Perustelkaa, miksi lapsien saaminen nuorena on hyvä/parempi juttu? :)

  • Viestiketjun aloittaja Kysyjä.
  • Ensimmäinen viesti
"Sanna"
[QUOTE="malla";22130810]Se mikä sinun mielestäsi on "kunnon" nuoruus, ei välttämättä ole sitä kaikille muille.
Kaikilla ei ole tarvetta elää nuoruuttaan 15 vuoden ajan matkustelemalla,opiskelemalla ja juhlimalla ilman lasta.
Nuoruutta voi elää myös lapsen kanssa, matkustelemalla, opiskelemalla ja juhlimalla.
Varmasti tiedät sen itsekin(ainakin toivon näin), että oma lapsi ei pelkästään ota vaan myös antaa paljon.
Minä olen matkustellut lapsen kanssa(ja ilman), opiskellut, käynyt töissä ja myös juhlinut enkä koe että lapsi tästä mitenkään on kärsinyt.
Lapsi on kulkenut mukana, eikä rakkautta tai taloudellista turvaa ole puuttunut vaikka rahaa ei ole etenkään opiskeluaikana ylenpalttisesti ollut(ja tarviiko sitä ollakkaan).

Lapsen saamisen nuorena hyvä fyysisiä puolia ovat tietysti parempi jaksaminen, nopeampi ja helpompi raskaudesta sekä synnytyksestä palautuminen, todennäköisyys terveeseen lapseen on suurempi jne.
Henkisiksi hyviksi puoliksi laskisin sen, että nuori vanhempi menee enemmän tilanteen mukana. Ei tee turhista asioista elämää suurempia ongelmia, nuori vanhempi muistaa paremmin oman lapsuutensa ja nuoruutensa, usein ymmärtää ja tulee paremmin toimeen lapsensa kanssa(etenkin kun lapsi on vähän isompi).
Nuorena lapsen saanut on täydessä terässä vielä lapsien aikuistumisen jälkeenkin ja tosiaan ne vaihdevuodet eivät osu samaan lykkyyn lasten murkkuiän kanssa.
On energiaa touhuta mahdollisten lastenlastensa kanssa.[/QUOTE]

:)
Olet oikeassa itsekin. Kaikille ei sovi sama tapa ja samat toimet eivät suo kaikille onnellisuudentunnetta. Jokainen tavallaan.

Itse tapasin tämän mieheni 24v. Jolloin 25v. Pistimme hynttyyt yhteen ja aloimme tämän yhdessäolemisemme. Sitten 31v oli lapsen aika.

Lapsi ei olisi sopinut meidän elämääme aikaisemmin.
Teimme ennen lasta sellaisia yllätysmatkoja, sillojn kun sattui siltä tuntumaan niin lähdimme reissunpäälle. Viikonloppureissuja talvisin jonnekin.
Pitkiä metsäretkiä pakkasen purressa poskia ja yhdessäoloa ja tulevaisuudesta puhumista.

Kesäisin ja keväällä ja vielä pitkälti syksysäässäkin, teimme pitkiä moottoripyörä reissuja. Kotimaa tuli kahlattua läpikotaisin ja ulkomaillakin pyörällä kävimme.
Nämä eivät olisi onnistuneet lapsen kanssa.

Matkoilla hotellit olivat vain nukkumista varten ja aamupalan jälkeen nähtävyyksiä katsomaan ja sitten myöhään illalla hotellille nukkumaan seuraavan päivän koitosta varten.

Sellaista kaikkea toimintaa, jota en edes ajattele tekeväni lapsen kanssa.

Nyt kaikki päättömät kokeilut on tehty.
Matkoilla otetaan kunnon hotelli, jossa käydään päivällä lepäämässä, reissut kohteisiin, jossa on lapselle tekemistä.

Ollaan lapsen kanssa kotona ja hassutellaan ja eletään rauhallista elämää.
Ei tee mieli mennä ulos iltaisin tai tule mieleenkään ajatus, että mihin saisi lapsen hoitoon kun pitäisi lähteä ulos tuulettumaan.

Nyt eletään rauhassa lapsentahtisesti ja tämä on meille hyvä.

Joku toinen taas haluaa sovittaa lapsen ja hassutteluajan yhteen, meille se ei olisi ollut hyvä ratkaisu.

Jokainen tavallaan ja se tapa on juur sille ihmiselle ainut ja oikea

Opiskelimme, säästimme, etsimme unelmiemme taloa.
 
[QUOTE="vierailija";22130911]Mikä pätee yhteen, ei päde toiseen. Kyllä sitä vanhempanakin jaksaa (yli 30-v), kun alle 30-vuotiaana tunsin itseni vielä kakaraksi :) Eipä tee enää mieli mihinkään kun on kaiken nähnyt ja kokenut. Ja tämä yli 30-vuotias "vanhus" jaksaa vielä lasten ohellakin harrastaa, joten miksi odottaa että lapset isoja kun oma elämä alkaa?![/QUOTE]

Mitä tuo tummennettu lause käytännössä tarkoittaa?
(Koska mä oon sitä mieltä että 30-vuotias ei tosiaankaan voi olla kaiken nähnyt ja kokenut.) ;)
 
...
[QUOTE="noh";22130839]Ei se kaikille ole hyvä juttu saada lapsia nuorena. Riippuu täysin ihmisestä.[/QUOTE]

Eikä kaikille ole hyvä juttu saada lapsia ollenkaan.
Jos ketjussa nimenomaan kysyttiin lasten saamisen nuorena hyviä puolia, en ymmärrä miksi täytyy tulla puolustelemaan ettei se kaikille ole hyvä juttu. :)
Kaikille täyspäisille varmasti on selvää, että sekä lasten saantiin nuorena että lasten saantiin vanhempana kuuluu omat hyvät JA huonot puolensa.
Turha niitä oon kiistää, tai taistella siitä kumpi on se "oikeampi" tie onneen.
 
