Petos-syyte?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Eka kertalainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

Eka kertalainen

Vieras
Olen odottanut ostamaani tuotetta kohta kuukauden. Nyt laitoin myyjälle kirjallisena tiedon (sähköpostiin) että odotan enää heinäkuun loppuun,elokuussa en ota tuotetta enää vastaan.
Tuotteen hinta yli 1000 e.

Myyjä ei ole vastannut joten tekisi mieli nostaa syyte heti,mutta teen sen kuitenkin vasta heinäkuun lopussa.
Eli poliisilaitokselle tekemään petos-syyte, ja kaikki sähköpostiviestit tulostettuna mukaan?
Mitä muuta? Mitä on odotettavissa?

En aio kysyä enää erikseen kaupanpurkua,sen ilmaisin ihan tarpeeksi selkeästi edellisessä viestissäni (eli siis elokuussa en halua tuotetta enää). Myyjä oli kaupanteon aikaan ´jatkuvasti ´sähköpostia lukemassa,ja uskon että on nytkin jo lukenut tuon viestin.Ei vaan vastaa. Edellisestä yhteydentotosta on reilu viikko,kun kyselin tuotetta taas kerran. Myyjä lupasi ilmoitella mahdollisimman pian.. Myyjällä on yritys.
Muita vinkkejä?

No en olisi laittanut tuollaista viestiä, kuukausi on vielä pitkä aika jos olet jo kuukauden odottanut.

Huijarihan tuo myyjä lienee. Poliisilaitokselle vaan tekemään rikosilmoitus, sähköpostit, maksukuitit ym mukaan.

Tod.näk. et tule saamaan rahojasi takaisin, mutta ainakin myyjän elämä vähän vaikeutuu rikosilmoituksen myötä. Itse jouduin kerran tekemään samanlaisen ilmon (pienemmästä summasta tosin oli kyse). Myyjä oli huijannut myös muita ja muutkin teki rikosilmoituksen. Myyjä tuomittiin maksamaan kaikki rahat takaisin, mutta enpä mä niitä rahoja ole tähänkään päivään mennessä saanut, ei myyjän tartte kuin vedota rahattomuuteen.

Kiitos viestistäsi :)
Tuote on aika iso ja kuljetus hankalaa joten olen siksi antanut aikaa. Myyjälle siis maksettu kuljetus ja hän sen hoitaa (kuljetus on aika kallis ja hankala järjestää,hänellä piti olla suhteita..).

Itse mietin sitä että onkohan myyjä oikeasti täysin varaton,kun omistaa kommandiittiyhtiön? Siinähän käsittääkseni on jonkunlainen rahapanos joka on talletettu jonnekin....

Huoh.....Arvatkaa miten iso summa tuo yli tonni on kotiäidille :( Ja tuote oli sellainen joka on PAKKO saada eli joudun sen hommaammaan sitten muualta,ja menee taas tonni...

Harmittaa ja itkettää...Mutta vähintään myyjän elämää aion hankaloittaa,en todellakaan jätä asiaa tähän! ja täytyy selittää oikeuteni kertoa tästä huijauksesta muille,haluan ehdottomasti varoittaa tästä muitakin!

Mä varmaan kysyisin asianajajalta mitä kannattais tehdä että varmasti tekee sit
kaiken oikein. Ja viimestään siinä kohtaa kun asianajaja soittaa myyjälle
niin eiköhän ala homma sujumaan.

LISÄYS. Asianajajan avulla saat kaupan varmasti purettua ja petoksesta korvaukset.
Jos juttu menee oikeuteen, häviäjä maksaa kaikki kulut. Ja jos kävis niin ikävästi että
häviäisit niin sulla on luultavasti oikeus hakee oikeusapua.

Viimeksi muokattu:
Et sinä mitään syytteitä nostele, vaan teet tutkintapyynnön poliisille. Suosittelen myös ottamaan yhteyttä kuluttaja-asiamieheen, kun ei kerran ole kyse yksityisten välisestä kaupasta vaan ostit tuotteen yritykseltä?

[QUOTE="virkkis";26583239]Et sinä mitään syytteitä nostele, vaan teet tutkintapyynnön poliisille. Suosittelen myös ottamaan yhteyttä kuluttaja-asiamieheen, kun ei kerran ole kyse yksityisten välisestä kaupasta vaan ostit tuotteen yritykseltä?[/QUOTE]

näin, saatika että sinä päättäisit millä rikosnimikkeellä asiaa tutkitaan. Teet poliisille rikosilmoituksen ja he alkavat sitten tutkimaan tapausta.

Ok kiitos,eli tutkintapyyntö vaan poliisille :) En tosiaan näistä asioista tiedä yhtään mitään.

Olen itsekin yrittäjä,tällä hetkellä aivan persaúkinen joten en uskalla edes harkita asianajajaa.
Ja niin uskomattomalta kun se tuntuukin,en vieläkään usko että myyjä on huijari...vaikka oikeasti tuote myöhässä monta viikkoa,myyjä kadonnut jne....
Tämän yrityksen nimellä kun googletin,löysin mm.lehtijuttuja jossa yritys on tehnyt remontteja kaupungille.
Olisiko tosiana käynyt niin huonosti,että olisin ensimmäinen huijattava, yritys pyörinyt jo kymmeniä vuosia ja jos olisi huijannut ennenkin,kaippa google olisi asiasta ´kertonut.´

[QUOTE="aapee";26583338]Ok kiitos,eli tutkintapyyntö vaan poliisille :) En tosiaan näistä asioista tiedä yhtään mitään.

