Pesetkö omat vaatteesi ennen käyttöä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Joku toisella palstalla kyseli, että miten pitkään muut on pesseet vauvan vaatteet ennen käyttöönottoa. Uudet siis....

Minä en tarkkaan muista mutta joskus reilun vuoden ikäisenä olen vähitellen alkanut laittaa vaatteet suoraan kaupan hyllystä käyttöön. Omista vaatteistani pesen ennen käyttöä vain alusvaatteet. Tätäkin kuitenkin eräs ystäväni hämmästeli ja sanoi, että ei tiedä ketään joka pesisi alusvaatteet ennen käyttöönottoa.

Mutta tuolla toisella palstalla moni kertoi pesevänsä aina kaikki omatkin vaatteensa ensin paitis jotain ulkotakkeja yms.

Ihanko oikeesti ihmiset siis pesee noin?

suosittelen kaikkia pesemään uudet vaatteet ennen käyttöä. olen töissä vaatekaupassa ja nään ja kulen aika paljon kaikkea iljettävää. on miehiä ketkä menevät sovituskoppiin naisten alusvaatteiden kanssa...kun avaamme myymälään tulevia paketteja mukana voi olla mitä tahansa... suosittelen todellakin tuota pesua. ihan vaan senkin takia että vaatteet ovat saattaneet 'pyöriä' kaupanlattialla...

..paitsi villapaidat ja takit! varsinkin ulkomailla tehdyissä halvoissa tekstiileissä viimeistelyaineita (sileys yms) jotka voivat olla jopa yli suositusrajojen (eivät läpäisisi testejä). ja kun en itse laittaisi ihoa vasten niin en missään nimessä myöskään herkälle pienenlapsen iholle! haju kertoo aika paljon.. ja toinen tärkeä pointti toi hygieenisyys - kaupassa kuka vaan tahmatassu tai "ukkom...lainen" hypistelly - laittaisitko oikeasti intiimialueitasi vasten?? hyi = (

No minä en ole koskaan mistään kuullut tai lukenut, että pitäisi pestä muutakuin vauvan vaatteet. Alusvaatteet pesen siis. Ja lakanat ja pyyhkeet. Lakanapaketeissakin se tosin lukee...

Mutta mitä haittaa siitä nyt sitten on muka, jos ei pese? Siis terveelle ihmiselle?

Suosittelen lämpimästi pesemään kaikki mahdolliset vaatteet ennen käyttöä. Kun puramme myymälään tuotuja vaatteita, niistä saattaa löytyä vaikka mitä iljettäviä koppakuoriaisia tms. (kaikenlaisia elukoita löytyy myös hedelmä/vihannesosastolta elintarvikekaupoista...siis kun myyjät purkavat tavaraa myyntiin) Ja eihän sitä koskaan tiedä minkälaisella kulkijalla vaatteet on olleet sovitettavana. Vauvanvaatteita harvemmin kukaan sovittelee, mutta ne kaikki käsittelyaineet, mitä niissa vaatteissa on...suosittelen pesemään!!!

Alkuperäinen kirjoittaja vaatekaupassa töissä:
Suosittelen lämpimästi pesemään kaikki mahdolliset vaatteet ennen käyttöä. Kun puramme myymälään tuotuja vaatteita, niistä saattaa löytyä vaikka mitä iljettäviä koppakuoriaisia tms. (kaikenlaisia elukoita löytyy myös hedelmä/vihannesosastolta elintarvikekaupoista...siis kun myyjät purkavat tavaraa myyntiin) Ja eihän sitä koskaan tiedä minkälaisella kulkijalla vaatteet on olleet sovitettavana. Vauvanvaatteita harvemmin kukaan sovittelee, mutta ne kaikki käsittelyaineet, mitä niissa vaatteissa on...suosittelen pesemään!!!

Mun mies on töissä urheilukaupassa ja sinne tulee vaatteita sieltä ja täältä eikä ole ikinämilloinkaan ollut mitään ylimääräistä missään laatikoissa.

Mun mies on töissä urheilukaupassa ja sinne tulee vaatteita sieltä ja täältä eikä ole ikinämilloinkaan ollut mitään ylimääräistä missään laatikoissa. [/quote]

Tuuria hänellä =). Minä myös ollut töissä "tavis" vaatemyymälässä, nyt urheilutekstiilimyyjänä.

Mutta ajatelkaahan nyt; vaatteet tulevat ympäri maailman, mitkä rahtina laivoissa, mitkä missäkin. Kuljetukset kestävät välillä pitkäänkin. On välivarastointipaikkoja milloin missäkin. Luonnollistahan se on, että sitä jotain aina mukaan eksyy. =). Ja vielä kerran, että myös ne käsittelyaineet, mitä tehtailla vaatteisiin laitetaan. Mutta jokainen valintansa mukaan. Pesee tai ei.

Yhteistyössä