Peruste: Lapsi etusijalla (vain äidin itsekkyys?)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Hei,

minua lapsettomana kolmikymppisenä naishenkilönä on alkanut vaivata tietty asia. Nimittäin tämä äitien jatkuva perustelu (väärinkäytetty): "lapsi menee etusijalle."

Älkää käsittäkö palstalaiset väärin. Tietenkin lapsi menee etusijalle, se on selvä. Mutta silloin kun sitä toistuvasti käytetään kaikessa mistä on kiva kieltäytyä lapsen varjolla, niin silloin herää kysymys, että onko lapsen etu tässä oikeasti etusijalla vai äidin oma itsekkyys ja mukavuudenhalu?..

Minulla on useampikin kokemus tästä, että;

-Äiti kertoo juurta jaksain omat kuulumisensa, jaksamisensa 20 minuuttia puhelimessa, minä ymmärrän ja ymmittelen, sitten kun tulee minun kuulumisten vuoro, ehdin 2 minuuttia kertoa, niin lapsi alkaa yllättäen aina huutaa (tai ainakin äiti sanoo niin) ja äiti sanoo, nyt pitää mennä. AINA. Jokakerta. Lapsi menee edelle. Eikä soiteta takaisin tai osoiteta kiinnostusta minun kuulumisiin. Ymmärrän hektisyyden, mutta mistä sitä yllättäen löytyy motivaatiota kertoa omat kuulumiset ja minkä takia lapsi pysyy hiljaa ja kiltisti juuri sen aikaa ja sitten kun tulisi vastavuoroisuuden vuoro, lapsi onkin mukamas ongelmainen juuri silloin..

-Muutenkin minun sinkkuelämänitarinat eivät ole yhtä mielenkiintoisia ja TÄRKEITÄ kuin lapsiin liittyvät tarinat. Lapsi menee edelle, se on maailman tärkein. Minulla ei ole lasta, mutta kyllä minunkin elämäni on kiinnostavaa ja tärkeää, ainakin minulle ;).

-En voi tulla sun luo, tule sinä mieluummin tänne, kun minulla on tuo lapsi. Eipä ole ennenkään haitannut äidin esimerkiksi kuntosalille ta lliikkumaan menoa, ero on siinä, että lasta voidaan käyttää tekosyynä, kun ei jakseta maksaa bensoja, eikä jaksa liikahtaa kotoaan. Mutta tässäkin perusteluna on Lapsi menee edelle. Sitten ahdistustaan siitä, että pitää laittaa teetä ja pullaa vieraalle. Ihan oikeasti joskus on sanonut näin minulle. Olen monesti sanonut, ettei todellakaan tarvitse, pelkkä tee riittää. Kyllähän minultakin kuluu maksua bensoihin! Ja toisaalta, itsehän hän ei halua tulla minun luokseni! Nukkumaanmeno ajatkaan eivät ole perusteluina, jos iltapäivällä nähdään. Ja minunkin luokseni saisi lapsi tulla mukaan!

-Minä hoidin kaasoilut, babyshowerit yms. äidille, no nyt kun tulisi minun vuoro kaasoiluun, niin enpä usko että äiti jaksaa niihin ottautua. Lapsi menee edelle.

MIKSI JOTKUT ÄIDIT LAITTAVAT LAPSEN PIIKKIIN KAIKEN? Ärsyttää, angst angst.