Olen itsekin yrittäjä,tällä hetkellä aivan persaúkinen joten en uskalla edes harkita asianajajaa.
Ja niin uskomattomalta kun se tuntuukin,en vieläkään usko että myyjä on huijari...vaikka oikeasti tuote myöhässä monta viikkoa,myyjä kadonnut jne....
Tämän yrityksen nimellä kun googletin,löysin mm.lehtijuttuja jossa yritys on tehnyt remontteja kaupungille.
Olisiko tosiana käynyt niin huonosti,että olisin ensimmäinen huijattava, yritys pyörinyt jo kymmeniä vuosia ja jos olisi huijannut ennenkin,kaippa google olisi asiasta ´kertonut.´[/QUOTE]

Oman kokemuksen mukaan asianajaja ottaa 50-150e riippuu siitä mitä pitää tehdä ja siinä kohtaa kun päätetään viedä juttu oikeuteen KAIKKI kulut sis. asianajaja palkkiot menee hviäjälle. Saat oikeusapua ja maksimissaan joudut siitä maksamaan omavastuun n.190e ja valtio maksaa kulut JOS häviät mutta epäilen vahvasti. Ajattelin vaan kertoo jos luulit että puhuttais tuhansista euroista :)

Joo tosiaan mitenhän tämä menee,kun myyjä asuu toisella puolella suomea..Siis jos oikeuteen menisi.

Voi harmi,miksi mulle nyt kävi näin? :( Olen raskaana ja hormonit mylläävät muutenkin,eikä pysty keskittymään kotihommiinkaan kun suree tätä asiaa.Rahaahan se vaan on,mutta voi kele miten iso summa mulle!!!!

[QUOTE="aapee";26583417]Joo tosiaan mitenhän tämä menee,kun myyjä asuu toisella puolella suomea..Siis jos oikeuteen menisi.

Voi harmi,miksi mulle nyt kävi näin? :( Olen raskaana ja hormonit mylläävät muutenkin,eikä pysty keskittymään kotihommiinkaan kun suree tätä asiaa.Rahaahan se vaan on,mutta voi kele miten iso summa mulle!!!![/QUOTE]

Soitatat oman alueen asianajajalle ja kerrot tilanteen joko tapaatte jossain ja otat kaikki s-postiviestit tulotettuna mukaan + todistukset siitä että oot maksanu (tiliote/kuitti) tai sitten as.ajaja pyytää laittaan s-postiin. Sen jälkeen se joko soittaa myyjälle ja selittää tilanteen ja ehdottaa ratkasua tai laittaa paperilla meneen. Jos sopuun ei päästä niin asia viedään oikeuteen. Ja voithan sä kysyä as.ajajalta kuinka paljon sun pitää maksaa. Me ollaan tapeltu yhden autofirman kanssa helmikuusta asti ja luultavasti tässä kohtapuoliin on oikeuden käynti kaupanpurusta.
Onhan toi tonni iso summa ja sen takia kannattaa mun mielestä taistella. Jos satut olemaan Pirkanmaalta kotosin niin voin ehdottaa yhtä todella hyvää asianajajaa :)

No ei tällaisessa päivän selvässä asiassa mitään asianajajia tarvita :O

Täytät vain rikosilmoituslomakkeen netissä ja poliisi kutsuu sinut kuulusteluun. Otat paperit mukaan sinne. Poliisi tekee myyjän kaupungin poliisille avunantopyynnön ja he hoitavat kuulustelut siellä.

Aikanaan syyttäjä kutsuu oikeudenkäyntiin jos hänen mielestään on rikos tapahtunut. Oikeusistunto pidetään sinun koikuntaasi lähimmässä paikassa. Siellä myyjä todennäköisesti tuomitaan sakkoihin petoksesta / lievästä petoksesta ja voit hakea maksamaasi summaa perintätoimiston kautta. Rahojen takaisin saaminen riippuu siitä onko myyjä varaton vai ei.

Aikaahan siinä kuluu, mutta jos myyjä on vähänkin järkevä niin palauttaa rahat kun kutsu kuulusteluihin tulee.

No ei tällaisessa päivän selvässä asiassa mitään asianajajia tarvita :O

Täytät vain rikosilmoituslomakkeen netissä ja poliisi kutsuu sinut kuulusteluun. Otat paperit mukaan sinne. Poliisi tekee myyjän kaupungin poliisille avunantopyynnön ja he hoitavat kuulustelut siellä.

Aikanaan syyttäjä kutsuu oikeudenkäyntiin jos hänen mielestään on rikos tapahtunut. Oikeusistunto pidetään sinun koikuntaasi lähimmässä paikassa. Siellä myyjä todennäköisesti tuomitaan sakkoihin petoksesta / lievästä petoksesta ja voit hakea maksamaasi summaa perintätoimiston kautta. Rahojen takaisin saaminen riippuu siitä onko myyjä varaton vai ei.

Aikaahan siinä kuluu, mutta jos myyjä on vähänkin järkevä niin palauttaa rahat kun kutsu kuulusteluihin tulee.

Kukin tavallaan. Meille toi on asianajajan kans helpompi. :)

Kiitoksia nyt hirveästi teille avusta! olen lähipiiriltä kysellyt apuja mutta niitä ei tule, viisastelua vaan miten minun olisi pitänyt toimia...Ei koskaan etukäteismaksua jne......Ei auta tässä tilanteessa yhtään, paha mieli muutenkin.
Aloitan ainakin sillä rikosilmoituksen teolla :)

Miten oot maksanut? Jos luottokortilla, yhteys sinne luottofirmaan niin rahat tulee takas.

Mä en ainakaan mitään netistä ostamaani aio maksaa muulla kuin luottokortilla.

Yhteistyössä