petiin myös muiden kuin oman siipan kanssa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja empiväinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

empiväinen

Vieras
Onko yksiavioisuus pitkässä, jopa elinikäisessä suhteessa oikeasti mahdollista? Erotan tarkoituksella sanat yksiavioisuus ja uskollisuus, koska mielestäni uskollinen voi olla niin kovin monella muullakin tavalla (ja kuuluisikin olla) kuin seksiasioissa.

Olen pähkäillyt, millainen olisi vapaa suhde. Logiikkana olisi, että jos joku muu hetkellisesti himottaa, senkun koittaa. Tällä voisi välttää monta turhaa riitaa, kuten epäluottamuksesta, epävarmuudesta ja mustasukkaisuudesta johtuvat - eli siis nekin riidat, jotka suhteissa syntyvät ENNEN pettämistä, kun toisen menoja vahtaa peläten, että jos se siellä reissullansa kumminkin... Jos lähtökohta onkin se, että panee jos panee, jää se pelkääminen pois.

Olen myös teoretisoinut, että ainakin miehelle toinen nainen (eli muu kuin oma vaimo) on aina kielletty hedelmä ja sitä kautta entistä houkuttavampi. Toisin sanoen toinen nainen kiinnostaa siksi, että on uusi ja erilainen, ei välttämättä parempi tai haluttavampi sinällään. Jos suhteessa lähtee siitä, että molemmat osapuolet voivat halutessaan "testata" myös muita, tuo kielletyn hedelmän houkutus loogisesti ajatellen pienenee.

Onko kellään ko. logiikka toiminut ja suhde kestänyt tai peräti kukoistanut vapauden ansiosta? Kokemuksia, näkemyksiä? Onko kukaan onnistunut elämään vapaassa suhteessa ilman, että on kumminkin uponnut mustasukkaisuuteen / ajautunut erilleen puolisosta sen seurauksena?

Valmiiksi jo vastaus niille, jotka kysyvät, miksi olla suhteessa ollenkaan, jos ei voi olla pettämättä: suhteeseen kuuluu niin paljon muutakin kuin seksi. Kumppanuutta, rakkautta ja kiintymystä haluaa ihan samalla tavalla, vaikka puoliso/itse välillä tyydyttäisikin uteliaisuuttaan seksiasioissa muiden kanssa.

Kyyyyyyylläpä sanoisin, että tietty vapautuminen ei ainakaan pahentaisi asiaa.
Näin sinkullakin olisi enemmän potikkaa kiikarissa, kun varattujakin voi yrittää hurmata seksin nautintoihin.

Ok...minä jo ajattelin että dejavu:ko tämä olikin. =)

Itse en voisi ajatella meneväni kenenkään muun kuin oman mieheni kanssa sänkyyn.Ihan vastikään jouduin miettimään tätä asiaa, kun hän ehdotti/tarjosi minulle mahdollisuutta käydä vieraissa.Muutamia ehtoja siihen olisi sisältynyt...mutta koko ajatus oli mielestäni täysin absurdi (olipa hieno sana) niin kieltäydyin kunniasta.

Pettäminen on mielestäni ruminta mitä kumppanilleen voi tehdä, sitä ei kenenkään pitäisi tehdä.Mutta aivan eriasia on jos asiasta on yhdessä sovittu ja eletään sellaisessa avoimessa liitossa...kenelle se sitten sopii ja kenelle ei....meitä kun on moneksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Leena:

Itse en voisi ajatella meneväni kenenkään muun kuin oman mieheni kanssa sänkyyn.Ihan vastikään jouduin miettimään tätä asiaa, kun hän ehdotti/tarjosi minulle mahdollisuutta käydä vieraissa.Muutamia ehtoja siihen olisi sisältynyt...mutta koko ajatus oli mielestäni täysin absurdi (olipa hieno sana) niin kieltäydyin kunniasta.