[QUOTE="vierailija";22130975]Mistä tiedät etten voi olla?? Kohdallani tarkottaa sitä, että olen nähnyt ja kokenut aivan tarpeeksi, liikaakin.[/QUOTE]

Niin niin mutta ei se silti ole kaikkea mahdollista. :D
Että mitä se nähty ja koettu sitte on...opiskeluja, biletystä, uraputkea, matkustelua, kakkavaipparumbaa, pari vuotta vapaaehtoistyötä afrikassa...?
Ja toisaalta, saattaahan sitä tulla vaikka 5-kympin villityskin sitten aikanaan.
 
jotain..
Nuorena) Äiti bilettää ja lapsi usein hoidossa. Äitiysraha huono, jos takana vain opiskeluvuosia. Isä ei ollutkaan se "oikea".. riitojen jälkeen isä heivataan pihalle. Lapsi vedetään riitoihin mukaan. Lapsi tutustuu useampaan isä ehdokkaaseen. Syntyy sisko-ja velipuolia.
Vanhempana) Jaksaa samalla tavalla valvoa, kuin nuorempana. Viihtyy kotona ja ymmärtää paremmin lapsen kehityksen tuomat haasteet ja osaa tukea kehitystä. Parisuhde "järkevä" ja vakiintunut. Palkkatulot vaikuttaa positiivisesti äitiysrahaan, lainat pitkälti jo maksettu (mm. ei opintolainaa).
 
"noh"
..niiiiiiin..sellainen kumma juttu: yöllä/aamuyöllä jaksoin näin vanhemmalla ikää nousta paaaaljon reippaammin vaavia hoitelemaan!;)
Tätä mä mietin, kun aina sanotaan, että nuorena jaksaa paremmin. Onko se ollenkaan totta? Fyysisesti ehkä olis edellytykset jaksaa, mutta toisaalta mä ainakin koen saaneeni vuosien myötä vain lisää säätelykykyä valvomisiini ja nukkumisiini. Lapsia ei vielä ole, joten yövalvomisista en mitään tiedä.
 
hr
niin eikös vanhetessa unen tarve jotenki vähene..?!

no mutta, mä oon 24 ja mulla on kaks lasta.. sopiiko et tuun sanotaan kymmenen vuoden jälkeen kertomaan oliko hyvä idea tehdä lapsia 20+ ikäisenä vai 30+ ikäisenä... suunnitelmissa kun on useampi lapsi, niin onhan se fiksua aloittaa nuorena, ettei sitten tartte tehdä niin tiheään tahtiin niitä muksuja vanhempana... jaksaa katsokaas paremmin, kun eivät tule niin tuhkatiheään.

Toinen juttu on et musta lapset on arvokkaampia kuin työura, mutta monen työura katkeaa lastenteon takia.. no mä en ole työuraa vielä alottanukkaan, joten ei oo haitannu lastensaanti sitä puolta, et ihan rauhassa oon pystyny olemaan kotona pari vuotta. Ja koska eläkeikääkin meinaavat nostella, niin ehdin vallan mainiosti vetasta sen 40vuoden työputkenkin tässä elämässä.

Rahallisesti en tajua mitä ihmiset ruikuttaa, mulla on ollut tietty minipvrahat, mut ei me oo kitkutettu ja venytelty penniä ja laskettu kaupassa kolikoita, et ostanko lauantaimakkaraa vai hk:n sinistä. Mutta kai toisilla se rahankäyttö ei oo hallussa sit tai jotain.
 
Mun tapauksessa: Koska emme olisi saanu lainkaan lapsia "ei niin nuorina"
Jos olisin saanut päättää yksityiskohtaisesti elämästäni, olisin saanut esikoiseni 20vuotiaana toisen 25vuotiaana ja ehkä vielä 30vuotiaana viimeisen. Mutta näin tarkkaan se ei tosiaan mene :)

Sain esikoiseni ja todennäköisesti viimeiseni 22vuotiaana ja olen mielestäni oikein hyvä äiti. Tai en ainakaan tiedä yhtään syytä vielä miksi en olisi. :D
En kyllä tiedä miksi olisin huonompi äiti kolemkymppisenä tai nelikymppisenäkään, jos luonto olisi armahtanut :D

Itsetuntoa kehiin, turhaan te väittelette ikänne paremmuudesta:) Ainakaan jos kyse on kiistelemisestä.
 
Non compos mentis
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;22130589:
Kun lapset tekee nuorena, ehtii vetää hetken henkeä ennenkuin itsellä alkaa vaihdevuodet ja pitää alkaa kantaa huolta omista ja appivanhemmista. Eikä ole ihan kehäraakki, kun alkaa tulla lapsenlapsia.
Olin 15, kun isoisoäitini kuoli ja 16, kun isoäitini kuoli. Jos suvussa tehtäisiin lapset kolmekymppisenä, en olisi ehtinyt tavata kumpaakaan. Vapaus koittaa neljäykkösenä! *vitsivitsi*
 

Yhteistyössä