Pettymys kun imetys loppui kun vauva 4kk

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

"Äiti"

Vieras
Minun tarinani pähkinänkuoressa: esikoisen imetys sujui hyvin, imetin 9,5kk ja enkä miettinyt asiaa sen kummemmin - imettäminen oli luonnollista ja kätevä tapa ruokkia vauva. Kuopukseni syntyi syksyllä ja oli vajaa 5 kiloinen lapsi - verensokerit heittelivät jatkuvasti, vauva oli todella unelias ja sairaalassa hoitajat syöttivät pullosta ensi hetkistä. Rinta ei maistunut alun alkaenkaan paitsi lohdutustarpeeseen. Pullosta ruokkiminenkin oli niin vaikeaa, että sai hien kohoamaan - tilanne oli minulle täysin uusi. Hoitajat sairaalassa lupailivat, että kyllä minä pystyn imettämään kunhan pääsemme vauvan kanssa kotiin, kunhan maito alkaa nousta. No nousihan se, mutta vauva ei huolinut rintaa. Pullosta otti edelleen mutta liian vähän. Uusi sairaalareissu, josta nopea kotiutus. Verensokeriarvot alkoivat normalisoitua ja vauva syödä ja virkistyä.

Imetin osittain 4kk ajan niin että vauva sai rintaa ennen korviketta ja sitten pumppasin n. 4-5x päivässä että vauva saisi mahd. paljon maitoa. Rinta yksin ei koskaan kelvannut tai riittänyt. Paljon ihmettelyjä olen saanut siitä, miksi pumppaan. Vauva ei ole koskaan innostunut rinnasta joka ihmetyttää minua suuresti - vauva joka ei halua rintaa?!? Esikoisella oli päinvastoin. Nyt vauva lopetti viikko sitten yösyömisisetkin rinnasta ja maitoa tulee pumppuun enää muutamia tippoja.

Tekee kipeää luovuttaa - suru siitä että osittainenkin imetys loppui näin pian. Olisin halunnut jatkaa vaikka maidon pumppausta.. mutta kun ei enää heru! Onko muita vastaavassa tilanteessa olleita - imetys loppui siis liian aikaisin?

Voisi olla kun minun kynästä kirjoitettu imetystarina...

Pääasia on päästä omasta pettymyksestä yli ja tajuta se, että todellisuudessa ainoa asia millä on väliä on se, että lapsi saa ruokaa ja voi hyvin. Tottakai näitä imetysfanaatikkoja löytyy joka nurkan takaa, jotka saa mielen matalaksi, kun itse ei ole onnistnut asiassa missä olisi halunnut. Kannattaa kuitenkin tajuta faktat, että äidinmaito on parasta ruokaa lapselle ja erittäin hyvänä kakkosena tulee se paljon parjattu korvike. :)

Seuraaville ihmettelijöille voit todeta, että jokainen voi itse pumpata maitoa 4 kuukautta yötä päivää ja tulla sitten ihmettelemään. On se nimittäin niin kettumaista hommaa, ettei kukaan sitä vapaaehtoisesti tekisi!

Ja lisäyksenä vielä edelliseen, että meillä mieskin totesi esikoisen kohdalla (jolle rinta ei yksinkertaisesti kelvannut kovasta yrittämisestä huolimatta), että kyllä luonto olisi vauvan pois korjannut kivikaudella... Eli luojan kiitos, että on nykypäivänä on olemassa äidinmaidon korviketta!!! :)

Älä nyt hyvä ihminen jää märehtimään tuollaista asiaa! Eiköhän äitiys ole muutenkin rankkaa, ilman että syyllistät itseäsi sen takia, että imetys loppui. Se ei tee sinusta tai kenestäkään huonoa äitiä! Lapsesi saa ruokaa tavalla tai toisella ja kasvaa. Sillä ainoastaan on merkitystä.
Tuskinpa se lapsi sitten aikuisena tulee sinua syyttämään huonoksi äidiksi kun et imettäny "tarpeeksi pitkään" häntä. Leuka rintaan vaan ja kohti uusia pettymyksiä, koska niitä se äitiyden taival on täynnä :D

Kuulostaa todella tutulta..Erona vain se että oma vauvani on kohta 3kk eikä hänelle enää kelpaa kuin pullo. Olin todella pettynyt sairaalassa kun olivat antaneet vauvalleni korviketta pullosta vaikka mitään tarvetta siihen ei ollut. Vauva oli syntyessään hieman yli 4kg ja oli rinnalla sairaalassa jatkuvasti. Olin kolmisen tuntia nukkumassa ja vauva hoitajille niin silloin antoivat korviketta vaikka varmistin ennen nukkumaanmenoa että tuovat vauvan minulle heti kun herää että saan imettää..

Ei valitettavasti kaikki aina mene niinkuin toivoo. Itsellä meni pari viikkoa päästä pettymyksen tunteesta yli ja vieläkin on hieman haikea olo.. :(

Mikä pumppu sulla on?
Mulla vauva nyt 3kk ikäinen joka saanut pumpattua maitoa pullosta oikeastaan siitä lähtien kun sairaalasta kotiuduttiin (ei siis rintaa ollenkaan). Pumppu Aventin sähkökäyttöinen joka on toiminut aivan loistavasti - pumppaan neljä kertaa päivässä, yöllä en ollenkaan ja maitoa tulee loistavasti!! Ihan vaan vinkkinä, jos sulla on joku muu pumppu, niissä on eroja.. Mikäli siis haluaisit omalla maidolla pullon kautta vielä syöttää.

Niin, kiitos vastauksista ja vertaistuesta..
Mulla on Ainun sähköpumppu, sillä tullut ihan ok silloinkun maitoa vielä hyvin valmistui rinnoissa. Kiva että sulla abc123 on toiminut pumppu ja maitoa tulee, mulla tosiaan ei enää kuin muutamia kymmeniä millejä ja sekin on hirveää raastamista. En usko että enää saisin pumpun avulla rintoja heräteltyä tuottamaan maitoa sillä joskus kun olen pumpannut tuplasti monta päivää niin ei maidon tulo ole sillä niinkään lisääntynyt vaan silloin jos vauva on ollut rinnalla aktiivisemmin...
Ei ole imetyskään niin helppoa kuin ajatteli, itsekin en esikoista imettäessäni kuvitellut että mulla voisi tulla seuraavan kanssa imetyksessä ongelmia.. Elämä on

Yhteistyössä