Perustetaanko "eko-pino"?

Heipparallaa!

Olen 29.-vuotias vauvaa toivova nainen.
Olen hirmuisen vauvakuumeen kourissa...

Noh, vauvaa siiis yritellään ilman stressiä (näin sovittiin miehen kanssa)... Mutta mul on ovistestit ja raskaustestit kaapissa ja ehkä mä ihan pikkasen stressaan... salaa. =)

Yritän olla ympäristöystävällinen ihminen elintavoiltani (kuljen polkupyörällä, kierrätän, käytän kuukuppia... näin esimerkkeinä.)
Toiveeni olisi, että jos me vauvan saisimme, yrittäisimme pärjätä taloutta ja luontoa säästäen.
Minusta on ihana käydä esim. huutonetistä katselemassa hoitopöytiä ja pinnasänkyjä.

Vauva-aika on niin lyhyt, että minusta kierrätys on järkevää, eikä se tarkoita, että vauvan pitäisi mistään luopua. Tietysti pitää olla puhdasta ja ehjää...

Kolahtiko tämä viesti kehenkään kuumeiseen?
Jutellaanko yhdessä kestovaipoista ja hyvistä vinkeistä? :flower:

oletko käynyt kestovaippa info sivulla?Uskon että siellä olisi ainakin samanhenkisiä paljonkin.
Itse en lapsia enään kuumeile mutta noin yritän eko ajattelua mutta enemmänkin voisin vielä tehdä mutta nyt ei rahkeet vain riitä ja tilanne erinäisten asioiden kohdalta

Samat aatokset täällä Intsu. Autoa tosin joudun käyttämään liikaakin, mutta muuten samoilla linjoilla elämänhallinnan ja aatoksien suhteen. Siksi tämä luomuna "tjottailu" on niin mukavaa, kun ei tarvitse hormonein itseään säädellä... Toivottavasti onnistuu myös tuo raskautuminen ilman kepulikonsteja joskus.

Mä olen myös 29 ja niinikään noin vuoden verran potenut kauheaa vauvakuumetta. Joulun jälkeen jätettiin ehkäisy pois ja oon kovasti ainakin yrittänyt olla stressaamatta. Raskaustestit on kyllä kaapissa, ovistestejä ei vielä.

Joten joo! Mukana oon keskustelussa, jos lähtee käyntiin!

Ainakin minua kiinnostaa erityisesti tuo kestovaippailu. Näin kun toisesta omasta lapsesta haaveilen, niin haluaisin välttää kaikkea sitä turhaa, mitä esikoiselle tuli hankittua, säästäminen mielessä, sekä luonnon, että oman kukkaron!

Minusta oli pelkästään positiivinen asia, että Kela otti äitiyspakkauksessa kantaa kestovaippailun puolesta!

Täällä yksi "ekohenkinen" äiti-ihminen. Esikoisella käytin kertsien rinnalla kestoja ja ne on odottamassa tuolla toista käyttäjää...jota ei näy eikä kuulu, vielä. Mie oon kans vielä 29v, täytän kyllä 30 tänä vuonna ja toista lasta toivotaan kovasti. Meillä harrastetaan kierrätystä ja kirppareita ja sellaista yleistä ekologista ajattelua :D

... kun olette vastailleet. :)

Huomasin, että monissa pinoissa on kerrottu ilmeisesti kuukautiskiertopäivät, ovulaatioajat jne. Mä en edes tiedä mun kuukautiskiertoaikaa, kun menkat alkaa aina tipotellen, saattaa tipotella viikonkin ja sit alkaa kunnolla. En sit tiedä, pitäiskö ne menkat merkitä alkavaks siitä ekasta tippasesta vai kunnon vuodosta.?

No nyt joka tapauksessa oli nyt mun kiertoaika mikä vaan, yritän ovulaatiotesteillä löytää oikean ajan pussailla ja muuta :heart:
Osaakos joku fiksumpi ihminen kertoa, että jos ja kun se ovistesti näyttää positiivista, niin pitääkö painua pehkuihin heti? Tähän kuumeeseen on kaikki kikat tervetulleita!

Minkäslainen aika kuukaudesta teillä muilla on?

eikös ne siittiöt elä 3päivääkin?Meillä yhdynnän jälkeen pidin jalkoja hetken ylhäällä silloin aikanansa ennen kuin lähdin pissalle tms.Mä kyllä olen aina ekoista tipoista pistänyt menkat alkavaksi kun kuitenkin yleensä seuraavana päivänä on alkanut kunnon vuoto.

