syntyy niin pitäisi osata puhua englantia ja mielellään jo ruotsiakin |O Aivan älytöntä.Sanoin että lapsi osaa niitä tietenkin parhaiten jotka ovat kiinnostavia. Toinen juttu on se että meillä poika vasuri ja minä oikeakätinen niin on pikkusen vaikea opettaa....mitä virkaa koululla/eskarilla on jos pitää jo kaikki osata ja tehdä priimoja suorituksia. Odotushuoneessa eräs äiti puhui omasta ekaluokkalaisesta että maailma melkein kaatu kun hänen tyttönsä ei osannut lukea kun esikoulu alkoi.Meillä 6 vuotias poika jo lukee,mutta se on sen itse oppinut eli ei ole opetettu.
Mitä ihmettä te otatte niin kauheasti hernettä nenään jollei lapsi leikkaa tarkasti viivaa pitkin? Pitäisikö teidän lapsen olla niin ylivoimainen ja erinomainen kaikessa? Onkohan se vika tässä terkkarissa, vai äidissä, joka haluaa ryhtyä syyttelemään heti jotakuta, jollei oma lapsi muka ole kaikessa paras. Eikö voi vaan todeta, että mepä aletaan askarrella oikein paljon.

Mä en oikeasti tajua tuota asennetta!! HEti syytetään terkkaria. Kukaan ei ole syyllinen tilanteeseen, eikä tilanne ole mikään ongelma, se vain on fakta, joka voidaan todeta ilman isoja tunnekuohuja.
 
Vieraan vastaus tohon Hiljaa hyvä tulee-nikin kommenttiin meni nyt asian vierestä.
Asenne oli se ett miks pitää osata leikata sitä viivaa pitkin ennen eskaria.Eikä oman lapsen täydellisyydestä.
 
harmaapöllö
voiskohan neuvolasta saada jonkin lappusen esim. aina edellisellä neuvolakäynnillä. jotenkin tälleen että 4v. neuvolassa saatais lappu mitä 5v. neuvolassa pitäis osata, niin vois sitten harjoittaa niitä... ei kerta kaikkiaan tule kaikki aina mieleen, mitä ehkä pitäisi osata, eikä niitä muista toisista lapsistakaan, etenkin kun ovat niin erilaisia, kiinnostaa eri asiat
 

Yhteistyössä