Perusteeton työsuhteen purku, työantaja joutui maksamaan korvauksia.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja KemiaGQ-
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

KemiaGQ-

Vieras
Työnantajani on siis yksityinen henkilö, työskentelin henkilökohtaisena avustajana.

Työnantajani purki työsuhteeni perusteettomasti elokuussa 2013. Otin yhteyttä ammattiliittooni ja asiaa alettiin hoitaa. Liiton edustaja vaati työnantajaani maksamaan minulle korvauksena perusteettomasta työsuhteen purusta 5kk palkan, eli vähän vajaa 7000€.

(Kun työantaja ilmoitti työsuhteen purkamisesta minulle, hän väitti viimeiseen asti tekonsa olevan täysin laillinen, ja nauroi päin näköä kun ilmoitin vieväni asian eteenpäin. Hän oli muutoinkin työnantajana ilkeä, määräilevä, alentava ja haukkui minua.)

Kun työnantaja sai liitoltani kirjeenä korvausvaatimukseni, hän liittyi itsekkin äkkiä hätääntyneenä liittoon. (aiemmin sanoi minulle että hän ei liittoja välikädeksi tarvitse.) Totuus kuitenkin yllätti hänet, kun hänen oma liittonsa joutui kertomaan hänelle, että hän todellakin on menetellyt väärin ja on korvausvelvollinen.

Viime viikolla tuli hänen liitoltaan kirje, jossa työnantajani myöntää menetelleensä laittomasti, ja vastineena korvausvaatimukselleni hän tarjoaa korvaussummaksi 5500€, mutta koska tämä summa on hänelle kuulemma todella suuri, hän tahtoo sopia maksuista.

Aion suostua hänen tarjoamaansa summaan, mutta en aio hyväksyä minkäänlaisia maksueriä. Tahdon saada tuon rahasumman tuollaisenaan, yhdessä erässä.

Kysymykseni kuuluukin; voinko vaatia työnantajaa suorittamaan korvausmaksua yhdessä erässä? Tiedän että hänellä on varallisuutta, vaikka hän liitolleen väittääkin toista.

Vaikka emme pääsisi asiasta yhteisymmärrykseen ja asia menisi käräjille, ja käräjäoikeus määräisi työnantajan maksamaan minulle tuon korvauksen, niin käsittääkseni minun ei myöskään tässä tapauksessa olisi pakko hyväksyä mitään maksu eriä, joten miksi olisi nyt?

Olen ollut työtön ja täysin tuloton tästä työsuhteen purusta lähtien, sekä elänyt puolisoni tulojen varassa, joten ei olisi mielestäni mitenkään kohtuullista että saisin tuon korvauksen jossain muutaman satasen erissä!

Miksi et ole saanut edes työmarkkinatukea? Koska siihenhän eivät puolison tulot enää vaikuta. Ja miksi ihmeessä et kysy näitä asioita sieltä liitosta, jos tämä asia on muutenkin jo heidän listoillaan?!

Juu on veronalaista tuloa. Ja en ole saanut työttömyysetuuksia koska en ehtinyt olla kuin 2kk töissä ennen tätä työsuhteen perusteetonta purkua. Eli siis ei tullut ne vaadittavat päivät täyteen.

Millä perusteella päätti työsuhteen? Ja eikö ollu koeaikaa? Neljä kuukauttahan voi laittaa max koeajaksi. Pääsee paskasta työntekijästä näppärästi eroon. ;D

Tos vidus kaikki mitä työnantaja maksaa on veronalaista tuloa, se on palkkaa vaikka sitä paketiksi voi sanoa. Ja apsulle... hei tottakai voit vaatia maksamaan kerralla. Sopimus on kuten se sovitaan. Voit oikeasti sopia että maksaa 5500e, pyytää polvillaan anteeksi ja tuo sinulle seuraavalla kauppareissulla pussin pähkinöitä. Ihan oikeasti!! Sopimus on kuten se kirjoitetaan. Sopimusoikeuslaki antaa osapuolille mahdollisuuden sopia mitä sopivat.

Ei ollut perustetta! Halusi vain vaihtaa työntekijää. Ja juu, oli 1kk koeaika, koska työnanataja teki työsopimuksesta määräaikaisen yhdeksi kuukaudeksi, mutta sitten otin asiasta selvää, ja hänellä ei ollut laillista perustetta tehdä määräaikaista työsopimusta joten se olikin automaattisesti toistaiseksi voimassa oleva. Ja koska siihen "määräaikaiseen" työsopimukseen oli kirjattu koeajaksi 1kk, niin se sama koeaika pätee silti vaikka työsopimusta pidetäänkin toistaiseksi voimassa olevana :)

Eli siis; työnantaja ei uskonut että työsopimukseni on tulkittava toistaiseksi voimassa olevaksi, ja hän oletti että "määräaikainen" työsopimukseni on päättynyt. Mutta minä olinkin oikeassa, ja koska hän ei noudattanut työsopimusta (joka siis piti tulkita toistaiseksi voimassa olevaksi) niin katsottiin että hän on purkanut työsuhteeni perusteetta. Ja pitkin hampain tutustuttuaan lakipykäliin, hän myönsi virheensä.

Kakka homma työnantajalle. Mut aina ei voi voittaa. :/ Toivottavasti sillä on oikeesti varaa maksaa. Sulle juttu lie pieni lottovoitto mut en voi silti onnitella oli vastapuoli miten paska tahansa.

meillä oikeustaistot vielä edessä hieman astetta vakavammasta jutusta, tulossa 2v palkka, ja ansiomenetyksistä kahden vuoden ajalta rahhoo, en kerro enempää.;):)

Juu, olisi tämänkin kannattanut tustua lakipykäliin. Esim. Tekemällä minulle suoraa toistaiseksi voimassa olevan työsopimuksen 4kk:n koeajalla, hän olisi voinut täysin laillisesti irtisanoa minut.

Juu on veronalaista tuloa. Ja en ole saanut työttömyysetuuksia koska en ehtinyt olla kuin 2kk töissä ennen tätä työsuhteen perusteetonta purkua. Eli siis ei tullut ne vaadittavat päivät täyteen.

Niin liitosta et saa rahaa, mutta luulis sun Kelasta saavan työmarkkinatukea. Ei siihen tarvitse tulla vaadittavat päivät täyteen. Jos et sitten ole alle 25v. ja ilman koulutusta, niin silloin et saa työmarkkinatukeakaan.