No meillä menossa yk 1 kp 9/29, tosin pillerit vasta jätetty pois, eli en tiedä tasaantuuko tuo kierto heti. Joka tapauksessa pupuilua tiedossa ensi viikolla, tietenkin silloin kun koko uusperheemme on kasassa, eli parhaimmillaan meitä nukkuu meidän sängyssä aamusella 4 kpl... että pupuile siinä sitten :D

Pikkuhiljaa olen onkinu kestovaippailusta lisätietoa, ja saanutkin sitä, täällä toimii perhekahvila, josta tietoa saa. Esikoisen kanssa kun meni ihan kertiksillä koko hoito. Onko teillä kellään aiempaa kokemusta asiasta, siis oletteko käyttäneet millaisia vaippoja, harsoja vai jotain muuta? Entä oletteko käyttäneet niitä imuliinoja? Joidenkin mielestä ne olis välttämättömiä, toisten mielestä nekin on turhaa hukkaa.

Esikoisesta täällä vasta haaveillaan, joten etukäteen ei ole kokemuksia. Lähtökohtaisesti kuitenkin olen ilman muuta kestovaippailun kannalla. Mulla on onneksi työkaveri, joka on kestovaippayhdistyksessä yhteyshenkilönä ja häneltä saan varmasti enemmän ku riittämiin vinkkejä sitten aikoinaan, jos ja kun tästä onnistuu raskautumaan.

Vielä en ole töissä edes vauvahaaveista maininnut, painostavat kuitenkin. Varmaan luulevat, että en tykkää lapsista ja elän vaan koirille :LOL: Mutta parempi niin, en halua kertoa ennen kun on "pakko".

Kestovaippojen lisäksi komppaan kantoliinaa, vaikuttaa kätevältä "hands-free" vauvanhoidolta. Vaikka enhän mä mitään vauvanhoidosta tiedäkään, mutta hands-freetä fanitan muutenkin, on vaan kätevää. Kokemuksia kellään? Siis kantoliinoista?

ja Intsu, kiertopäivät lasketaan käsittääkseni siitä kunnon vuodon alkamisesta. Ja ovistestin plussan jälkeen on hyvä muhinoida, mutta kyllä siinä 1-2 vrk pelivaraa on. :) Mutta siis kierron keskivaiheilla jokatoinenpäivä-tahti on ymmärtääkseni sellainen tehokas tahti. Meillä tuo ei kyllä ihan täyty, jotenkin arki tuntuu olevan turhan kiireistä ja jää hempeilyt vähemmälle...

Sartsukka Meillä lähipiiri kyllä ymmärtää. Ympäristöalalla oon töissäkin, joten kai se kuuluu jotenkin "imagoon", että elämäntavat on tai ainakin pyrkii olemaan ainakin jossain määrin ekologisia. Jotkut potevat huonoa omatuntoa omista tavoistaan, kun olen paikalla (tyyliin, käyttävät muuten kertakäyttöastioita ja mun läsnäollessa tiskataan) ja se tuntuu kyllä tavallaan kurjalta. Toisaalta ihan kiva, että tulee edes siinä hetkessä vähemmän jätettä. Ei mun takia kuitenkaan tarvii kenenkään tapojaan muuttaa, sen pitää lähteä itsestä ja omista arvoista.

Ja siittiöt elävät puolesta minuutista jopa 5 vuorokauteen. Riippuen simpasta ja olosuhteista. Joten herran haltuun, kuten veljeni tapaa sanoa. :)

niinjoo, täällä jännäpäivät menossa; nyt kp 35/37-42 ja yk 3. Ennen pääsiäisreissua pitäis testailla, jotta tietää jotain jostain. Pieni toivonkipinä elää, aamulämmöt kohonneet 37 asteeseen, närästää hulluna ja vaihtelevasti huonovointisuutta. Fiilikset tosin vaihtelee päivän mukaan, eilen oli ihan päinvastaiset fiilikset. :attn:

Mä kans! :wave:

Oon "eko-ihminen" ja saan usein ärsyyntymistäkin aikaan sen vuoksi.. :ashamed: ite käytän kestositeitä ja haaveissa on kuukuppi..en vaa oo sitä viel saanu ostettua..jätteet lajitellaan ja veden käyttöä säännöstellään..ostan luomu- ja lähiruokaa ja valitsen hedelmät + kasvikset niitten energiakuorman mukaan..valitsen pesu- ja puhdistusaineet huolella..liikun pääosin kävelemällä/pyöräilemällä työmatkat ja harkiten käytän autoa..kierrätän tavarat..yms..