Pettäminen on mielestäni ruminta mitä kumppanilleen voi tehdä, sitä ei kenenkään pitäisi tehdä.Mutta aivan eriasia on jos asiasta on yhdessä sovittu ja eletään sellaisessa avoimessa liitossa...kenelle se sitten sopii ja kenelle ei....meitä kun on moneksi.

luvallinen au-seksi ovat kaksi ihan eri asiaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Pettäminen ja:
Alkuperäinen kirjoittaja Leena:

luvallinen au-seksi ovat kaksi ihan eri asiaa.

No enkös mie juuri niin tuossa sanonutkin?

Alkuperäinen kirjoittaja empiväinen:
Onko yksiavioisuus pitkässä, jopa elinikäisessä suhteessa oikeasti mahdollista? Erotan tarkoituksella sanat yksiavioisuus ja uskollisuus, koska mielestäni uskollinen voi olla niin kovin monella muullakin tavalla (ja kuuluisikin olla) kuin seksiasioissa.

Olen pähkäillyt, millainen olisi vapaa suhde. Logiikkana olisi, että jos joku muu hetkellisesti himottaa, senkun koittaa. Tällä voisi välttää monta turhaa riitaa, kuten epäluottamuksesta, epävarmuudesta ja mustasukkaisuudesta johtuvat - eli siis nekin riidat, jotka suhteissa syntyvät ENNEN pettämistä, kun toisen menoja vahtaa peläten, että jos se siellä reissullansa kumminkin... Jos lähtökohta onkin se, että panee jos panee, jää se pelkääminen pois.

Lue ainakin keskustelut, hae Elleistä vaikka hakusanoilla avoin suhde.

Esim
http://keskustelu.plaza.fi/ellit/ihmissuhteet/keskustelu/t1606080

Joillekin sopii, useimmille ei. Senkun kokeilette, mutta miksi riskeerata toimivaa suhdetta?

Alkuperäinen kirjoittaja empiväinen:

Valmiiksi jo vastaus niille, jotka kysyvät, miksi olla suhteessa ollenkaan, jos ei voi olla pettämättä: suhteeseen kuuluu niin paljon muutakin kuin seksi. Kumppanuutta, rakkautta ja kiintymystä haluaa ihan samalla tavalla, vaikka puoliso/itse välillä tyydyttäisikin uteliaisuuttaan seksiasioissa muiden kanssa.

On mahdollista. Uskollisuus on tänä päivänä aate, jonka piiriin kuuluvat ovat selkeä vähemmistö.
Minusta ei olisi pettämään eikä juoksemaan kenen tahansa kanssa. Ollaan kokonaan tai ei ollenkaan.

Jos aihe kiinnostaa ja englanti onnistuu, Dan Savagen neuvontapalstalla Savage Love http://www.thestranger.com/seattle/SavageLove?oid=1220590
on usein aiheeseen liittyviä kysymyksiä.

Mun tekee suhteessa mieli muitakin. Mutta musta ei olis avoimeen suhteeseen. Siispä tyydyn fantasioimaan. Haluan kuitenkin ennen kaikkea elää ihanassa parisuhteessani, enkä ikinä lähtisi rikkomaan sitä millään tyhmällä pettämisellä. Siinä saa vaan paskaa käteen. Edellisessä suhteessa sitäkin tuli kokeiltua, eikä olo sen jälkeen ollut mitenkään mieltä ylentävä.

Luulisin, että melkeen kaikkien tekee mieli koittaa muitakin, mutta eihän niitä mielihalujaan mikään pakko ole toteuttaa. Aina voi fantasioida ja runkata tai koittaa uusia juttuja oman kumppanin kanssa.

Välillä mun on tehnyt mieli esim. jotain työkaveria niin, että kun se puhuu jotain työasioita, mä vaan ajattelen kuumaa seksiä sen kanssa, kuinka kellistäisin sen työpöydälle tms. Huvittaa välillä, että kun vaan tietäisit mitä mä susta kelaan.

Yhteistyössä