Pesukoneen (jossa luukku edessä ) puhdistuksesta!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja luuseri
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

luuseri

Vieras
Kun siinä "luukun" ympärillä on ne kunnon kumitiivisteet, niin riittääkö sinne kertyvän möhnän puhdistukseen se sitruunahappopesu vai pitääkö ne luukun tiivisteet hinkata erikseen harjalla, jotta ne yököttävät töhkät saa sieltä pois? Viimeksi harjasin, nyt vaan mietin, voisko helpommallakin päästä...:D

En osaa sanoa, mutta mä pesisin ekana sitruunahappopesun, ja jos sen jälkeen tiivisteet näyttäisi tarvitsevan lisähuomiota, hinkkaisin vasta sitten. Minäkö muka laiska... :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja Jellonainen:
Millaista pesuainetta käytät kun sinne tiivisteisiin kerääntyy töhkää? Meillä ei nimittäin keräänny, käytän vain zeoliitittomia aineita

Mäkin käytän näitä pesuaineita, joissa ei ole zeoliittia, mutta ikävä kyllä mun koneen tiivisteisiin sitä "savea" kyllä kertyy aika ajoin. Mä vain puhdistan sen jollain yleispuhdistusaineella (tai ihan vedellä) pois ja sen jälkeen pyöritän yhden tyhjän koneellisen (kuumimman ohjelman mukaan). Siltikin sitä "savea" tahtoo aina vähän jäädä ja pesenkin puhdistuksen jälkeen mieluiten jotain tummaa pyykkiä ennen vaaleita.

Alkuperäinen kirjoittaja luuseri:
Kun siinä "luukun" ympärillä on ne kunnon kumitiivisteet, niin riittääkö sinne kertyvän möhnän puhdistukseen se sitruunahappopesu vai pitääkö ne luukun tiivisteet hinkata erikseen harjalla, jotta ne yököttävät töhkät saa sieltä pois? Viimeksi harjasin, nyt vaan mietin, voisko helpommallakin päästä...:D
Hinkkaa harjalla ja yleispuhdistusaineella. Ei lähde sitr. hapolla. Sit hankauksen jälkeen vielä pesu sillä sitr. hapolla.

Ja vaihda zeoliitittomaan pesuaineeseen, niin sitä kuraa ei tule enää.

Alkuperäinen kirjoittaja viiden muksun mamma:
Millaista pesuainetta käytät kun sinne tiivisteisiin kerääntyy töhkää? Meillä ei nimittäin keräänny, käytän vain zeoliitittomia aineita

Mäkin käytän näitä pesuaineita, joissa ei ole zeoliittia, mutta ikävä kyllä mun koneen tiivisteisiin sitä "savea" kyllä kertyy aika ajoin. Mä vain puhdistan sen jollain yleispuhdistusaineella (tai ihan vedellä) pois ja sen jälkeen pyöritän yhden tyhjän koneellisen (kuumimman ohjelman mukaan). Siltikin sitä "savea" tahtoo aina vähän jäädä ja pesenkin puhdistuksen jälkeen mieluiten jotain tummaa pyykkiä ennen vaaleita.
Luultavasti annostelet pesuainetta liikaa, jos sulla zeoliitittomastakin jää jotain kurajäämiä.

Meilläkin käytetään zeoliitittomia jo ihan pelkästään sen tähden, että kestovaippoja pesen. Kyllä sitä "savea" tosiaan silti jonkin verran niihin tiivisteisiin kertyy ajan mittaan. Miten usein toi pesukone pitäisi puhdistaa sillä sitruunahappojutulla, mietin vaan, josko teen sen liian harvoin ja kertyminen johtuu siitä??

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Meilläkin käytetään zeoliitittomia jo ihan pelkästään sen tähden, että kestovaippoja pesen. Kyllä sitä "savea" tosiaan silti jonkin verran niihin tiivisteisiin kertyy ajan mittaan. Miten usein toi pesukone pitäisi puhdistaa sillä sitruunahappojutulla, mietin vaan, josko teen sen liian harvoin ja kertyminen johtuu siitä??

Minä käytän sitruunahappoa pari-kolme kertaa vuodessa, mutta pesen tyhjänä 90 asteessa (pieni määrä fosfaatillista pesuainetta mukana) noin kerran kuussa).

Miten vähän te laitatte pesuaineita? Siis kun mä annostelen muutenkin vähemmän kuin ohjeessa neuvotaan. Mulla on 7kg rumpu ja jos kone on täynnä, pesuaineen ohjeessa käsketään laittamaan "ei niin kamalan likaiselle pyykille" se 75ml - mä laitan silloin korkeitaan 60ml tai jopa vähemmän. Jos koneessa on kuopuksen vaatteita, mä käytän vielä sitä ekstra-huuhtelua, ettei vaatteisiin vain jää mitään pesuainejäämiä.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Minä käytän sitruunahappoa pari-kolme kertaa vuodessa, mutta pesen tyhjänä 90 asteessa (pieni määrä fosfaatillista pesuainetta mukana) noin kerran kuussa).

Ok, kiitos. Mä olen pessyt tuolla sitruunahappojutulla pari kertaa vuodessa, eli täytyy lisätä vielä yksi kerta ja koettaa myös tuota kerran kuukaudessa 90 asteessa pyöräyttämistä, sitä nimittäin en ole tehnyt.

Pesuaineen annostuksesta sen verran, että itse ainakin käytän ainetta vähemmän kuin purkkien ohjeissa sanotaan. Ja lisähuuhtelut meilläkin käytössä, kun kyseessä esimerkiksi kuopuksen vaatteet tai kestovaipat.

Mä pyöräytän luukun tiivisteen tarpeen vaatiessä pulloharjalla. Meillä siihen tiivisteeseen kun tuppaa kertymään koirankarvoja, vaikka miten koittaisi putsata vaatteen karvoista ennen pesua.

älkääkä tehkö kauheeta numeroa jostain pesukoneen putsaamisesta. Ite pyöräytän noin kerran kk:ssa rätillä tiivisteen ympäri ja pari kertaa vuodessa tsekkaan nukkasihdin. Kone kestänyt jo viisivuotta ihan samanlaisena. Ett ihan turhaan haaskaatte aikaanne!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
älkääkä tehkö kauheeta numeroa jostain pesukoneen putsaamisesta. Ite pyöräytän noin kerran kk:ssa rätillä tiivisteen ympäri ja pari kertaa vuodessa tsekkaan nukkasihdin. Kone kestänyt jo viisivuotta ihan samanlaisena. Ett ihan turhaan haaskaatte aikaanne!

No häh, eihän täällä kukaan mitään numeroa ole tehnyt... Asiallisesti vaihdettu kokemuksia miten kukainenkin koneensa putsailee. Pitikin sun tulla tänne vaahtoomaan...

Yhteistyössä