Meillä yk16 ja esikoinen haaveissa..viimekierto oli ensimmäinen jossa käytin hormonia(teroja) ja syksyllä pistin yhden pregnyl-piikin..käyn myös vyöhiksessä..

en ole asian kanssa kauhean ehdoton enkä tiedä kaikkea miten ekologista jalanjälkeä voisi pienentää, mutta ajattelen et opin jatkuvasti uusia keinoja ja yritän niillä pienillä asioilla osaltani vaikuttaa..ja koitan myös saada muita ihmisiä ajattelemaan näitä asioita, kuitenkaan tuputtamatta.. :)

Täällä yksi aika ekohenkinen vauvakuumeilja. Yritän tehdä mahdollisimman monia ratkaisuja sen perusteella, mikä on se luonnolle parempi vaihtoehto. Kestovaippailu tulee olemaan ehdottomasti osa meidän elämää, jos onnistumme vauvan saamaan. En myöskään halua tavaravuorta lapsen takia, vaan vain ne välttämättömimmät -ja nekin suureksi osaksi kierrätettynä. Käytämme ekoystävällisiä pesuaineita ja pesupähkinöitä (toivottavasti saan tulevaisuudessa tehtyä omat yleispesuaineet). Säätelemme asunnon lämpötilaa siten, että asunnon lämpö on alhaalla poissaollessamme. Säästämme sähköä ja vettä kaikessa misää voimme, kierrätämme missä vain voimme ja käytän myös maatuvia roskapusseja. Käytän joko maatuvia ekokuukautisuojia tai kestosuojia.

Mä olen kierron loppupuolella. Taitaa olla 24/30-32 päivä menossa. Siis ihan jännä vaihe!

Luulenpa, että mulla kierron tarkkailu ja kirjaaminen on itse asiassa poistanut paljon stressiä tästä yritysestä. Teen ovulaatiotestit ja sitten hyödynnämme sen ja seuraavan päivän (ehkä pari päivää ennenkin :). En tunne stressaavani näin tehdessäni, päinvastoin luulen, itseni tuntien, että stressi asian suhteen olisi mulla kovempi jos en tekisi näin.

Muita sydäntä lähellä olevia asioita ovat orgaaninen ruoka, perhepeti ja kantoliinailu.

Kiva kun on tällainenkin ketju!

Alkuperäinen kirjoittaja Mona78:
Luulenpa, että mulla kierron tarkkailu ja kirjaaminen on itse asiassa poistanut paljon stressiä tästä yritysestä. Teen ovulaatiotestit ja sitten hyödynnämme sen ja seuraavan päivän (ehkä pari päivää ennenkin :). En tunne stressaavani näin tehdessäni, päinvastoin luulen, itseni tuntien, että stressi asian suhteen olisi mulla kovempi jos en tekisi näin.
Mä menin tuntemusten mukaan ensimmäiset 10 yk:ta, mut viimeset 6 oon tikuttanu, ni ei tarvii miettii pupuileeko sitä oikeeseen aikaan vai ei..paljon helpompaa :D

T: entinen HaLPe

Meillä pupuillaan nykyään joka 3. päivä. Luin jostain, että ovulaation määrittäminen edes tikuilla on niin vaikeaa, ja että siittiöiden pitäisi olla "siellä" ennen ovulaation tapahtumista jo odottamassa. Siittiöt kun elää muutaman päivän, mutta ovulaatio kestää vaan sen hetken, että jos plussaa ovulaatiotikulla niin periaatteessa sitten olis jo liian myöhäistä? Vaikka ihmeestäkö se noin voi olla, muutoinhan tikut olis ihan huijausta...? :|

Pampuska ovisplussasta 24-36h päästä on ovulaatio, munis säilyy n.12h irtoamisen jälkeen ja ½h kestää, ku simppa uiskentelee muniksen luo ja 7h, ku se hedelmöittää(korjatkaa jos oon väärässä )..eli pitäs viel ehtiä ovisplussan tultuaki:)
tosin me kyl pupuillaan melkee joka päivä muutenki, et aina siel on jotai oottamassa.. :whistle:

ihanaa ois, ku tulisin raskaaksi, ni sais alkaa pikkuhiljaa ettiä käytettyjä huonekaluja+tarvikkeita ja tekee niitä vaippoja..

Alkuperäinen kirjoittaja HaLLeBeRRy:
Pampuska ovisplussasta 24-36h päästä on ovulaatio, munis säilyy n.12h irtoamisen jälkeen ja ½h kestää, ku simppa uiskentelee muniksen luo ja 7h, ku se hedelmöittää(korjatkaa jos oon väärässä )..eli pitäs viel ehtiä ovisplussan tultuaki:)
tosin me kyl pupuillaan melkee joka päivä muutenki, et aina siel on jotai oottamassa.. :whistle:

ihanaa ois, ku tulisin raskaaksi, ni sais alkaa pikkuhiljaa ettiä käytettyjä huonekaluja+tarvikkeita ja tekee niitä vaippoja..
Hih, aikamoista matikkaa tää lapsenteko =) Mulla eka lapsi kun vaan tuli, ilman mitään yrittämistä, niin en ole aiemmin edes tajunnu että tää on tällaista ajoittamista ja laskemista... Luomu on voimaa tässäkin meillä, ainakin muutama kuukausi ennenkuin huolestutaan ja aletaan laskemaan ja tosissaan ajoittelemaan :heart:

Niin, lukeehan ohjeissakin, että kun ovistesti on positiivinen, menee siitä n. 24-36(-48)h munasolun irtoamiseen. Ja ainakin mun ostamissa testeissä vielä sanotaan että paras aika on olla yhdynnässä juuri 24-36h päästä positiivisesta testistä. Mut tokihan sitä voi mennä hetikin laittamaan joukkoja valmiiksi..

pia
Hei!

Olipa kiva löytää tällänen pino :)
mulla on jo neljä lasta, mutta salaa ja sydämmellä haaveilen viidennestä ja kuudennesta :D
järki tosin taitaa tulla vastaan ja mies :/

Tuntuu että tämä maailma on niin materialistinen nykyään..me ollaan kuultu kamalasti kauhisteluja esim. siitä kun ekologisista ja taloudellisista syistä laitettiin auto pois, että kuinka maalla 4 lapsen kanssa pärjää ilman autoa..no ihan hyvin :)

mutta jatkelempa myöhemmin :)
tuo ihana jälkikasvu huutelee :)

Hei! Tulin vähän omin luvin tänne kuikuilemaan, vauvakuume on juuri vasta alkusillaan ja sekä mies että minä näytämme vielä punaista valoa. Oli vaan pakko osallistua, kun löytyi tämmöinen "teemaketju", jotenkin ei yhtään nappaa nuo ikä/ kuukautiskiertopohjaiset ketjut. Samanlainen aatemailma kuitenkin yhdistää enemmän kuin kiertopäivä!

Kirsikka, itse vaihdoin ehkä vuosi sitten kuukautiskuppiin. Se on sellainen pohjasta auki leikatun kananmunan kokoinen ja muotoinen silikonikuppi, joka laitetaan emättimeen. Se pysyy paikallaan lihasten ja asetettaessa tulevan pienen alipaineen avulla, tyhjennetään pari kertaa päivässä ja huuhdotaan aina tyhjennyksen yhteydessä. Sitten on vielä kankaisia kuukautissiteitä, eli kestovaippahenkisesti "pese ja pidä".

Oma napa: Miten muut joilla jo on lapsia, millaisesta tilanteesta olette alkaneet uudesta pienestä haaveilun? Itselläni on nyt 1v 10kk lapsi, ja vasta tämä kevät on viimein tuntunut siltä, että perhe-elämä on oikeasti ihan mukavaa eikä pelkkää jaksamisen äärirajoilla sinnittelyä. Aivan järjetöntä, että heti kun arki tuntuu mukavalta, niin alan miettiä lisästressin (=uuden vauvan) hankkimista! Mikä minua oikein riivaa, kun tiedän oman jaksamisen rajallisuuden, ja silti, vasten tahtoani, alan miettiä, miten ihana olisi tuuditella vauvaa ja seurata taas sitä huimaa oppimisen ja löytämisen iloa, joka vauvalla on jokapäiväistä... Miksei tämä iloinen ja touhukas, joskin välillä uhmakas, taapero riitä? AAARGH! :headwall: Hallitsevatko hormonit näin täysin?! Itse olen jo synnytyksen jälkeisestä masennuksesta toipunut, mutta mies parka uupui itse hoitaessaan sekä minua että vauvaa. On PAKKO saada ensin

1. mies kuntoon
2. parisuhde ja seksielämä taas luontevaksi (ollut tosi pitkiä taukoja seksielämässä, haluttomuutta ym. johtuen masennuksesta ja sen lääkityksestä)
3. opintoja edistettyä että joskus pääsee asuntolainaakin makselemaan miehen avuksi
4. esikoinen pois vaipoista ja vähän omatoimisemmaksi

ennen kuin tuntuu että uudelle lapselle olisi hyvä perhe syntyä.

Vastatkaa kiltit jotain, omia kokemuksia tai näkemyksiä tai jotain. Ja ei, en halua, että minut yritetään puhua ympäri puuhaamaan sitä seuraavaa lasta vielä, vaikka se olisikin tämän sivuston hengen mukaista.

Ohhoh mikä vuodatus. Taisin olla sen tarpeessa! :ashamed: Sori.

-s-

Yhteistyössä